Gå til innhold

Digitalkamera med bra objekt til rundt 5000?

Anbefalte innlegg

Ser at det selges en god del kamera til under 5000 som kommer med objekt, både fra canon og fra nikon.

Men hvordan er disse objekten? Er det bedre å legge til en ekstra 1000 kr for å få ett bedre objekt enn det som følger med på disse billig pakkene?

Kameraet må jo også være så bra som mulig, ellers er det jo ganske bortkastet.

Så hva blir den beste pakken å kjøpe om dagen, objekt og kamerahus for rundt 5000 kroner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare Canon og Nikon, men fra Pentax, Olympus og Samsung (og kanskje Sony, men det er jeg ikke sikker på). Det er kun Canon som har et underkjent objektiv av disse.

De andre produsentene leverer objektiver som i alle fall tegner ganske skarpt, men desverre har Canon valgt å ikke konkurrere med de andre på det punktet. Siden de selger i bøtter og spann til alle som ikke leser fora eller fotoblader, men får informasjonen sin fra blader T3, Stuff, datablader og norske Digital Foto. Skulle ønske at noen i Canon til slutt tar forbrukerene på alvor, og leverer et objektiv som står i stil til de flotte kamerahusene de produserer.

Det betyr at hvis du ønsker å kjøpe slr, men aldri måtte bytte ut den zoomen som følger med, så velger du hva som helst utenom Canon. Hvis du er åpen for å bytte normalzoom med tiden, så har jeg ingen motforestilling mot å anbefale et 350D kit.

Lenke til kommentar

Men gjelder dette alle pakkene som selges med canon, eller er der noen butikker som faktisk har satt sammen ett bra kit til en fin pris?

Mye vil et objekt som er bedre enn det medfølgende koste? Ett 18- 70 objekt feks, eller bør jeg kjøpe ett helt annet om jeg først skal bytte det ut?

Lenke til kommentar

Canon har ikke en 18-70;det nærmeste der er vel 17-85mm IS. Den er en del bedre enn kit objektivet, men noe dyr. Nikon's 18-70mm er vel et av de beste kit-objektivene der ute.

PMnormal har veldig god erfaring med Sigma 18-50mm til 900,- Det er et alternativ hvis du går for Canon.

Tom

Lenke til kommentar

Men om jeg går for nikon så er det vel d40 og d40x som er nærmest med hensyn til pris, men ingen av disse har vel AF, noe som igjen vil gi meg dyrere objekter?

Om jeg velger canon og kjøper 18-50, vil ikke dette bli litt knapt? Om jeg da skal gå til innkjøp av enda ett objekt med tiden, hvilket vil da være anbefalt uten at det blir for dyrt.

En ting til, er det stor forskjell på 350d og 400d?

Lenke til kommentar

Objektiver med fokusmotor er ikke dyrerere enn andre merkers alternativer, og det er jo det som betyr noe hvis du bruker pris som utgangspunkt for valg av system. Husk at Nikon f.eks. har en telezoom med innebygd fokusmotor som også har VR til litt over 2000. Det har ikke Canon, så hva er det evt dyrere enn?

Lenke til kommentar

9130305[/snapback]

400D har 10MP kontra 8MP, støvfjerning (som ikke virker), flere fokuspunkter, større LCD. 350D har en LCD skjerm bak med essensiell info i tillegg til standard LCD skjerm. Ingenting viktig.

Tom

Lenke til kommentar

9130305[/snapback]

400D har 10MP kontra 8MP, støvfjerning (som ikke virker), flere fokuspunkter, større LCD. 350D har en LCD skjerm bak med essensiell info i tillegg til standard LCD skjerm. Ingenting viktig.

Tom

9130468[/snapback]

I ren bildekvalitet er det nesten ingen forskjell, sett bort fra nesten umerkelig bedre kontrastegenskaper på 350D.

Lenke til kommentar

Det er jo helt umulig å velge ut et kamera.

Det burde jo hvert så mye enklere synes jeg. Jeg har 5000 å bruke, for denne summen vil jeg ha ett bra kamera med objekt som gir meg bra brukervennlighet, fine bilder og ikke minst mulighet for å bygge på kameraet uten at jeg sitter igjen med ett for dårlig kamerahus eller har valgt feil med hensyn til mulighetene.

Jeg har aldri hatt speilrefleks kamera selv, men har ved et par anledninger brukt Nikon D40 kit og Canon 300D bygget ut med ny linse.

Jeg håper at ved kjøp av speilrefleks vil jeg få større interesse for foto, da det virker utrolig interessant og spennende.

Så kan ikke noen komme med noen konkrete innspill til hvilke kamera som vil passe for en nybegynner som vil lære seg dette litt etter litt. Nye objekter vil jo bli kjøpt inn underveis, men blir nok en god stund til nå da det går med 5000 på kamera denne sommeren.

Lenke til kommentar

Legg bilder av de som passer i hånden din i en haug. Bind et tørkle over øynene, og be en annen blande dem for deg. Så plukker du ut et bilde mens du ikke ser. Det kameraet kjøper du. Når alle kameraene er så gode, så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så vanskelig.

I dag finnes det jo ikke noe som helst utvalg i slr lenger. Utvalget er så ekstremt dårlig at jeg synes det er et stort problem. Da jeg begynte så fantes det kanskje 20 kameraer i entrylevel-klassen. De var fordelt på et dusin forskjellige merker.

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes det er vanskelig fordi jeg ikke har nok kunnskap innen dette. Jeg aner ikke om der er kamera en bør holde seg unna, eller om der er kamera en bør se nærmere på i forhold til andre.

Lite har jeg lyst å være den som går ut fra butikken å ha kjøpt katta i sekken pga selger ville tjene seg noen enkle penger. Har sett nok av slike tilfeller når det kommer til data, tv og stereo hos de store forhandlerne her i Norge, så jeg klarer ikke helt stole på at det er annerledes innen foto.

Men om det er så at forskjellen på de kameraene som er i denne prisklassen er så liten at det eneste det står på er hvilket som ser best ut, eller hvilket som ligger best i hånda så er det jo ikke lengre noe å bekymre seg for.

Hva med mangelen på AF hos Nikon, er det bare en bagatell jeg ikke trenger å bry meg om? Og kit objektet til canon, er det mer enn godt nok for en nybegynner, eller er det søppel som så mange påstår? Er slike ting som gjør meg så usikker da jeg rett og slett ikke helt vet hva dette vil si for meg under bruk.

Lenke til kommentar

Når det gjelder brukt, så har jeg ikke så god oversikt. Men så er jeg heller ikke så glad i å kjøpe brukt heller. Det lønner seg ihvertfall ikke å kjøpe for gammelt. Men det er vel en del der ute som selger etter å ha prøvd seg på SLR i noen måneder. I såfall kan du jo komme med et skambud.

Tom

Lenke til kommentar

Kjøper jeg nytt står det mellom Nikon D40 og Canon 350D, begge til 4500 med objekt.

Lurer litt på om jeg skal spare litt ekstra så har jeg 6500 å bruke når jeg først skal kjøpe kamera. Da kan jeg velge mellom Nikon D40x og Canon 400D. Eventuelt kan jeg satse på Pentax K100D til en pris midt i mellom, men her er det visstnok mye vanskeligere å få kjøpt nye objekter?

To stk jeg kjenner har nikon D40 og canon 300D. Jeg synes begge virker som gode kamera, og de skryter begge av kameraene de selv har.

Lenke til kommentar
Lite har jeg lyst å være den som går ut fra butikken å ha kjøpt katta i sekken pga selger ville tjene seg noen enkle penger. Har sett nok av slike tilfeller når det kommer til data, tv og stereo hos de store forhandlerne her i Norge, så jeg klarer ikke helt stole på at det er annerledes innen foto.
Hehe... mulig du ikke vil stole på meg da jeg er ansatt i en fotobutikk :) Men jeg tjener jo ikke noe på å gi deg tips... du vet jo uansett ikke hvor jeg jobber. Men det kan være smart å være kritisk til hvor man handler... kjøp i en seriøs fotobutikk der de vet mye om foto. Elkjøp og lignende kjeder kan sikkert også være ok, men ettersom de skal litt om alt, kan fotokunnskapene være begrenset.

Nåja... jeg ville ikke tvilt med å anbefale et D40 kit med Nikon 18-55 om du vil bruke begrenset med penger (D40x med 18-55 om du er forberedt på å betale litt mer, men personlig mener jeg ikke 4 megapiksler mer og noe bedre støyegenskaper er verdt prishoppet). Dette kitobjektivet har fått mye god kritikk i seriøse blader som blant annet Fotografi. Der har de ganske god peiling på hva de driver med, ettersom de tester kamera til mange titusener av kroner, og de mener at til en førstegangsbruker er Nikon 18-55 et meget bra objektiv.

Canon sitt kitobjektiv, 18-55, har fått noe skryt noen steder (der pris er tatt i betraktning), mens andre steder er det slaktet. Jeg har ikke sett lignende slakt av Nikons 18-55, selv der pris ikke er tatt i betraktning, så selv om Canon 18-55 er bra nok for noen, så tror jeg at Nikons 18-55 vil gi bedre resultater.

Du får jo bra pakker, med Nikon 55-200 som et tilleggsobjektiv, og kjøper du en slik pakke, ser jeg ikke for meg at du trenger noen flere eller bedre objektiver på en ganske så lang stund.

Når det gjelder manglende AF, så er alle Nikons nye objektiver (de som er lansert de siste 4-5 årene) såkalte AF-S objektiver som vil fungere med autofokus på D40 og D40x. Med mindre du skal kjøre hardt på bruktmarkedet, eller kjøpe en masse fastoptikk, så har manglende AF absolutt ingen betydning for deg. Ut fra dine innlegg, tror jeg ikke du noen gang vil savne dette.

Ut august får du også Cashback på 720 kroner ved kjøp av Nikon D40 eller D40x.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på og kan bekrefte at det han sier om Nikon og Canon stemmer. Og Nikon's 55-200mm er et interessant objektiv; ihvertfall den nye VR utgaven.

Selv om Pentax har et mindre utvalg av objektiver, så har de et av markedes beste kit-objektiver; og utvalget er godt nok for de fleste amatørene.

Tom

Lenke til kommentar

Om jeg får 720 kr tilbake ved kjøp av de kameraene er jo prisen ganske bra, spesielt på D40 som en da kan få for 3700, mens D40x ender en opp med en pris på 5200, begge med 18-55 objektet.'

Vel, er lønn om få dager, og alt tyder i grunn på at jeg ender opp med ett Nikon kamera, men usikker på hvilket.

Snakket med en hos fotoknudsen i dag, og han mente at D40 bare var tull å bruke penger på da dette var en utgått modell, så nå ble jeg i grunn bare enda mer usikker.

Mye koster ett 55-200 objekt som du her snakker om? Hva mer vil jeg eventuelt trenge, ekstra blitz før det nærmer seg komplett?

Lenke til kommentar
Snakket med en hos fotoknudsen i dag, og han mente at D40 bare var tull å bruke penger på da dette var en utgått modell, så nå ble jeg i grunn bare enda mer usikker.
:!: Nok et bevis på at en bør bruke seriøse fotobutikker.

D40 er IKKE en utgått modell. Vi får inn flere D40 om kort tid, direkte fra norsk importør. Og uansett... hvorfor i all verden er det tull å bruke penger på D40, og spare 1500 kroner, bare fordi den er utgått? Jeg skal gi deg svaret... enten ville de selge deg et dyrere kamera for å tjene penger, eller så hadde de ikke D40 på lager. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar

Stemmer faktisk at de ikke hadde D40 på lager. hehe

Jaja, jeg får ta meg en tur på noen andre butikker i morgen, høre hva de sier de forskjellige stedene, så heller komme tilbake her å rådføre meg med dere før avgjørelsen blir endelig.

Takk for hjelpen så langt ihvertfall:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...