Gå til innhold

Digitalkamera med bra objekt til rundt 5000?

Anbefalte innlegg

Om jeg kjøper Nikon D40 sammen med TeleObjektiv 55-200 VR så ender jeg på ca 6000 totalt.

Velger jeg Pentax som har billigere objektiver så ender jeg vel på ca 7500 med samme type objektiv, mens Nikon D40X ender på det samme som Pentax.

Et teit spørsmål på slutten her, er som sagt nybegynner her.

Når brukes 18-55 objektivet og når brukes 55-200 objektivet? Er det noen av disse som passer alle situasjoner, eller burde jeg igjen hatt ett annet da?

9150456[/snapback]

18-55 er et allround objektiv som går fra vidvinkel til kort tele (og dekker da også normal). En 55-200mm kort fra kort tele til vanlig tele.

Vidvinkel brukes ofte til landskapsbilder, gruppebilder - når du vil ha med mye.

Normal er sånn cirka det du ser med øyene dine. Også fint til til portretter der du har med hode og skulder - 1 eller 2 personer.

Kort tele brukes ofte på portretter (hode) og får å ta bilde av ting som er litt unna.

Vanlig tele brukes for å ta bilder av det som er lengre unna.

Så jeg vil tippe at du vil bruke 18-55 for det meste, og tar frem 55-200 når det er noe spesielt. Jeg hadde stor glede av min 55-200mm (Canon) når jeg var på safari selv om det obektivet har en del mangler.

Du klarer deg lenge med disse objektivene. Når tiden kommer og du ønsker å utvide så vil det ofte si at du trenger mer vidvinkel eller mer tele. Sistnevnte gjelder særlig hvis du liker å fotografere fugler.

En siste mulighet er du får interessen for nærfotografering (macro). Da må du ha et dedikert makro objektiv. Makrobjektivene har fast brennvidde (ikke zoom), men det flere alternativer i området 50mm til 180mm.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da takker jeg igjen for svarene her inne. Uten dere hadde alt fortsatt hvert kjempe uklart, men føler meg litt mer trygg på kjøp nå.

Men ville ikke det beste hvert å fått med ett 17-70 objektiv som ett allround framfor 18-55? Noen kamera som selges med et slikt objektiv istedet, eventuelt kunne betale ett lite mellomlegg å fått det med framfor 18-55.

Men angående usa, noen som vet noen om priser der borte kontra her hjemme, samt garanti og slike ting?

Lenke til kommentar

18-70mm objektivet er del bedre enn 18-55mm, så du må gjerne gå for det istedet.

USA er mye billigere, særlig når du ser på prisene og sjekker dollar-kursen. Ulempen er at du må betale 25% moms; muligens noe toll - det er jeg ikke sikker på. Den største ulempen er at du får bare et års garanti og ingen reklamasjonsrett etter det. Er du heldig, så gjelder garantien over hele verden slik at du får reparert det i Norge. Hvis ikke, så må det sendes tilbake til forhandler i USA. Litt for mye risiko-sport for meg.

Edit: I Norge er det 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett som gjelder.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nikon har vel garanti som går over hele verden?

Har sett på forskjellige priser nå i USA om jeg velger å få det kjøpt der borte.

Nikon D80, 10.2 Megapixel, SLR Digital Camera with Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 G-AFS ED-IF DX Zoom- Nikkor Autofocus Lens Kit - kr 5200.

Nikon D40x, 10.2 Megapixel, SLR, Digital Camera w/ Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor Lens Kit - kroner 3100

Pentax K100D, 6.1 Megapixel, SLR, Digital Camera Kit w/ Super Wide Angle SMCP-DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL Autofocus Lens Kit - kroner 2200

Blir helt satt ut av å se forskjellen i pris på der borte og her hjemme. Er jo ikke bare litt, men faktisk halvpris, om ikke mer.

Tenker det blir å kjøpe kamera her hjemme grunnet garanti og reklamasjon, så heller få noen til å kjøpe med blitz og objektiv fra usa.

Så hvilke objektiv bør jeg da gå for når pisen er så lav.

Nikon 18-70 koster jo 1100, mens 55-200 som ble nevnt tidligere koster 600 kroner i samme butikk.

Nå er det mulig jeg har funnet en butikk som har fantasipriser eller det er noe jeg har glemt å legge til i prisen.

Lenke til kommentar
Blir helt satt ut av å se forskjellen i pris på der borte og her hjemme. Er jo ikke bare litt, men faktisk halvpris, om ikke mer.

9150915[/snapback]

Jada. Men husk at tollvesenet vil kreve inn 25% i moms. Dessuten får du altså dårligere garanti/reklamasjons-ordninger i USA enn i Norge, fordi norsk kjøpslov er bedre for forbrukere. Dette er også endel av grunnen til at ting koster litt mer i Norge - leverandørene har større utgifter per solgte produkt fordi ting går i stykker og de må ta regningen istedet for å tjene på å reparere det slik de må i USA: For i USA leverer du inn et ødelagt produkt og betaler for reparasjonen dersom det har gått mer enn et år. I Norge er det garanti i to år, og reklamasjon i fem år. Les denne artikkelen. Dersom du kjøper fra USA, så vil du kun ha wold-wide guarantee i 1 år om Tomsi42 har rett!

Speilrefleks er ikke noe du kjøper-og-kaster, så jeg bare nevner dette slik at du gjør et overveid valg og ikke går amok når noen veiver "billig!"-skilt foran deg.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt meg en ny runde å sett på kamera, og jeg er 99% sikker på at jeg nå ender opp med Nikon kamera, rett og slett grunnet bra pris.

Jeg har nå fått to tilbud jeg lurer på om dere kan se over for meg og gi meg innspill på.

Tilbud 1:

Nikon D40 Kit med 18-55mm objektiv og Nikons AF-S DX 18-70mm til kroner 5800 inkludert "Nikon CashBack".

Tilbud 2:

Nikon D40X med 18-55mm objektiv og Nikons AF-S DX 18-70mm til kroner 7000 inkludert "nikon CashBack".

Så hva synes dere om disse prisene, spesielt de av dere som jobber med dette til vanlig, er det gode priser jeg her har fått?

Om som alltid, er prisen på 1200 verdt å gi ekstra for å få seg D40X kontra D40?

Lenke til kommentar

Fine greier. Det eneste jeg reagerer på her er at du skal ha både 18-55 og 18-70mm. Blås i 18-55'ern hvis du skal ha 18-70'ern - 18-70'ern dekker jo alle brennviddene til en 18-55 :)

Eller er begge fine kameraer, så jeg tror du får mere morro for penga om du slenger på en ekstern-blitz eller noe sånt til D40'en. Men det er bare meg og min mening. Kanskje du skal slå kron-og-mynt?

Lenke til kommentar
Tilbud 2:

Nikon D40X med 18-55mm objektiv og Nikons AF-S DX 18-70mm til kroner 7000 inkludert "nikon CashBack".

Helt ærlig, her kan du like godt bruke litt ekstra spenn og gå for D80 med 18-70 i stedet spør du meg.

Men jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner hva du skal med både 18-55 og 18-70, de to overlapper hverandre over stort sett hele området, og de ekstra 15mm i teleenden er ikke verdt pengene. Greit nok, 18-70 er noe bedre optisk enn 18-55, men jeg synes ikke forskjellen er stor nok til at det er verdt å kjøpe begge objektivene. Da ville jeg heller kjøpt en D40 kit + 55-200 VR for å få en mer fleksibel samling av optikk.

Lenke til kommentar

D80 koster jo 9000 med 17-70 objektivet, noe som blir altfor dyrt for meg. I tillegg er der ikke noen kampanjer på D80 med hensyn til ekstra blitz eller penger tilbake.

Å kjøpe kun kamerahus sammen med 18-70 objektivet er faktisk mye dyrere. Kamera koster vel da ca 4800, så kommer objektivet på rundt 2500 i tillegg, og her er det da snakk om Nikon D40, og ikke D40X.

Tilbudet jeg har fått er på ett at nikon kitene, men får i tillegg med en linse som hører til ett D70 kit, derfor får jeg objetivet til rundt 1300 og ikke 2500 som det vanligvis koster.

Men om det ikke er noen vits i å betale 1300 ekstra for å få 18-70 i tillegg til 18-55 så gjør jeg jo selvfølgelig ikke det.

Men går jeg for ett av tilbudene her så tror jeg det blir Nikon D40 med begge objetivene, eller så blir det heller Nikon D40X til rundt 5200 med kun 18-55.

Jaja, skal ikke være lett:)

Ser forresten at D40X med 18-70 objektivet koster 8000 hos fotovideo, men følger det kun med det ene objektivet.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Tilbudet jeg har fått er på ett at nikon kitene, men får i tillegg med en linse som hører til ett D70 kit, derfor får jeg objetivet til rundt 1300 og ikke 2500 som det vanligvis koster.

Du har ikke vurdert å kjøpe D70s-kitet da? Ville foretrukket dét fremfor D40 i hvert fall (bl.a. pga autofokusmotor, og tokommandohjul, trådløs blitzstyring etc). Burde få D70s med 18-70 til "godt under" 6000 disse dager... Den ekstra infoskjermen er også gull verdt, og selv om D70s både er nokså gammelt og utgått, er det fremdeles et svært godt kamera. Sjansen for at D40 blir byttet ut etter kort tid, tror jeg også er større enn med D70s. D80 er enda litt bedre, men også en del dyrere...

At FotoVideo selger Nikon til blodpris, burde ikke komme som noen stor overraskelse, da de er "gift" med Canon og Sigma.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Men om det ikke er noen vits i å betale 1300 ekstra for å få 18-70 i tillegg til 18-55 så gjør jeg jo selvfølgelig ikke det.

9155308[/snapback]

Det er egentlig et veldig godt tilbud - du får sikkert solgt 18-55 for 4-500 kr ubrukt. Og jeg vil ikke bli overrasket om bildene blir bedre med en D40 med 18-70'en enn en D40x med 18-55mm.

Tom

Lenke til kommentar
Det er egentlig et veldig godt tilbud - du får sikkert solgt 18-55 for 4-500 kr ubrukt. Og jeg vil ikke bli overrasket om bildene blir bedre med en D40 med 18-70'en enn en D40x med 18-55mm.

Enig i dette. God optikk er viktigere enn dyrt kamerahus for bildekvaliteten, og Nikon 18-70 er betraktelig bedre enn Nikon 18-55...
Lenke til kommentar
Det er egentlig et veldig godt tilbud - du får sikkert solgt 18-55 for 4-500 kr ubrukt.

Tom

9156217[/snapback]

spm er jo om det finnes noen som er interessert i å kjøpe dette objektivet?

Kan hende jeg er på bærtur, men kan ikke se hvorfor noen vil øsnke å kjøpe det...om jeg har rett, så er verdien 0,-, ettersom det ikke er etterspørsel etter objektivet.

edit: skrev kamera når jeg mente objektiv. rettet :)

Endret av deep750
Lenke til kommentar
spm er jo om det finnes noen som er interessert i å kjøpe dette objektivet?

Kan hende jeg er på bærtur, men kan ikke se hvorfor noen vil øsnke å kjøpe det...om jeg har rett, så er verdien 0,-, ettersom det ikke er etterspørsel etter objektivet.

edit: skrev kamera når jeg mente objektiv. rettet :)

9156584[/snapback]

Som en kamerat av meg sier: "Den siste idiot er ikke død" (*). Jeg ser a det er stadig Canon 18-55mm til salgs, og det er et dårlige objektiv.

Selv om han ikke får solgt det, så er en 18-70mm til 1300 et meget godt tilbud.

Tom

PS. Og de leser ikke dette forumet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...