Gå til innhold

Vannkjølings sett til ca 2000kr, noen gode tips?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Tenkte og prøve meg på litt vannkjøling til min neste PC.

PC'en kommer til og inneholde AMD's nye quadcore og sikkert et ATI kort, men det er ikke så viktig nå.

CPU blokken må da passe på AM2(+).

Tenkte på noe sånt som denne og disse niplene.

Sikler litt etter en 3x120mm radiator, enten en Mist sin radiator eller AlphaCool NexXxoS Xtreme III, men vet ikke hvilken jeg bør velge med tanke på flowmotstand og slikt :hmm: Begge bruker 1/4"BSP nippler.

Men, hvilken pumpe bør jeg velge?

Skjønner at den er en veldig kritisk del av systemet, derfor ville jeg høre med dere som har litt erfaring med slikt. Er "Eheim 1048" eller "Danger Den" gode valg? Microplex's pumper, eller?

Vanntanken tenkte jeg og kombinere med en fillport, denne løsningenburde jo fungere? Leste at størrelsen på vanntanken ikke har noen betydning på kjølingen i en test/guide her på HW.no.

Danger Den FillPort Vanntank med FillPort

Men trenger sikkert en T-kobling eller slikt da?

Noen som har noe og si til dette? :)

Endret av LockNess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo kaste inn mine to dråper vann her...

Vannblokken er ganske restriktiv og dårlig egnet for quad-core. Den vil nok fungere, det er ikke det, men siden den er designet for å yte best med en singlecore prosessore så vil du antagelig få temmelig dårlige temperaturer. En Swiftech Apogee GT vil garantert gi bedre resultater.

Når det gjelder radiatoren så har jeg ikke funnet noe på Misten, men NexXxoS-radiatoren skal ifølge en test på xtremesystems.org være blant de mest restriktive de testet. Dog, uten data på den Mist-saken så skal jeg være veldig forsiktig med å anbefale den ene framfor den andre.

Skal du ta'n helt ut så slår Thermochill PA 120.3 alle konkurrentene ned i støvlene, men skal du ha noe sånt så må du utenlands og handle. Dessuten er de avsindig svære, så det blir fort et spørsmål om plass. Andreplassen går til BlackIce GTX 360, men også den er vanskelig å få tak i her i landet.

Angående pumper så ville jeg definitivt gått for DangerDen eller en annen 12-volts pumpe. Eheimen krever 220 volt, og jeg personlig syns det er for mye pes med å strekke ledning inn i kabinettet og styre i motsetning til å bare kunne plugge pumpa rett inn i strømforsyninga.

Selv bruker jeg en Laing DDC-1T, men igjen - håpløst å få tak i her i landet.

Og ja, du trenger en t-kobling for å kunne bruke en fillport.

Hvis du ikke er redd for å handle i utlandet så kan det være en del penger å spare på å handle hos f eks vcore.dk i Danmark eller Sidewinder computers over dammen.

F eks vil et oppsett med en Blackice GTX 360, Swiftech MCP 655 pumpe, Swiftech MCRes vanntank, 6 fot (ca 1,8 meter) 1/2-toms tygon-slange og en Apogee GT vannblokk for prosessoren fra Sidewinder komme på 1975 kr inkludert frakt, og da har du et system som vil holde ganske bra. Vær dog oppmerksom på at du kan få moms på det, men etter det jeg har sett rundt omkring her på forumet så varierer momsen du må betale ganske mye, hvis du i det hele tatt må betale noe.

Et noen lunde tilsvarende oppsett fra vcore.dk, med en Blackice GT Stealth 360 (designet mer med tanke på stillhet og yter derfor litt dårligere enn en GTX), Laing DDC-1T PLUS (de hadde ikke MCP 655 på lager da jeg sjekket), 2 meter Masterkleer 7/16" slange, D-Tek FuZion kjøleblokk og nipler til blokk og radiator lander på 1828 DKK + rundt 170-180 kr i frakt, noe som tilsvarer ca 2141 norske kronasjer. Tank tok jeg ikke med, da de ikke hadde MCRes-tanken og jeg ikke kunne finne fillports noe sted.

Har handlet på vcore et par ganger, og jeg er veldig fornøyd med de. Husker dog ikke om jeg måtte bla opp moms på det jeg bestilte, men kanskje noen andre kan svare?

Lenke til kommentar

Takker for at du tok deg tid og hjalp meg :)

Tenkte ikke på at jeg skulle ha quadcore :innocent:

Kan gjærne bestille fra utlandet. Satte sammen en liste (vedlagt bilde)

Har jeg alt jeg trenger der?

Trenger neg nippler til pumpen? Det fulgte med på tanken, blokken og radiatoren tror jeg. Og er slangedimensjonen rett?

Edit:

Alt skal puttes i en Yeong Yang Server Cube.

Får vel plass til en 3x120mm radiator der? :hmm:

post-42742-1185376806_thumb.jpg

Endret av LockNess
Lenke til kommentar

Ser bra ut det der. Pumpa har ferdig innstøpte 1/2" nipler, så det kan du ta helt med ro.

Slangedimensjonen er god som gull den, og det eneste du egentlig trenger utenom er slangeklemmer og kanskje teflonteip for å tette gjengene hvis du skulle være som meg og ha lettere paranoia for lekkasjer. Dette er imidlertid ting du kan få tak i ganske lett her til lands, så jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig om det i denne omgang.

Når det gjelder plass så var det en her inne som hadde stappet to trippelradiatorer i sin Server Cube, så jeg vil tro du har plass nok ;) Det krevde riktignok litt dremling av toppen, men det så ut til å fungere meget bra.

Lenke til kommentar

Ok, flott :)

Klemmer og teip skaffer jeg her til lands om nødvenig.

Men, så var det det med momsen da :hmm:

Leste at jeg kunne sende en mail til de og spørre om de kunne senke værdien på pakken slik at jeg ikke trengte og betale moms, stemmer dette?

Eller er det bare og ta sjansen?

Endret av LockNess
Lenke til kommentar

Da er listen med deler ferdig, tror jeg :)

Kommer til å bestille så fort de får radiatoren på lager.

Er det noe jeg glemmer nå eller vil dette passe "out of the box"?

Men en kompis skal også ha vannkjøling, etter han fikk se dette natulighvis :p

Så jeg bestiller dobbelt opp, vil det gjøre at jeg må betale mer moms siden pakken blir tyngre og større? Skal sende de en mail og spørre om de kan sette ned værdien endel på pakken, de sender den ikke som gave.

Men betaler jeg moms for frakten og? :hmm:

Ser greit ut dette, eller?

post-42742-1186004608_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ok, har snakket med han Gary Stofer fra Sidewinder nå, og han kunne senke verdien på pakken fra 375$ til 139$ :)

Så da betaler jeg "bare" ca 300 for moms og gebyr..

1x Swiftech Apogee GT - 43.95$ | $20-25

1x Swiftech MCP655 - 82.95$ | $35

1x Swiftech MCRES Reservoir - 19.95$ |$10

1x HW Labs Black Ice GTX360 - 119.95$ | $50

1x Tygon 1/2"ID 11/16"OD 7ft - 15.75$ | $7.00

1x A.C.Ryan RadGrill 3x120mm - 24.95$ | $10.00

12x Hose Clamp 7/16" - 25/32" - 4.32$ | $2.00

-------------------------------------------------|

Subtotal: 313.82$ | $139.00

Shipping: 71.49$ | 0.00

Total: 385.31$ | $139.00

Det tok ca 1mnd. til de fikk GTX360 i svart på lager, så fikk 10$ avslag på en blå en :D

Noe jeg glemmer nå? Eller er det bare og bestille?

Har aldri vert borti bedre service på en nettbutikk før :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...