Only Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Sliter også litt med noe av det samme som du gjør. For meg står det derimot mellom et D40 kit eller et D50-hus(kjøper objektiv brukt - så da kunne jeg vært interessert å kjøpe standarobjektivet av deg ) Prøvde begge kamraene i butikken i dag og D50 var betydlig mye bedre å holde. D40 ble rett og slett for lite for hånda, men har hørt at det skal være mulig å sette på et ekstragrep på enkelte kamera. Noen som kan bekrefte at dette går til D40? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Tror ikke det lages batterigrep til D40 og D40x. Men mulig at noen uoriginale produsenter lager noe brukandes? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Tror ikke det lages batterigrep til D40 og D40x. Men mulig at noen uoriginale produsenter lager noe brukandes? 9157126[/snapback] Jeg mener å huske å ha sett en annonse for det; men er ikke sikker. Men et D50 hus til en hyggelig pris er ikke å forakte det heller. Bildekvaliteten blir jo mer eller mindre identisk til D40. Brukergrensesnittet er riktignok forskjellig; men det burde ikke avskrekke noen. Det dere nybegynnere skal være klar over, er at når vi "gamle-gutta" slenger dritt om de forskjellige kit-objektivene (i 18-55mm utførelse); så betyr det ikke at de er så jævlige. Det er mer det at vi har vært borte i ting som er så mye bedre. Det at de objektivene koster mellom 3.500 og 10.000 (eller mer); det har vi lett for å glemme. Bildekvaliteten blirfortsatt klart mye bedre enn de fleste kompakt-kameraene som brukes. Tom Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Du har ikke vurdert å kjøpe D70s-kitet da? Ville foretrukket dét fremfor D40 i hvert fall (bl.a. pga autofokusmotor, og tokommandohjul, trådløs blitzstyring etc). Burde få D70s med 18-70 til "godt under" 6000 disse dager... Jo skulle gjerne ha kjøpt D70 hos dem, men grunnen til at de selger meg objektivet som følger med til D70 er at de rett og slett ikke finner kamerahuset i den pakken, og har derfor ett objektiv til overs som jeg kunne få kjøpe til nevnt pris om jeg kjøpe kamera hos dem. I tillegg er det ingen butikker jeg har hvert innom som har D70 igjen. Sliter også litt med noe av det samme som du gjør. For meg står det derimot mellom et D40 kit eller et D50-hus(kjøper objektiv brukt - så da kunne jeg vært interessert å kjøpe standarobjektivet av deg ) Ja vi kan godt bli enig om noe her, jeg trenger ikke både 18-55 og 18-70 objektivet, så her kan du godt få kjøpe 18-55 objektivet til en fin pris, helt ubrukt:) Bare gi meg en lyd i så fall. Men et D50 hus til en hyggelig pris er ikke å forakte det heller. Bildekvaliteten blir jo mer eller mindre identisk til D40. Brukergrensesnittet er riktignok forskjellig; men det burde ikke avskrekke noen. Er ikke så lett å få tak i ett D50 heller, eneste nettbutikken jeg har sett som fører det er vel Bestbuy, og der er det ikke på lager. Ser litt på hva som er å kjøpe brukt, og er stort sett D70 som selge i min prisklasse. får da som oftest kamerahus og to objektiver, samt minnekort til 5-6000, alt etter hvilket objektiver som følger med. D80 som selges brukt har som oftest så mye ekstra utstyr at det blir en altfor høy prisklasse for meg. Lenke til kommentar
Only Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 D50 til 3700.- (Kun hus). Er det en hyggelig pris? Ser at standarobjektivet koster 800kr på fotovideo, altså 4500 for D50-kit? Høres sikkert jævlig gnukk ut å dvele så mye mellom to kamera, men som en fattig student er det viktig at man gjør de riktige valgene når man skal bruke noen tusen. Takker for alle svar Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) D50 til 3700.- (Kun hus). Er det en hyggelig pris? Ser at standarobjektivet koster 800kr på fotovideo, altså 4500 for D50-kit? Høres sikkert jævlig gnukk ut å dvele så mye mellom to kamera, men som en fattig student er det viktig at man gjør de riktige valgene når man skal bruke noen tusen. Takker for alle svar 9157765[/snapback] Hvis 3700 er for et nytt D50 hus, så kan du vurdere det;Ihvertfall hvis du synes at D40 huset er for lite. Ellers så får du D40 til ca 4500, (- 720,- i cashback) med kitobjektiv. Det diskuteres mye om det ene og andre her på forumet. Men faktum er at alle speilrefleks kameraene som finnes til ca 5000,- er egentlig dritbra; ihverfall når du sammenligner med kompakt-kameraer. Og problemet er at du egentlig ikke har grunnlag for å velge hvilket som passer deg, før du har prøvd hver av de i et par uker. Som det ofte er sagt her på forumet; sjekk hva dine venner/familie har, og gå til en foto-butikk (ikke elektro-kjede; der kjøper du TV og vaskemaskin) og prøv de ut. Så kjøper du det som passer best. Kjøp i foto-butikk, selv om det koster deg 200,- ekstra. Det får du igjen i service osv. Tom edit: tyrkleif Endret 27. juli 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Hvor finner du D50 på lager? Er D50 et bedre kamera enn D40 og D40X? D40 med objektiv og cashback er jo billigere enn D50, mens D40X koster vel ca 800 mer. Lenke til kommentar
Only Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Etter alt jeg har googla meg gjennom er D40 og D50 ganske like. D40 kanskje et ørlite hakk bedre, men det varierer fra test til test. Jeg går for D50 siden den er god å holde i. Tror at kameraopplevelsen kan synke drastisk når et apparat ikke ligger godt. Dermed er det spesielt viktig for meg som nybegynner å velge et kamera med godt grep. D50 har som nevnt også den autofokusmotoren som åpner for at jeg kan kjøpe eldre og brukte objektiver billig. D50 er på lager i flere butikker i akerhusområdet, langt fra Bergen Endret 27. juli 2007 av Only Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Hvor finner du D50 på lager? Er D50 et bedre kamera enn D40 og D40X? D40 med objektiv og cashback er jo billigere enn D50, mens D40X koster vel ca 800 mer. 9157885[/snapback] Ryktene tilsier at det finnes noen D50'er der ute. Godt spørsmål. D40 og D50 er mer eller imindre dentisk når det gjelder ytelse. D40 har et mer "moderne" grensesnitt; men D50 er litt større, så det ligger bedre i hånden for mange. Bildekvaliteten misternker jeg for å bli mer eller mindre identisk. D50 har iinebygd autofokusmotor; men det er mer en fordel for folk som allerede har Nikon, og vil ha et ekstra (billig) hus. Tom Endret 27. juli 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Ser de har D50 på lager et par steder her i Bergen også, koster da 3999 uten linse, men får jo da feks 28-80 linse til 700 som passer til dette kameraet. Jeg får ta meg en tur å sammenligne disse kameraene, hvordan de ligger o hånden osv. Noen som kan si noen raske ord om 28-80 linsen som allround linse kontra 18-55/18-70? Lenke til kommentar
Only Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Det er jo en "bedre" linse. Derfor bør den også være bedre! Bra pris for 18-70 linsa du får! koster jo 2000+ i butikken (så vidt jeg kan se). Kjøp den før noen andre gjør det. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Det er jo en "bedre" linse. Derfor bør den også være bedre! Bra pris for 18-70 linsa du får! koster jo 2000+ i butikken (så vidt jeg kan se). Kjøp den før noen andre gjør det. 9159228[/snapback] Kjøper jeg linsen må jeg også kjøpe D40 eller D40X i samme butikk, er der problemet ligger. Jeg har lagt av fram til tirsdag, så har noen dager å bestemme meg på fortsatt. Skal som sagt en runde i dag, kjenne å føle på de forskjellige kamera som er aktuelle, så får jeg se. Frister litt å kjøpe brukt også, selv om det er noe spesielt med følelsen av ny elektronikk. Lenke til kommentar
Only Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Oja, da skjønner jeg din frustrasjon! Nei, som sagt tidligere - ligger D40 godt i hånda og du klarere deg uten å kjøpe gamle brukte objektiver, ja da velger du det. Ikke kjøp D40 bare siden det er et godt tilbud! Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Da har jeg kommet så langt i mitt kamerakjøp at jeg har utelukket Nikon D40 og D40X helt, rett og slett fordi kamera ikke var noe behagelig i bruk. Så nå har jeg hvert på bruktmarkedet og handlet meg Nikon D70 med 18-70 linse, lader, batteri og solblender. Dette ble billigere enn alle andre alternativer, så nå håper jeg bare at jeg har gjort ett godt kjøp. Prisen ble 4500 med bæreveske. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Da har jeg kommet så langt i mitt kamerakjøp at jeg har utelukket Nikon D40 og D40X helt, rett og slett fordi kamera ikke var noe behagelig i bruk. Så nå har jeg hvert på bruktmarkedet og handlet meg Nikon D70 med 18-70 linse, lader, batteri og solblender. Dette ble billigere enn alle andre alternativer, så nå håper jeg bare at jeg har gjort ett godt kjøp. Prisen ble 4500 med bæreveske. Da har du gjort en fin deal... Det viktigste er at du liker å bruke kameraet, ellers blir du aldri fornøyd. Håper du blir fornøyd, ser ingen grunn til at du ikke skulle bli det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå