Gå til innhold

Tips og tanker for en nybegynner.

Anbefalte innlegg

Driver på i disse dager å ferdigbygger min garasje der jeg har avsatt en 2. etage til formålet hjemmekino.

Dessverre har jeg omtrent 0 peiling på hva jeg burde gjøre, og hvilke ting jeg må tenke på når jeg drar i gang dette for fult om en måneds tid.

Rommet tiltenkt kino er på 48 kvadrat, 8m langt, 6m bredt (Noen cm frem og tilbake kan det bli). Rommet er helt uten vinduer, så lysforstyrrelser blir et desidert minimum. Skråtak starter derimot ca 1.10m opp på veggen, så jeg har regnet ut at jeg har muligheter til å få et lerret på 3m bredt på kortveggen

Men hvor høyt skal da et slikt lerret være, om bredden er 3m? Og hvilken prosjektor bør anskaffes til et slikt formål. Har ei prisgrense på ca. 20.000 for prosjektor, lerret, kabler og takfester, men den er tøyelig om man får en *mye* bedre modell til 2-3000 ekstra. Hvilke egenskaper bør mann se etter på en prosjektor?

Hva ellers må en tenke på, hvilke feller går ofte nybegynnere i, og hva må gjøres for at jeg kan unngå å havne i disse?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg får fylt et 2meter lærret på omtrent 3 meters avstand, sitter fra 3 meter å herre jesus det er stort. Men vel å merke DVD og værstefall XVID ser ikke ut på så stor skala. Kjørte litt HD filmer på 720P.. herre jesus det var magisk.

Siden du skal så langt opp i pris grensen så anbefaler jeg at du går i anskaffelse av 1080P projektor hvis mulig.

Lærretens høyde er vel smak å behag. Men jeg mener at den skal være såpass nede at du slipper å bøye hode bak, eller mister litt av filmen nede pga bord, eller lignende.

Lenke til kommentar

Har vel funnet ut at 1080p er tingen å se etter på prosjektor, men type har jeg nå også sett er en faktor. SXRD, LCD, DLP, D-ILA og jeg vet ikke hva. Hva er det folket bruker? Og er 2.35:1 et bedre format enn 16:9? Samtidig, spiller oppløsningen til prosjektoren noen stor rolle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...