Gå til innhold

Noen spørsmål ang. kjøp av tilkobling av TV

Anbefalte innlegg

I ly av sterk kronekurs har jeg som så mange andre bestemt meg for endelig å kjøpe flat-tv. Etter å ha lest litt her på diskusjon.no har valget endelig falt på 2stk tv.

Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40W2000 --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327043

Samsung 40" LCD-TV LE40M87BD --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333306

Men jeg lurer på noen ting enda:

Er det lurt å investere mye i DVI-HDMI kabel? Vil denne holde?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307208

Hvilken inngang vil jeg typisk koble til lyden ? (er veldig Audio/Video nybegynner)

Hvor viktig er overspenningsvern for en slik skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg valgt Samsung 40" (se mer avforum.no)

men bravia er ikke et dårlig valg.

ikke lurt å investere mye penger i en DIGITAL kabel (DVI-HDMI) Ja den fra komplett.no vil holde. Du bruker det du har tilgjengelig til lyden(RCA phono kabel) Nå vet jeg ikke noe om hva slags annet oppsett du har recivere, forsterkere etc men phono er ganske så universalt..

så hvis du har en reciver fra f.eks canal digital så plugger du HDMI kabel til Tv'en og en digial kabel (enten digital optisk/coaxial kabel) til din forsterker (hvis du har det..) ellers kan du bare benytte deg av phono fra tv til forsterker..

Edit: Overspenningsvern er utrolig kjekt å ha, men til de prisene de blir solgt for hadde ikke jeg kjøpt det.. (det har jeg heller ikke gjort)

Redigert: når det gjelder valg av TV så er det smaken og bruksområdene som vil bestemme tv-valget.. du blir nok fornøyd med begge 2

Endret av Valent
Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg valgt Samsung 40" (se mer avforum.no)

men bravia er ikke et dårlig valg.

ikke lurt å investere mye penger i en DIGITAL kabel (DVI-HDMI) Ja den fra komplett.no vil holde. Du bruker det du har tilgjengelig til lyden(RCA phono kabel) Nå vet jeg ikke noe om hva slags annet oppsett du har recivere, forsterkere etc men phono er ganske så universalt..

så hvis du har en reciver fra f.eks canal digital så plugger du HDMI kabel til Tv'en og en digial kabel (enten digital optisk/coaxial kabel) til din forsterker (hvis du har det..) ellers kan du bare benytte deg av phono fra tv til forsterker..

Edit: Overspenningsvern er utrolig kjekt å ha, men til de prisene de blir solgt for hadde ikke jeg kjøpt det.. (det har jeg heller ikke gjort)

Redigert: når det gjelder valg av TV så er det smaken og bruksområdene som vil bestemme tv-valget.. du blir nok fornøyd med begge 2

9127590[/snapback]

Takk for raskt og bra svar!

Et lite tilleggspørsmål:

Var det slik å forstå at jeg kobler tilkoblingen mellom digital mottaker og tv i HDMI tilkoblingen? Da vil valget mitt være såre greit egentlig, da jeg også har tenkt å koble til en stasjonær pc til denne tv'en. Isåfall har jeg bruk for minst 2x HDMI, og det har jo ikke tv'en fra Sony, desverre

Lenke til kommentar

hvis din digitale mottaker har HDMI-tilkobling så er vel alt i boks, og du kan bruke en HDMI-kabel fra din digitale mottaker til tv'en (da får du både digital lyd og bilde i samme kabel) (ta å titt bak din digitale mottaker om du har HDMI-utgang). Det burde også gå fint å bruke DVI-HDMI (hvs din pc støtter HDCP) hvis ikke må du benytte deg av VGA-Inngangen på tv'en eller bytte skjermkort i pc'en til en med HDCP-støtte.

Lenke til kommentar

arg så irriterende, finner ikke ut om mitt skjermkort er hdcp kompatibel.

Har et nvidia geforce gt 7900, er lite info om dete, noen som vet?

et lite tilleggsspørsmål :

Hvis det nå viser seg at mitt skjermkort IKKE er hdcp kompatibel, og jeg bestemmer meg for å kjøpe et hdcp kompatibelt skjermkort, har det noe å si for bildekvaliteten ut på tv'en utifra hvilket skjermkort jeg velger å kjøpe?

Endret av turbz
Lenke til kommentar

Om skjermkortet ditt ikke er hdcp-kompatibelt betyr det bare at det ikke kan vise beskyttet hd-materiale. Jeg kjører 1080p uten trøbbel ut fra min pc på min tv nå, knall bilde.

Så har ingenting å si for bildekvalitet, kun dersom du skal kjøpe beskyttet hd-materiale osv.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...