the_ruthless Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Kan minnes at jeg mellom tredje-klasse og sjuende/åttende-klasse, banna så mye at det nesten var et problem for språket mitt. (Og joda, jeg er fra NordNorge.) Så bestemte jeg meg for å slutte. Har såvidt begynt et par ganger etter et, og nå har jeg IGJEN begynt å småbanne litt... Men prøver å holde meg banne-fri, og heller bruke kreative sammensetninger av ord og uttrykk. Mye morsommere for hjernen. Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Misjonsbanning som f.eks "fy, druen" (ja de lærer det på teologistudiet) fungerer absolutt ikke når du smekker hammern over 4 fingre. Da duger kun saftige uttrykk. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Misjonsbanning som f.eks "fy, druen" (ja de lærer det på teologistudiet) fungerer absolutt ikke når du smekker hammern over 4 fingre. Da duger kun saftige uttrykk. Skjønner hva du mener, men går fortsatt an å finne på noe saftig uten å bruke de gamle ungdomsskoleuttrykkene... (Da scorer man faktisk endel hos jentene oxo... ) Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 24. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2003 ...men går fortsatt an å finne på noe saftig uten å bruke de gamle ungdomsskoleuttrykkene...(Da scorer man faktisk endel hos jentene oxo... ) Joa... Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Skjønner hva du mener, men går fortsatt an å finne på noe saftig uten å bruke de gamle ungdomsskoleuttrykkene... (Da scorer man faktisk endel hos jentene oxo... ) Når du smeller alle fingrene med hammeren så tenker du ikke på mus. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Skjønner hva du mener, men går fortsatt an å finne på noe saftig uten å bruke de gamle ungdomsskoleuttrykkene... (Da scorer man faktisk endel hos jentene oxo... ) Når du smeller alle fingrene med hammeren så tenker du ikke på mus. Hehe, neida... Men som du sikkert skjønte var det ikke akkurat der hovedpoenget mitt lå! Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Man kan fjerne banningen, men ikke følelsen av sinne og raseri. Den er der som en biologisk reaksjon ovenfor farer, redsel --> adrenalin som gjør en sterkere. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Kom bare plutselig til å tenke på at hvis du ikke er kristen (eller muslim eller hva det nå måtte være), så tror du ikke på en Gud. Da tror du vel heller ikke på en djevel? Og hvorfor er da banning - påkallelse av Satan - styggord for dem som ikke tror på noe slikt? Det er jo det samme som å si spøkelse når man er sur, for de fleste tror vel ikke på spøkelser... Godt poeng. Den kristne kulturarven henger fortsatt igjen. Egentlig er det ikke styggere å si Satan enn å si Spøkelse. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Men hvorfor er det så mye mer banning i Nord-Norge enn lengre sør? Kultur og tradisjon. Og en god dose overdrivelse fra komikere som Arthur Arntzen. Det er ikke sånn at alle nordlendinger har minst 5 banneord i hver setning (jeg er nordlending selv, så jeg vet at det ikke er sånn) Men språkbruken er unektelig friskere nordpå enn i de sørligere delene av landet. Når det gjelder hvorfor ikke-kristne banner, så er det vel fordi de ikke har fått innprentet en like sterk aversjon mot banning som det religiøse har, vil jeg tro. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Kultur og tradisjon. Og en god dose overdrivelse fra komikere som Arthur Arntzen. Det er ikke sånn at alle nordlendinger har minst 5 banneord i hver setning (jeg er nordlending selv, så jeg vet at det ikke er sånn) Men språkbruken er unektelig friskere nordpå enn i de sørligere delene av landet. Jeg banner nok en del, men i hovedsak på jobben. (banner faktisk en del mindre etter at jeg byttet jobb for fire måneder siden og siden min hverdag på jobb stort sett foregår inne på et kontor blir det mindre banning ja...) En kan jo bytte faan i helvette med "annen i 11." fx Jeg har ei jente og fem gutter og ingen av dem banner hjemme fordi jeg har sagt at jeg ikke liker det. Hva de gjør andre steder driter jeg i, det eneste jeg har sagt er at de skal være klar over at ikke alle liker banning. Men jeg har til gode å høre de banne foran meg og kona. Det hender at jeg kommer med kraftutrykk, men det er aldri noe grovt eller lignende når jeg er hjemme... Kraft utrykk forskjeller: Har en del engelske og amerikanske venner og den store forskjellen der er at vi, når vi banner gjerne bruker utrykk fra bibelen som saten og herregud, faan og så videre, altså utpreget stygge ord fra bibelen men de i england og USA bruker banne ord som går mer på sex, som fuck you, you cunt (kvinnelig kjønnsdel for de som ikke viste det) og så videre... Har alltid fasinert meg den forskjellen og en ting vi ofte diskuterer Angående nordlendinger: Hadde den ære å stå ved siden av faren til en venn av meg, som er fra nord norge, da han oppdaget at båten hans hadde sunket... Ai ai ai ai, for en edel kunst dere nordlendinger er i besittelse av! Han bannet sammenhengene i samfulle tre kvarter (Det tok tre kvarter å reise hjem i bil) og han hadde på den tiden ikke gjentatt seg selv EN ENESTE GANG! Dere kan virkelig bannskapens kunst oppe i nord, det er sikkert! Maken til fantasi og dybde skal en lete lenge etter. Ikke rart at nordlendinger kan få fyr på et bål bare ved å kjefte på pinnene..... Endret 2. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Angående nordlendinger: Hadde den ære å stå ved siden av faren til en venn av meg, som er fra nord norge, da han oppdaget at båten hans hadde sunket... Ai ai ai ai, for en edel kunst dere nordlendinger er i besittelse av! Han bannet sammenhengene i samfulle tre kvarter (Det tok tre kvarter å reise hjem i bil) og han hadde på den tiden ikke gjentatt seg selv EN ENESTE GANG! Dere kan virkelig bannskapens kunst oppe i nord, det er sikkert! Maken til fantasi og dybde skal en lete lenge etter. Ikke rart at nordlendinger kan få fyr på et bål bare ved å kjefte på pinnene..... Haha, ja, det er enkelte personer som har et ordforråd man bare blir stående og måpe av :!: Men om man bare vet hvor man skal legge trykket i en setning, så kan selv et dagligdags ord som tannbørste brukes som skjellsord (jfr. "dett førbainna oppsop a en gammel tainnbørste der du sett"), så med litt kreativitet kan man få til mange fargerike kombinasjoner Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Man kan fjerne banningen, men ikke følelsen av sinne og raseri. Den er der som en biologisk reaksjon ovenfor farer, redsel --> adrenalin som gjør en sterkere. Fem år siden jeg svarte på topic, kan legge til at kraftuttrykk maner fram noe sterkt, Satan, kjønnsorgan, helvete etc. En verbalisering av hva man føler, så om man velger å "påkalle" noen av de faldne, så er det greit å vite at flere av disse var tidligere solguder/ fruktbarhetsguder i andre religioner som f.eks. Ba'al-Sebul a.k.a. Beelzebub. Sett slik er banning en fin hedensk skikk og er mye mer potent en f.eks. fy filler'n Endret 2. februar 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Banneord har fått kraft av den religiøse overtroen som gjør dem til de eneste ord som kan uttrykke visse deler av den menneskelige opplevelse. Ergo: Religion har gjort banneord til en nødvendig del av hvordan man uttrykker seg. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Underlivet var nok ikke så tabubelagt under vikingtiden, en kan se bannskapen som en reaksjon mot kristendommen i Norge. Vi kan med stolthet si at det engelske ordet arse kommer fra det gammelnorske ordet ars Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Fin-fin bump, Boomerang. ^^ Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 For banneingen er en stygge uvane, mine foreldre er kristne og banning derigården var ikke tillatt når eg var liten gutt. Derfor banner eg veldig litte for eg har lært det av mine foreldre at banning er en stygge uvane. Og noen sier det er en del av det norske språket? Ok det lærte ikke eg på skulen. Grunn til at du ikke lærte det på skolen var fordi du kunne det fra før av i barnehagen... også er norsk statsskole en del av den norske stat selvfølgelig som er en kristen stat, og må følge disse kristne reglene, men baninng er egentlig ikke ord som faen, fitte, hælvette osv... prest i kirka ved meg skreik disse ordene i kirken, for banning i kristndommen er å misbruke guds navn som "herre gud" når du synes noen er teite eller noe, går inn i krig og sier gud er med oss... gud er imot krig og drap.. hvorfor er han da liksom med ett land i krig?, misbruking det også. Personlig synes jeg det er teit med folk som banner hele tida med faen osv fordi dem trur de er tøffe, men jeg bruker også de ordene ofte, men bare for å utdype meninger og når jeg er forbanna osv... hvis en kristen person klager på at jeg tilkaller djevelen ved å "banne", så driter jeg ihva han mener, fordi jeg ikke tror på verken himlen elelr hellvette i den måten de kristne gjør Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Underlivet var nok ikke så tabubelagt under vikingtiden, en kan se bannskapen som en reaksjon mot kristendommen i Norge. Vi kan med stolthet si at det engelske ordet arse kommer fra det gammelnorske ordet ars De hadde tabubelagte ord i vikingtiden også, siden troen på forbannelser var like stor, og "banneord" egentlig er et annet ord for "forbannelse". De samme lingvistiske likhetene mellom banning og forbannelse finner man i mange språk, uavhengig av Kristendom eller de andre beslektede religionene. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Fordi at det er blitt vanlig daglig ordbruk som har mistet mye av sine religiøse konnotasjoner. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 I Norge banner vi som regel med tabuord fra kristendommen, mens amerikanere bruker mest sexistiske banneord (cunt, fuck (og variasjoner) osv.). Det handler om at man bruker de ordene som er mest tabu. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 De hadde tabubelagte ord i vikingtiden også, siden troen på forbannelser var like stor, og "banneord" egentlig er et annet ord for "forbannelse". De samme lingvistiske likhetene mellom banning og forbannelse finner man i mange språk, uavhengig av Kristendom eller de andre beslektede religionene. Jeg har da ikke sagt at vikingene ikke bantes, jeg sa (kanskje litt utydelig) som kjetil02 sier at vår bannskap er nært knyttet til kristendommen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg