Xvani Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Skal legge nettverk hjemme, og vil unngå de store hullene i veggen.. Hvor får jeg kjøpt flat kabel i rull, som jeg kan koble riktig (krysset) på første forsøk? (uten å sikte, slik at jeg slipper å knote med hvor de forskjellige ledningene skal) Trenger jeg strekkavlastning? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Du trenger det ja. Det er ikke noe problem å lage til twisted kabel. Bare og bytte utgang med inngang på den ene siden . Kabelen får du kjøpt på Clas Ohlson tror jeg :oops: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Du kan jo ikke bruke hva som helst av kabel. Nettverkskabel må være CAT5 (for 100Mbit), slik som her. Får du noe mindre hull med flat kabel? Borer du så blir hullet rundt, da må det jo passe best med en rund kabel? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 Pappa snakka om noe (tull?) slik at man slapp å knote med de ekstra ledningene hvis kabelen var flat. Da var det bare å stappe den rett inn i RJ-45 pluggen.... Hvor får jeg tak i strekkavlastning da? Clas Ohlson? Jaja, jeg får vel gjøre det på gamlemåten da Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Elkjøp (Lørenskog) vet jeg har cat5 kableri rull, ikke så allverdens dyrt heller tror jeg, laget av Belkin Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Kabelen får du kjøpt på Clas Ohlson tror jeg :oops: Joda, men fy så dyr den er der. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 elfa har også kabel. Kjøpte der i går 3kr meter for 100m. Du finner den på kabel/kabling -> kabel -> LAN datakabel -> Partvinnad PDS-kabel (det er 3 stk, med forskjellige priser og skjerming...) Lenke til kommentar
idander Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Skal legge nettverk hjemme, og vil unngå de store hullene i veggen.. Hvor får jeg kjøpt flat kabel i rull, som jeg kan koble riktig (krysset) på første forsøk? (uten å sikte, slik at jeg slipper å knote med hvor de forskjellige ledningene skal) Trenger jeg strekkavlastning? Dette kommer litt an på lengden av kablen, men jeg vil ikke anbefale å bruke flate isdn-kabler. Greit at de er lettere å putte inn i pluggene, men det er en grunn til at cat5 kabler er tvunnet. Jordingskabelen er tvunnet rundt lederen for å kunne lede data over lengre strekk. Derfor er også rekkefølgen på lederne i pluggen viktig å få riktig. Ergo: Bruk skikkelig kabel og gjør det ordentlig med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå