Gå til innhold

Blenderåpning på kompaktkameraer


Anbefalte innlegg

Jeg hadde ingen problemer med å skjønne hva trådstarter mente med største blendertall. Derimot hadde jeg problemer med å skjønne hva enkelte andre mente. Men det blir jo litt mer forståelig da PMnormal opplyste at kompakter gjerne ikke har mer enn et par blendertrinn. Det ante jeg ikke, siden jeg på mine kompakter (Coolpix 995) og Lumix DMC-FZ30 har vært vant til rundt 5 blendertrinn, fra 2,8 til 10.3/11.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse to kameraene er ikke vanlige kompakter. Begge to er high-end modeller, og kan ikke sammenlignes med en Ixus, for eksempel. De fleste små kompakter har valg mellom to og kanskje tre blendere. Det er fordi det ikke er hensikt med noe mer, så hvorfor skal de produsere det.

 

F/10,3 og f/11 er helt ubrukelig på et kamera med så liten optikk. Det vil garantert gi diffraksjon.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hvorfor har oppladbare 1,2v og vanlige 1,5v.?

 

Det er den kjemiske sammensetningen av stoffer i de oppladbare som lager spenningen som gir typisk rundt 1.2V i motsetning til engangsbatterienes 1.5V.

Men til gjengjeld holder de på spenningen svært lenge, de har en bortimot vannrett ultadingskurve helt til den faller brått. Engangsbatteriene har en mer jevnt fallende utlading, hvilket gjør dem dårlig egnet til kameraer, da de altfor tidlig kommer under kameraets toleransespenning.

De oppladbare er derfor litt vanskelige å beregne levetiden på per opplading, så det blir vel egentlig litt kontrollert gjetting av kameraet. Det er ganske vanlig at kameraet sier noe sånt som "Øøy, nå er det lite batt....." og så er det brått slutt på moroa. Men dagens nye AA-oppladbare har meget god kapasitet, så har man to sett av disse, og da et reservesett i kameraveska, er man godt skodd.

Lenke til kommentar

Angående det med batterityper har jeg sett at du på Nikon kompakter stiller inn i menyen hva slags batterier som er i bruk. Har ikke sett dette på andre kameramerker. På mitt Canon får jeg ofte varsel om lavt batterinivå relativt tidlig, selv med fulladede 2700 mh. Likevel varer batteriene leeenge etter dette, noe de ikke gjør med alkaliske. Derfor lurer jeg på om laderen min er litt for dårlig og ikke klarer å oppnå høy nok volt på batteriene (er en sånn billig treg lader som må stå på over natten og vel så det). Noen andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Bildebrikken er nok for liten, ja. Likevel er 5400 et av de beste til det bruket du nevner her, fordi når du låser iso til laveste innstilling er det fint lite støy på det kameraet. Har du forsøkt det?

9133231[/snapback]

 

Har bare tatt bilder på laveste ISO (50).

 

Har nå EOS 350d

Endret av BL
Lenke til kommentar
Ang. batterikapasitet så vil det hjelpe og sette ned lysstyrken på LCD'en.

9153688[/snapback]

Alt hjelper.

 

Men jeg er ikke overbevist om at skjermen bruker noe særlig strøm. Min praktiske bruk tyder på at autofokus er klart den største energibrukeren (men da snakker speilrefleks, kan godt være anderledes på kompakt) Mens skjermen har jeg inntrykk av at jeg kan bruke mye, uten at det gjør særlig utslag. I tillegg virker det faktisk som skriveaktiviteten til kort drar juise. Jeg har sett data som støtter disse inntrykkene, men husker desverre ikke hvor.

Så når jeg har lite strøm, går jeg over til mauell fokus, og unngår sletting. Men jeg tillater meg allikevel å studere bilder og histogram, hvis jeg er usikker på eksponering o.l.

 

Eller så har lader også stor betydning for batterikapasitet. En god lader, gir bedre "batterihelse". Det gir deg mer juise i hver opplading, men også at batteriet tåler flere oppladinger før det blir dårlig.

 

Jeg har fått anbefalt denne ved flere anledninger http://preview.tinyurl.com/ysz5ag fra folk jeg stoler på. Den lader hvert batteri individuelt. Den kan og kjøre full ladesyklus. Det gir ofte et gammelt batteri nytt liv.

Langt fra billig, men skal vist være en god investering. Amazon hadde en del tilbud på denne pakka før. Kanskje den dukker opp igjen til en bedre pris.

 

Dette ble helt på sida av tema, men det var vel trådstarter som tok det opp, så da er det vel greit.

 

Mvh

 

EDIT: Jeg oppdaga nettopp at den LaCrosse pakka fra amazon ikke selges utenfor USA.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...