Skogli Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Min far har en Daewoo Espero fra 1996. Problemene har kommet og gått, men har aldri vært så alvorlig som nå. Etter vi kjøpte denne hos en bruktbilforhandler for noen år siden så begynte ABS-systemet å tulle. Dette skjedde mest når vi traff humper og slikt i veien. Men i det siste så har den kuttet ut uten noen god grunn. Det jeg lurer på er: Hvor mye koster det å få sjekket og fikset ABS-bremsene hos et verksted og er det mulig å gjøre dette hjemme? Det er vel slik at bilen ikke kommer igjennom EU-kontroll uten ABS-system? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Det er mulig det går an å lese ut feilkoder fra ABS-systemet via ABS-lampa ved å kortslutte et par kontakter, men jeg vet ikke hvordan det i såfall gjøres på denne bilen. Når det gjelder reparasjon, så kan noen av delene være dyre. F. eks koster ny ABS-pumpe til min bil rundt 8000,- fra billigste leverandør. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Ok. Det er litt mye... Planen var jo å hive bilen på dynga i høst, men jeg tenkte jeg skulle overta hvis jeg får fikset den, og 8000 i reperasjoner er ikke noe som er verd på den bilen. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 8000,- er bare et eksempel på hvor mye det kan koste hvis du er uheldig. Så lenge du ikke er nødt til å slite deg ut på pedalen for å få bremsekraft, så er nok pumpa i orden. Du kan være så heldig at det bare er snakk om brudd i ledninga til en av hjulsensorene, dette er nok til å få en feilkode på ABSen. Men som sagt vet man ikke hva feilen er før man har fått hentet ut feilkoden. Fant denne tråden på Bilforumet.net: http://www.bilforumet.no/daewoo/136721-nok...rske-veier.html. Kanskje ABS-problemet han nevner er vanlig på Espero. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Jaha, er Daewoo så dårlig. Det ble enda et minus i boka for bilen. Men... det kan vær av bilen våres er en av de gode. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Lyser ABS lampen på den? Hvis den gjør det kan du prøve å bare ta ut pæren i denne når den skal på EU-kontroll, kan funke. Har funket fint for en kamerat av meg. Men kan jo se om du kan finne ut av noe selv først da. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Hehe, kan jo se om jeg gjør det. Skal se hva jeg finner ut av problemet først, men jeg er jo ingen bilmekaniker. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Husk deler kan en også få hos høggern billig. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Deler er jo egentlig ikke noe problem, det er demontering og montering som er problemet. =P Og med tanke på at ABS slår ut med sjokk så er det nok bare dårlig ledning... Tenkte jeg skulle ta en titt på dette i dag. =) Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Liten grunn til vrake bilen pga manglende ABS-bremser. 25% av Norges biler eldre enn 15 år, og blant dem har nesten ingen ABS-bremser. ABS-bremser må fungere på PKK ja. Så hvis du kobler ut varsellampa, så bør det ikke bli oppdaget. ABS fungerer ikke i veldig små hastigheter, så det bør heller ikke bli oppdaget i bremsetesten. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg selv driter i ABS, så lenge det kan fikses/utkobles før EU så er jeg fornøyd. Men det er eieren av bilen som jeg tviler på vil gå med på å koble ut lampen.... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Drite i ABS er vel ikke så lurt. Det hender ABS kan være svært så bra å ha. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Jada, men bilen skal kun brukes i 1 - 2 år til... Må få råd til bedre bil. hehe Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Reis på ett verksted og få lest ut feilkoden, kan da umulig koste mange kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå