Gå til innhold

Hjelp! Får ikke installert noen drivere på ATI 9500

bebbetufs

Anbefalte innlegg

NB. EDIT:

Nye feilsøkningsresultater har vist at feilen ikke skyldes moddingen. Feilen ligger mest sannsynlig i min maskin et sted. Se ny post lengre nede for flere detaljer.

Hei. Har nå gjort ferdig moddingen av et Sapphire Radeon 9500. Flashet bios med Sapphire sin 9700 bios. Kortet funker så lenge jeg ikke installerer nonen driver. Problemet oppstår når jeg installerer driverne. Uansett hvilken jeg prøver så kommer jeg bare halvveis inn i WinXP så blir skjermen svart med to gule pixels oppe i øverste kanten og maskinen restarter. Dette skjer uansett hvilke jeg velger. Jeg har prøvd med og uten DX9, med originale og moddete drivere. Nå vet jeg ikke hva jeg skal prøve lenger. Lurer på om det kan være en konflikt med de gamle driverne (Geforce 4 MX). Det er helt klart driverrelatert.

Noen som har noen tips?

Bernhard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Nå er jeg tilbake fra landet!

Jeg fulgte anvisningene og fikk en kompis som jobber med elektronikk til dagen til å lodde for meg. Det er ikke mulig å se at han har flyttet resistoren. Jeg har brukt bios til Sapphire 9700 uten suksess. Så flashet jeg tilbake til en bios fra et Sapphire 9500, og det snåle er at heller ikke det funker. Jeg har nå Ghostet tilbake til en fresh install av Windows, men også den hadde nVidia sine drivere installert. De fjernet jeg og så installerte jeg driverene til ATI Catalyst 2.5. Det funker fremdeles ikke. Enten har jeg herpet kortet, eller så er det en konflikt med nVidia sine drivere. Det rare er at når jeg starter WinXP så får jeg opp en melding på skjermen at den mottar et signal på DSUB inngangen. Dette skjer etter at jeg har fått opp WinXp startup screen'en, og skjedde aldri med geforce kortet mitt. Straks etterpå blir skjermen svart med kun to gule pixler. Så restarter maskinen og jeg får bare startet den i Safemode.

Har jeg herpet kortet eller finnes det håp?

Bernhard

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt følgende. Clean install Windows XP Pro uten drivere kun skjermkortdriver. Clean install Windows XP Pro med drivere og skjermkortdriver, Clean install Windows XP Pro med DX 8.1, Clean install Windows XP Pro med DX 9. Jeg har også tatt ut kortet og renset det før jeg satte det inn igjen. Var redd for at jeg hadde fått goop et sted det ikke skulle være. Jeg har forsøkt med Omega drivere og Catalyst 2.5 og 3.0. Og jeg har forsøkt hele dette senarioet med 9500 bios og 9700 bios uten å merke forskjell.

Spørsmålet nå er. Skal jeg kjøpe ett til 9500 og prøve på en softmod. Jeg kan jo benytte angreretten viss det ikke funker. Eller skal jeg gå for et geForce 4 kort? En kompis av meg sier at ATI driverne suger totalt på TV ut. Stemmer dette?

Bernhard

Lenke til kommentar

Har ikke testet Tv ut selv så det vet jeg ikke... men skulle gjerne ha prøvd med to skjermer...

Eneste bug jeg har funnet, er at CD-ROMen blir aksessert hvis jeg går inn på advanced i screen properties og så under "overlay" el no slikt... litt irriterende... men så er jeg jo ikke akkurat der så ofte.

Topp at alt av ledninger fulgte med kortet... kan jo teste mot tv'n da :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Her er siste nytt om problemene mine.

Problemet består, som sagt, i at windows starter helt fint helt til jeg installerer driverne. Da blir alt svart og windows starter kun i Safe Mode.

Jeg har hele tiden trodd at jeg hadde herpet kortet med moddingen min, men nå har jeg fått låne et tilsvarende kort fra en kompis (som også har vært HW moddet). Dette kortet funker helt fint i hans maskin, men hos meg får jeg ikke installert driverne uansett hva jeg prøver. Han har også prøvd med mitt kort i sin maskin og der funker det fett. Det er altså min maskin jeg som er problemet. Jeg har sjekket for konflikter og ser at kortet har følgende resurser.

Delt IRQ VIA onboard LAN. (forsøkt med onboard lan slått av uten hell)

Deler memory adresser med bla VIA CPU til AGP

Kortet har IRQ 11

Jeg har et SOYO K7V Dragon+ hovedkort.

Jeg har forsøkt med clean install av XP

Diverse BIOS mixinger.

Forskjellige BIOS til kortet.

Med lydkort.

Uten lydkort.

Forskjellige drivere.

Det jeg lurer på er om noen andre som har et RADEON kort har opplevd noe lignende og i så fall hvordan de har løst det.

Takker for all hjelp jeg kan få.

Bernhard

Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt ut alt som ikke er nødvendig for å boote. Samme møkken fremdeles. Jeg har søkt enda mer på nettet, men jeg har ikke funnet noen svar på problemet. Det eneste jeg har funnet ut er at andre også har hatt problemer med ATI og SOYO hovedkort. Jeg skal forsøke å oppdatere bios og prøve med forskjellige 4in1 drivere.

Hvilken AGP driver bør jeg velge for et KT266a chipset?

Takk

Bernhard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...