Gå til innhold

Blenderåpning på kompaktkameraer


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har nettopp kjøpt et Samsung s-850.

 

Virker som et bra kamera med muligheter for en del manuelle kontroller.

 

Det største blendertallet på kameraet er f7.4 det overrasket meg.

Når jeg ser på andre kompakt digitale ser det ut som det er helt normalt, hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange kompakter har faktisk ikke noen mindre blender enn f/5,6. Det skyldes som buitre skriver at man ikke trenger mindre blender, men også at en mindre blender ville gitt diffraksjon. Det fører som alle vet til at bildene begynner å bli uskarpe igjen. Ytterfløyene i blenderskalaen er som oftest uskarpe, og produsentene av kompaktkameraer har derfor bare utelatt den muligheten, fordi kundene ofte vil bruke feil blender mot bedre viten. For Samsung ville det vært en brøler å tilby så små blendere at de kan få problemer med skarpheten igjen. De fleste som tar dårlige bilder skylder ofte på kameraet når bildene blir uskarpe, og da ender det ofte med konklusjonen "aldri mer Samsung på meg".

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, det er jo nettopp dybdeskarphet som kan være kjekt noen ganger.

 

Nytt spm; jeg bruker aa-batterier, oppladbare, kameraet synes å sluke dem rått.

 

Tips for å minske energiforbruket på apparatet?

 

Hvordan skal man "kjøre inn" batteriene for best ytelse?

 

Hjertelig, Thomas.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar, det er jo nettopp dybdeskarphet som kan være kjekt noen ganger.

 

Nytt spm; jeg bruker aa-batterier, oppladbare, kameraet synes å sluke dem rått.

 

Tips for å minske energiforbruket på apparatet?

 

Hvordan skal man "kjøre inn" batteriene for best ytelse?

 

Hjertelig, Thomas.

9127069[/snapback]

Skjermen er den største forbrukeren i kamera, og jo mindre du bruker skjermen, jo lengre varer selvsagt batteriet.

Lenke til kommentar
Mange kompakter har faktisk ikke noen mindre blender enn f/5,6.

9126860[/snapback]

Det kan umulig stemme. Mange kompakter har jo 5.6 som største blender. De jeg har vært borti, har hatt minste blender på 22.

9131415[/snapback]

 

Da snakker vi sikkert om analoge kameraer. På dagens digitalkameraer vil diffraksjon alene gjøre bildene ubrukelige.

Lenke til kommentar

Det som er greia med digitale kompaktkameraer er at de har veldig få hele blendertrinn, i motsetning til analoge kameraer og digitale slr. F/22 er en teknisk umulighet å produsere til digital kompakt. Ofte har en digital kompakt kun to tre forskjellige blendere. F/7,4 er faktisk en av de minste blenderene jeg har opplevd på en digital kompakt.

Lenke til kommentar
Det som er greia med digitale kompaktkameraer er at de har veldig få hele blendertrinn, i motsetning til analoge kameraer og digitale slr. F/22 er en teknisk umulighet å produsere til digital kompakt. Ofte har en digital kompakt kun to tre forskjellige blendere. F/7,4 er faktisk en av de minste blenderene jeg har opplevd på en digital kompakt.

9132143[/snapback]

 

Ja, anskaffet først ett Nikon Coolpix 5400, med ble fort oppmerksom på at kompaktkameraer er bra på familiebilder, men til fjellbilder lite brukbart.

Billedbrikka er for lite :no:

Endret av BL
Lenke til kommentar
Nytt spm; jeg bruker aa-batterier, oppladbare, kameraet synes å sluke dem rått.
Er det ni-mh batterier, eller ni-cd oppladbare? Ni-cd er veldig dårlige på digitalkamera da et digitalkamera krever høy spenning hele tiden. Ni-cd mister spenning ganske fort.

 

Ellers er jo lithiumbatterier de beste, men vet ikke om det finnes lithium AA batterier i oppladbar versjon enda.

Lenke til kommentar

Ni-Mh ,de er helt nye. tror ikke de holder 1 times bruk tilsammen.

Min kameraleking blir "bestandig" avbrutt av batteriutladning, derimot kan jeg bruke display i timevis for å se på bilder.

Når kamera slår seg av pga lite strøm kan jeg slå på bildevisning og enda har batteriindikatoren 2 streker.

Apparatet har en Dc inngang også, kanskje jeg kan lage en høykapasitetsbatteripakke med ledning... :)

Endret av Thomsao
Lenke til kommentar

Jeg satt nettopp inn nyladete batterier, etter 5 bilder på 5mp falt batterinivået 1 strek.

(av totalt 3)

Kjære vene!! dette kan jo ikke være normalt... -anyone..

 

Hvorfor har oppladbare 1,2v og vanlige 1,5v.?

Kan jeg ha kjøpt gamle batterier som ikke holder på ladingen?

Lenke til kommentar
Mange kompakter har faktisk ikke noen mindre blender enn f/5,6.

9126860[/snapback]

Det kan umulig stemme. Mange kompakter har jo 5.6 som største blender. De jeg har vært borti, har hatt minste blender på 22.

9131415[/snapback]

 

Da snakker vi sikkert om analoge kameraer. På dagens digitalkameraer vil diffraksjon alene gjøre bildene ubrukelige.

9131494[/snapback]

Ser ut som om hukommelsen ikke er hva den var. En nøyere sjekk viser at minste blender på kompaktene mine varierer fra 10.3 til 11. Men uansett syntes jeg det var merkelig at noen skrev at 5.6 gjerne er minste blender på kompakter når en titt i produktguidene viser at 5.6 ofte er største blender.

Lenke til kommentar

Du må ikke henge deg så mye opp i at folk ikke skjønner at minste blender(åpning) er det høyeste tallet. Trådstarter skrev "Det største blendertallet er 7.4 ". Så han har sitt på det tørre. Så var det muligens noen andre som klusset litt. Men de fleste forsto godt hva trådstarter mente. Forøvrig har mitt gamle kompaktkamera, Canon Powershot Pro1, største blender 2,4 og minste blender 8,0. Og det holder godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...