Gå til innhold

[løst]Hvorfor banner ikke-kristne?

Anbefalte innlegg

Kom bare plutselig til å tenke på at hvis du ikke er kristen (eller muslim eller hva det nå måtte være), så tror du ikke på en Gud. Da tror du vel heller ikke på en djevel? Og hvorfor er da banning - påkallelse av Satan - styggord for dem som ikke tror på noe slikt? Det er jo det samme som å si spøkelse når man er sur, for de fleste tror vel ikke på spøkelser...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For banneingen er en stygge uvane, mine foreldre er kristne og banning derigården var ikke tillatt når eg var liten gutt. Derfor banner eg veldig litte for eg har lært det av mine foreldre at banning er en stygge uvane. Og noen sier det er en del av det norske språket? Ok det lærte ikke eg på skulen.

Lenke til kommentar
Hvorfor banner ikke-kristne?.

Fordi at virkningen av ordet er den samme uansett. Alle språklige bilder som en urias post osv fungerer like bra uansett om du er kristen eller ikke. Leseren / lytteren har kjennskap til hva som ligger i ordet/uttrykket og da gjør ordet/uttrykket den meningen det er tiltenkt.

Les noe av Arnulf Øverland, en av de mest kjente ikke-kristne, forfattere vi har. Hans verk er fulle av bibelske bilder.

vi hedninger banner fordi ordet er en sterk utgave av "nei, skitt" ikke fordi vi ønsker å tilkalle satan (som vi jo ikke tror på)

Lenke til kommentar
Og hvorfor er da banning - påkallelse av Satan - styggord for dem som ikke tror på noe slikt?

Jeg reagerer ikke spesielt negativt på banning. Men som alle andre språklige virkemidler må det brukes på riktig måte. Nå roper vel ikke folk flest "Satan" eller "Herre Gud" fordi de ønsker å påkalle nevnte skikkelsers hjelp i en lei situasjon. :) Dette er ord som man har lært at er "stygge". De er en del av tradisjon og språk, og fungerer like bra om man ikke er kristen. Navn på kjønnsorganer og kjønnslig aktivitet er jo også populære banneord. Disse ordene har jo heller ingen mening når de brukes som banneord.

Derfor banner eg veldig litte for eg har lært det av mine foreldre at banning er en stygge uvane. Og noen sier det er en del av det norske språket? Ok det lærte ikke eg på skulen.

Jeg tror vi trenger noen ord som er tabu eller "stygge". Det er vel nettopp fordi ordene er sensurert hjemme og på skolen at de fungerer. Noen ganger kan det være greit å få ut aggresjon ved å bruke slike ord.

Banneord står i norske ordbøker, men er så vidt jeg vet fjernet fra skoleutgavene.

LeD

[Edit: Linken min til ordboka ble sensurert av forumet. :) Man får slå opp og lære seg korrekt bøyning av populære banneord selv.]

Lenke til kommentar
Navn på kjønnsorganer og kjønnslig aktivitet er jo også populære banneord. Disse ordene har jo heller ingen mening når de brukes som banneord.

har større problemer med dette enn vanlige "fa3n, he|vete, etc..". heldigvis pleier det stort sett bare være irriterende drittunger fra 14-25 som holder på med dette. forhåpentligvis noe de vokser av seg..

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det så mye mer banning i Nord-Norge enn lengre sør?

Jeg går i 9. klasse på ungdomsskolen, og der er det mildt sagt ekstremt med banning. Ofte er det bannesord i hver setning. Jeg er vant med det, så jeg merker ikke noe særlig til det, men hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Og noen sier det er en del av det norske språket? Ok det lærte ikke eg på skulen.

hadde tatt seg ut om en 6 åring kom hjem med banne-ord forrådet til en 30 år gammel sjømann..

Tenk deg når han blir sint på mamma!!!

..... og så når hun spør hvor gutten har lært det..

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så mye mer banning i Nord-Norge enn lengre sør?

Det har vel med tradisjon og kultur å gjøre.

Nordlendinger har jo også et større og mer variert forråd av banneord enn oss søringer. Jeg har hørt et lydopptak av en nordlending som skal reparere en vaskemaskin. Det var friske saker. :)

LeD

Lenke til kommentar

Har mye å si med familien. I min familie ble det krig i huset om en av ungene bannet, og munnen ble vasket med såpe (nei, vi er ikke noe utpreget kristne). Kameraten min derimot kunne si hva han ville og eneste straffen for det var at moren sa "Fy deg da...sånn sier vi ikke". Resultatet av det hele var at når han var med familien og handlet og han så noe han ville ha (som regel en He-Man-figur av et eller annet slag, var i gode gamle dager dette), så la han seg ned på gulvet og skrek "J*vla h*re" til mora si så høyt han kunne. Hun ble jo selvfølgelig flau og skamfull over dette så for å få han til å slutte kjøpte hun leken til han. Han lærte seg jo fort at "hey, dette fønker jo!", så han fortsatte. Tror disiplin innenfor familien er viktig, dog innen rimelighetens grenser. Banning (synes jeg) er generelt en uting, men kan nyttes dersom det er for å understreke ekstreme tilstander.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt et lydopptak av en nordlending som skal reparere en vaskemaskin. Det var friske saker. :)

Nei, er det sant?

Han som reparerer vaskemaskinen er bussjåfør her jeg bor. Han skulle, som du sa, reparere vaskemaskinen. Men sønnen - eller dattera, husker ikke helt, tok det opp, og la det ut på internett. Etterhvert så angret begge to, og sønnen/dattera tok det vekk fra internett igjen. Men da var det forsent, da hadde allerede mange tusen skaffet seg greia :)

Lenke til kommentar

hadde tatt seg ut om en 6 åring kom hjem med banne-ord forrådet til en 30 år gammel sjømann..

Tenk deg når han blir sint på mamma!!!

..... og så når hun spør hvor gutten har lært det..

:lol: Faktisk meget bra formulert gitt, en eg kjente i ungdomen bannet noe sinnsykt til sin mor nå faren var i nordsjøen, men han gjore det ikke når faren var hjemme. Han turde ikke for han viste at da vanket det straff om faren hørte han. :lol:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Syns personlig det er tegn på dårlig fantasi å bruke de gamle "stygge" frasene, som å påkalle Satan ved hans mange navn (Selv om du ikke mener noe det), eller å uttrykke følelser ved å bruke navnet på diverse kjønnsorganer.

Boooring!

Er mye mer spenstig om man finner på nye ord og uttrykk og skjellsord.

Personlig bruker jeg "ELGOST!" svært ofte... Eller "jalladue". Mange muligheter... :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...