Gå til innhold

Orig Sony blitz eller uorig f.eks. Sigma for A100?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg blitz til mitt Sony A100 men lurer på om det er noen grunn til å kjøpe original Sony blits? F.eks så koster Sony HVL-F56AM Blitz 3500 mens ca tilsvarende Sigma (Sigma Blitz EF 500 DG Super Sony) bare 2000...

Hvilken bør man kjøpe?

mvh,

BTJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri lest noe om andre blitser enn til merkene Nikon, Canon og Sigma. Er det i det hele tatt noen her som bruker et annet eksternt blitsystem som Sonys?

9133572[/snapback]

Kanskje jeg missforstod spørsmålet ditt, men det jo selvfølgelig at Sonyeiere bruke Sony blitz, Pentax bruker Pentax blitz og Olympus bruker Olympus blitz. I tillegg kommer en hel bråte andre merker, som Sunpak, Sigma, Metz, Cobra og mange flere.

Av disse er nok Metz den produsenten som leverer de beste blitzene. Det er en tysk fabrikk som bl.a. har vært produsent av blitzene til Hasselblad, Rollei og Leica i mange år.

Lenke til kommentar
Kanskje du gjorde det. Metz har jeg lest om. Jeg har imidlertid aldri lest noe om Sony-brukere og deres Sony-blitser eller Olympus-brukere og deres Olympus-blitser.

9133803[/snapback]

Da beklager jeg det. Årsaken er nok at så mange her som bruker de andre systemene enda, men andelen vokser stadig. Det vil derfor ikke ta så lang tid før det kommer slike spørsmål. Kanskje fotografene som bruker de andre merkene har så god peiling at de ikke trenger å stille noen spørsmål om deres blitzer?

Lenke til kommentar
Kanskje du gjorde det. Metz har jeg lest om. Jeg har imidlertid aldri lest noe om Sony-brukere og deres Sony-blitser eller Olympus-brukere og deres Olympus-blitser.

9133803[/snapback]

Da beklager jeg det. Årsaken er nok at så mange her som bruker de andre systemene enda, men andelen vokser stadig. Det vil derfor ikke ta så lang tid før det kommer slike spørsmål. Kanskje fotografene som bruker de andre merkene har så god peiling at de ikke trenger å stille noen spørsmål om deres blitzer?

9133822[/snapback]

Hmmm... Var dette et dumt spm.....

BTJ

Lenke til kommentar

9133803[/snapback]

9133822[/snapback]

Hmmm... Var dette et dumt spm.....

BTJ

9136578[/snapback]

Nei, det var bare et ironisk svar. Det er vel lite sannsynlig at Olympus, Sony og Pentaxeiere har mer peiling enn de fleste her på forumet, og i hvertfall ikke mer enn meg og Mr. Olsen ;)

Edit: Det med blitz er faktisk så vanskelig at dere skal ikke blir forundret om at jeg også kommer til å spørre noen spørsmål om min 550EX en gang i fremtiden, når jeg ikke gidder å lese bruksanvisningen selv. Det er nemlig mye greiere å få andre til å lese den for deg. Mitt bruk har til nå ikke vært mer avansert enn at jeg kun har benyttet meg av TTL og innstilling av zoom, evt litt kompensering +/- av og til. Bouncing og softboks går også stort sett bra med TTL uten kompensasjon. Før eller siden kommer sikkert jeg til å finne på noe å spørre om (noe som delvis skyldes at jeg har mistet manualen for lenge siden, og forsøker å fremstå som en som ikke klarer å finne den på nettet).

Der var jeg pinadø sarkastisk, men det var ikke myntet på trådstarter eller noen andre som har vært aktive i denne tråden. Eller Olsen, Dahle, Modin, kak eller noen andre av de faste brukerene av forumet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle kjøpe meg blitz til mitt Sony A100 men lurer på om det er noen grunn til å kjøpe original Sony blits? F.eks så koster Sony HVL-F56AM Blitz 3500 mens ca tilsvarende Sigma (Sigma Blitz EF 500 DG Super Sony) bare 2000...

Hvilken bør man kjøpe?

mvh,

BTJ

9127099[/snapback]

Hei, jeg har kun erfaring med en eldre minolta 3600HS som tilsvarer den nye Sony HVL-36. Jeg kan ihvertfall trygt anbefale denne. Blir selvsagt enormt mye bedre resultater enn med den innebygde blitzen. På forumet til www.dyxum.com blir det diskutert mye om hvilken blitz man bør ha til Sony A100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...