Gå til innhold

Kjøp av 1te speilrefleks

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe mitt første speilreflekskamera, og legger derfor ut denne tråden som jeg antar er den første i sitt slag ;-)

Jeg har kikket litt på entry-modellene fra Canon og Nikon, men fikk plutselig opp øynene for at det finnes andre merker også. Jeg kommer ikke til å få foto som en altoppslukende hobby. Det jeg er ute etter er at bildene jeg tar skal få bedre kvalitet enn de jeg i dag tar med mitt Canon Ixus 850IS.

Så noen fikk anbefalt Olympus E-400 i en post. Noen andre modeller jeg bør se på? Klarer jeg meg med et kamera til 4000 så ser jeg ingen grunn til å punge ut 3000 til for f.eks. EOS400D...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler jeg må referere til denne tråden, der vi endelig har en fersk kamerakjøper som har fattet det ;)

Bortsett fra det, så er det et par ting du bør være klar over med Olympus (vel, med FourThirds-systemet generelt). Bildesensoren er en del mindre enn på konkurrentenes modeller, noe som medfører litt annen oppførsel med tanke på skarphetsdybde og bildevinkel. Olympus-kameraer gir generelt mer skarphetsdybde for et gitt blender-tall enn kameraer med sensorer i APS-C-format (som igjen gir mer skarphetsdybde enn 35mm-format). Og den mindre bildebrikken gir en større "cropfactor", altså at en gitt brennvidde gir et mindre bildeutsnitt på FourThirds enn på APS-C. I tillegg har sensoren et forhold mellom bredde og høyde på 4:3 (derav navnet) i motsetning til APS-C som er 3:2. Dette gir med andre ord et litt annet bildeutsnitt. Hvorvidt dette er fordeler eller ulemper kommer egentlig an på hvordan du liker å fotografere.

Folk som kommer fra kompaktkameraer og er vant til disse føler seg ofte komfortable med FourThirds-systemet, i og med at det har en del av de samme egenskapene (større skarphetsdybde og 4:3 bildeformat). Og en ubestridt fordel med den mindre sensorstørrelsen er at du får mer kompakt og lettere optikk.

Ellers så synes jeg du bør kjenne på kamerahuset før du bestemmer deg. Personlig synes jeg E400/410 har en litt liten kropp og er ubehagelig å holde, men det er en smakssak som kommer an på hva slags hender du har.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
I tillegg har sensoren et forhold mellom bredde og høyde på 4:3 (derav navnet) i motsetning til APS-C som er 3:2.

Det er faktisk ikke derfor systemet heter four-thirds. Det har noe med at bildesirkelen har en diameter på 4/3". Det fant jeg ut etter å lest en del info på Olympus sine sider.

Tom

Lenke til kommentar

Uansett er det et spesielt godt kamera for folk som ønsker et kamera som gir kvaliteter som de fleste vanlige hobbyfotografer foretrekker, nemlig stor dybdeskarphet. Det med lite grep er en vanesak, fordi dette kameraet tvinger deg ikke til å holde det på bare en måte, slik som kameraer med tradisjonelt grep gjør. Et vanlig størrelse slr kan kun holdes som en pistol, mens E-400 holdes på samme måte som en Nikon F3 fra åttitallet, eller tildels også som en Leica. Ingen jeg kjenner synes det er et dårlig grep, du må bare holde kamera på en annen måte. De kameraene som har små versjoner av det vanlige typen grep er verre stilt. De tvinger deg nemlig til å holde det som en pistol, uten at det er stort nok til å gi den formen for støtte. Det gjelder naturligvis kun hvis dine hender er litt store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...