Kenny Bones Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Ok, tenkte jeg skulle legge ut et par av mine idéer sånn kjapt her siden jeg har browset denne delen av forumet en god stund nå og ingen her vet faktisk at jeg lager musikk! Dette her er kun en ørliten brøkdel av det materialet jeg har liggende og forøvrig er begge disse opptakene nå intergrert i hver sine låter (mulig én og samme låt), så det høres ikke sånn ut på det ferdige resultatet! Opptakene her er også omtrent et halv år gammelt, so beware! Jeg vil også legge til at dette kun er spilt inn med en enkel gitar og min stemme på en helt vanlig HP bærbar med innebygd mikrofon. I tillegg er jeg verken gitarist eller vokalist, men trommis. Jeg bruker bare de ressursene jeg har tilgjengelig egentlig. Dette er hovedsaklig spilt inn for at de andre bandmedlemmene skal kunne redigere og gi meg input og det gjelder alt fra melodi til tekst egentlig. So don't expect any production! Dette er kun skisserte "feels" som er brukt i annen sammenheng (låter) og det skal ikke høres så "sukkersøtt" ut som det gjør. Det er egentlig ganske rufsete lydbildemessig. http://raziel014.googlepages.com/flerstemtid.mp3 http://raziel014.googlepages.com/eatingpiesfromyoureyes.mp3 Høyreklikk og lagre som. Edit: Måtte redigere emnetittel. Derfor måtte jeg bare kalle låtene noe. Den første heter faktisk Symphonical Rainbow, men den andre vet jeg ikke hva skal hete enda. Tror den skal hete "Misty Tower Icy Lane", men fikk ikke plass i emnefeltet! Foråvrig kan den også kanskje hete "Shooting Lice In The Skies" eller noe i den duren. Er foråvrig også en mulighet for at begge disse snuttene blir i én og samme låt. Men det vet jeg ikke enda før jeg får prøvd ut arrangeringen Godt mulig disse snuttene er litt for kort for å i hele tatt få et bilde av låtene. Men det er bare sånn jeg skriver. Et par feels her og der blir provisorisk slått sammen med andre feels basert på feeling, akkorder, rytme eller alle samtidig. Og plutselig har jeg 5 minutter med musikk. Derfor må jeg bare si at jeg ikke har peiling på hva jeg faktisk gjør. Jeg bare fomler meg frem egentlig. Oppdaterer posten her når jeg får spilt inn materialet litt bedre og med alt det andre som skal være med. Endret 25. juli 2007 av Randy Sledgehammer Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Har du lest retningslinjene for dette underforumet? Noen helt spesielle emneregler er gjeldende, og jeg anbefaler deg å bruke -knappen for å endre emnetittelen til noe mer passende. I tillegg må jeg minne om: Det er mest optimalt om man linker direkte til en låt i tråden, framfor å linke til f.eks. NRK Urørt, hvor man har flere låter. Det er best om én låt eller ett album får størst mulig eksponering (altså gjennom sin egen tråd), framfor mange låter (kan virke avskrekkende for å gi tilbakemelding). Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Ser at det er fint lite svar! Folk er kanskje litt skeptisk til å poste kommentarer går jeg ut fra? Jeg er ikke så veldig følsom over sånne ting! Slakt gjerne hele greia om dere vil det! Det er jo tross alt musikk som etterhvert skal ut til mengden dette her. Og da er det viktig at jeg vet litt om hvordan folk synes det høres ut slik at jeg kan endre og redigere lydbildet ut fra det. Poster et par nye låter etterhvert som inneholder trommer og som er mye mindre "smooth" og "klissent" som disse her! Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Tja, den første er ikke så mye å gi kritikk på da;P På den andre hører at du liker å bruke andre akkorder enn det som er standard =), fin harmoni i akkordene er det jo. Eneste som kan bedømmes fra mitt ståsted siden jeg ikke liker flerstemte vokaler uansett;P Hører noen dim og Maj7 akkorder i hvertfall. Lydbildet... Tja. Synes det er behagelig... Jeg ville faktisk puttet noen effekter på vokalen, og kanskje litt mer diskant på gitaren rundt 6-12kHz for å få litt mer "sparkle" i det. Endret 23. august 2007 av TheMaister Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Er faktisk akkurat det jeg tenker selv. Nå har jeg jo akkurat kjøpt en opptaker da, så jeg har en del effekter der og lyden blir mye finere enn når jeg spiller inn via innebygd mic på den bærbare! Men lydbildet høres altfor "beach boys" ut som der nå da. Samme med harmonier. Egentlig lagde jeg denne skissen for internt bruk oss mellom i bandet. Og grunnen til jeg bruker stemmen min til harmonier er rett og slett fordi stemmen en det eneste instrumentet jeg føler jeg behersker best og såpass godt at tonene ihvertfall stemmer. Så det er godt mulig at en god del av harmoniene skal spilles på f.eks gitar osv. Vil jo ha et rock'n roll-preg på det hele og ikke sånn klissegreier! Men fint at du ikke slakter det fullstendig da! Tanker min da er at alt skal bygges på groove, stemning og energi i låta. Nå har jo ingen hørt meg på trommer (er et råskinn ), men der tenker jeg at takeoffs og sånt skal bygges opp samtidig som det oppstår er harmonisk klimaks da i låta. Akkurat dette gleder jeg meg til å utforske da jeg synes harmoni og melodi er svært viktig, ihvertfall i mine låter. Og da er det kult når at man merker at energinivået stiger og stiger samtidig som at akkordene skifter seg gradvis mot et harmonisk takeoff i tillegg til det energinivået i trommene og alle andre instrumentene. Gleder meg til å vise dere! Endret 23. august 2007 av Kenny Bones Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Skjønner =) Kan bli ganske bra det. Men skal det spilles rock så ikke ta alt for hardt av med de akkordene du bruker Den gyldne middelvei trer i kraft i musikk også. Pleier ikke å slakte her, for jeg vil ikke ødelegge kreativiteten til folk. Veit jo hvordan det er;D Konstruktivt ftw. Men ikke misforstå Dette var helt greit. Endret 23. august 2007 av TheMaister Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Det jeg tenker er partibaserte låter da. Enkelte partier skal være relativt rolige, mens andre skal ta helt sykt av og da skal det ofte være steinhardt og tungt f.eks. Og ja, jeg har prøvd å spille maj7-akkorder og dim osv på en hard måte og det fungerer fint lite ja! Det blir bare så det skurrer på en måte. Menmen, dette er noe som må jobbes en del med. Men så er disse idèene jeg la her noe av det mest klisne jeg har da. Så det trenger ikke å være så bra. Menmen, du hører nok fra meg! Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Ikke si det! =) Opeth pleier å spille noen slike akkorder med masse fuzz osv, og det låter bra faktisk, men det trengs en VELDIG god producer for å få det rett =) Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Netopp, det jeg tenker jeg også. En god producer er utrolig viktig. Selv har jeg lyst til å få tak i Trygve Thue som producer! Han eller George Martin. Enten eller! Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 likte den andre veldig godt, jævlig bra harmonier og riff, men gjøre de litt lengre kanskje? også kan du også prøve å bruke bjeller og orgel etc, tror det kan passe til denne stilen. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Den andre er faktisk bare noe kort som ble spilt inn for at jeg ikke skulle glemme det. Og samtidig vise til folka i bandet. Men låta har utviklet seg en del siden dette. Det er ikke lenger den rytmen, melodien spilles på gitar og er faktisk bare en bitteliten seksjon i resten av låta. Men lurer litt på om jeg skal dra det tilbake til den originale idéen et annet sted lenger ut i låta. Skal poste det nye når jeg får tid til å mikse sporene fra opptakeren. Fint at du liker harmoniene, fordi de er seriøst designet og er uten tvil det mest avanserte jeg har lagd noengang. Orgel blir det massevis av! Hammond, mellotron og rhodes er noen av mine favoritter. I tillegg liger jeg svært godt glockenspiel og tror kanskje det kan funke også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå