Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avbestille Pakkereise til Bulgaria

thesinner

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite problem angående en pakkereise jeg har kjøpt og betalt til Sunny Beach i Bulgaria. Reisen ble bestillt og betalt 13. juli og avreise er 9. august.

I det siste har det jo som kjent skjedd mye rart på dette stedet, og nå har det gått så langt at kjæresten min som jeg skal reise sammen med rett og slett ikke tør reise, noe jeg synes er veldig forståelig.

Reisebyråene sier at mediene blåser det hele opp veldig, men jeg har både venner og familie som har opplevd grov kriminalitet der nede nå nylig, så jeg stoler faktisk ikke på at "om du bruker vettet er du utenfor faresonen" osv.

I Pakkereiseloven §4-1. om Vederlagsfri avbestilling ved force majeure står det følgende:

Kunden har rett til å avbestille pakkereisen dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager før pakkereisen skal ta til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som må likestilles med de foran nevnte, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil gjøre seg gjeldende når pakkereisen skal ta til etter avtalen. Tilsvarende gjelder der begivenheter som nevnt i foregående punktum, inntreffer på reiseruten og dette innebærer en reell risiko for kunden.

Jeg lurer på om jeg kan bruke voldsbølgen de siste ukene som argument for å avbestille reisen uten å måtte betale i dyre dommer for dette. Tror dere at reisebyrået (som i dette tilfellet er Ving, forresten) vil ha forståelse for dette?

Da vi bestilte reisen var jeg veldig dum og gadd ikke å kjøpe avbestillingsforsikring, har dette mye å si?

Jeg vil rett og slett aller helst ikke dra til Sunny Beach og trenger råd for å få avbestillt på den beste måten og dermed få mest mulig av pengene mine igjen.

Alle råd og tips mottas med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det si at jeg ikke har noen andre muligheter enn å bare ikke dra på turen jeg har betalt for? :s

Det må jo vises en viss skjønn for det som skjer der nede nå om dagen... Jeg ville aldri bestilt reisen om jeg hadde hørt om hendelsene der nede den siste uken.

Lenke til kommentar

Alminnelige vilkår for Pakkereiser er utarbeidet av Reisebransjeseksjonen i HSH og Forbrukerombudet (FO), og sier følgende om denne saken:

5.2. Avbestilling mot vederlag

Kunden har rett til å avbestille reisen mot å betale et administrasjonsgebyr som ikke skal overstige kr 300 frem til det er 42 dager igjen til avreisedøgnet starter. For reiser av spesielt kort varighet (mindre enn 5 døgn) hvor det kun er mulig å bestille senere enn 42 dager før avreise, eller lang varighet (over 42 døgn) kan arrangøren likevel i sine betingelser sette annen frist.

Når reisens særegne og dokumenterbare karakter gjør det rimelig, kan arrangøren sette avvikende betingelser også fra nedenstående refusjonsregler. Disse må i tilfelle være spesielt tydelige og lett forståelige. Avbestiller kunden etter at fristen er utløpt, skal disse regler gjelde:

– Avbestilling mellom fristen for avbestilling mot gebyr (som hovedregel 42 dager før avreisedøgnet starter) og til det er 15 dager igjen til avreisedøgnet starter: Refusjon av det innbetalte beløp minus depositumets størrelse

– Avbestilling etter det er mindre enn 15 dager til avreisedøgnet starter og før det er 3 dager før avreisedøgnet starter: Refusjon av 50% av reisens fulle pris eks avgifter som ikke påløper.

– Avbestilling senere enn 3 dager før avreisedøgnet starter eller utelatt fremmøte ved avgang: Ingen refusjon ut over offentlige avgifter som ikke påløper.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Les litt om forholdene på Bulgaria Her.

* Fire danske jenter mellom 16-18 år har blitt voldtatt.

* Etter en såkalt pubcrawl kveles en dansk 17-åring av sitt eget spy og dør.

* Dørvakter banker opp og dreper en svensk 24-åring et utested.

* En nederlandsk student ble funnet død i et hotellbasseng.

* En nordmann ligger lettere skadet på sykehus etter å ha blitt banket opp i Sunny Beach.

* Natt til i dag blir en 34 år gammel norsk kvinne overfalt av en mann etter å ha avvist tilnærmingene hans.

Her er det jo faktisk flere personer som har mistet livet sitt. Jeg hadde aldri i verden reist til Bulgaria i nærmeste framtid. Ta kontakt med reisebyrået snarest og forklar situasjonen.

Lenke til kommentar
Jeg ringte til Ving og der behøvde vi heldigvis bare å betale 1000 kr hver for å avbestille.. Nå har jeg kjøpt ny tur til Ayia Napa istedet, satser på at det blir morro :)

9133530[/snapback]

Synes det var mye og jeg.. Siden alt det tullet som er der nede.. Skulle vært gratis spøre du meg..

Lenke til kommentar
Jeg ringte til Ving og der behøvde vi heldigvis bare å betale 1000 kr hver for å avbestille.. Nå har jeg kjøpt ny tur til Ayia Napa istedet, satser på at det blir morro :)

9133530[/snapback]

Synes det var mye og jeg.. Siden alt det tullet som er der nede.. Skulle vært gratis spøre du meg..

9135554[/snapback]

Billigere enn fra Saga hvertfalll.
Lenke til kommentar

9133530[/snapback]

9135554[/snapback]

Synes også det var i overkant, men det kunne vært så mye verre.

Ørjan

Lenke til kommentar

litt off-topic, men hvis er det bare jeg som har lagt merke til det?

i fjor var det samme greia på Ayia Napa på kypros. Året för der var det Koss. Året för der igjen var det Ibiza.

Sier ikke at det ikke er tragisk alt som har skjedd der nede, men det er tilfeldigheter som har plukket ut nettopp Bulgaria som verstingstedet i år. Kunne likesågodt värt Alanya eller Las Palmas eller whatever.

Avisene har jo tross alt lite og skrive om these days...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...