_mgr_ Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Jeg fikk nettop en idé om CPU-avkjøling.... Hvis man bruker grunntanken med vannavkjølinng og erstatter pumpen, CPU-blokka ++ med saker av kraftigere kaliber kunne man vel kjørt på oljeavkjøling?? Er det noen som har noen innspill, forslag eller råd å komme med?? Er det noen som har erfaring med oljetyper? ( hvis dette ikke er så dumt, har man nok å gjøre i en god stund framover :smile: ) Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Hmm tankekors *olje er jo som kjent en del tykkere en vann.. Må vel ha en annen pumpe.. *Hvorfor tror du olje skulle kjøle bedre en vann? Er overhode ikke ekspert på oljer men.. Lenke til kommentar
extreme Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Olje har snevre kjøleegenskaper. Hvorfor tror du biler bruker frostveske/kjøleveske? det er mye bedre enn olje! Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 31. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2001 Det med olje er jo å ha noe "ingen" andre har.... Forresten..... det hadde vært kult å hatt flytende nitrogen eller hva detr nå var til avkjøling, men det vil nok aldri bli teknologi for det......... Lenke til kommentar
tvika Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Det er jo en grunn til at "ingen" andre har det. Oljen må forresten være varm for å få god sirkulasjon.. så da er jo pointet borte. Bruk heller vann og tilsett litt forstvæske... ___ TV Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Har faktisk sett et sted på virtual hideout`s casemod gallerier var det en norsk type som hadde bygd seg oljekjøling. Men det kan ta litt tid å leite seg rundt der :wink: Han hadde bygd en egen boks i plexi for kjølinga, og kalt galskapen "draugen the oil monster" eller noe i den duren Lenke til kommentar
gunner007 Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 har du hørt om han japaneren som kjølte ned cpu'en med tørris, han fikk en P4 [email protected] GHZ! ganske utrolig, men sant Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Det må nevnes at olje er en fellesbetegnelse på utrolig mange typer vesker. Noen har kjølende effekt, andre smørende osv osv. Olje finnes mao i utallige variasjoner alt etter bruksområde. Det finnes mineraloljer hvor du (teoretisk) kan senke hele maskina nedi. Oljen er da ikke ledende og får ikke høyere viskositet (blir ikke tykkere) før du nærmer deg et par hundre minusgrader. Har vært borti oljer som ikke får høyere viskositet uansett helt ned mot nullpunktet så lenge den er i bevegelse, mao olje med tixotopiske egenskaper. Rune. Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Quote: On 2001-12-31 13:15, gunner007 skrev:har du hørt om han japaneren som kjølte ned cpu'en med tørris, han fikk en P4 [email protected] GHZ! ganske utrolig, men sant Tviler STERKT på at han har klert å overklokke så seriøst. Jeg skal ha screenshot før jeg tror det. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 Quote: On 2001-12-31 05:28, |_Cisco_| skrev:Jeg fikk nettop en idé om CPU-avkjøling....Hvis man bruker grunntanken med vannavkjølinng og erstatter pumpen, CPU-blokka ++ med saker av kraftigere kaliber kunne man vel kjørt på oljeavkjøling?? Er det noen som har noen innspill, forslag eller råd å komme med?? Er det noen som har erfaring med oljetyper?( hvis dette ikke er så dumt, har man nok å gjøre i en god stund framover :smile: ) Slår du opp i teknisk formelsamling så ser du at vann er overlegen til å kjøle med, kun tungtvann er bedre :wink: Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 det med den P4`en som en fyr her sa var overklokka til 3.8 er feil. den var overklokka til 2.8 fra 1.7ghz. sikkert bare en liten skrivefeil trur eg. :smile: Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 1. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2002 Quote: On 2002-01-01 04:01, Hondaen skrev: Quote: On 2001-12-31 05:28, |_Cisco_| skrev: Jeg fikk nettop en idé om CPU-avkjøling.... Hvis man bruker grunntanken med vannavkjølinng og erstatter pumpen, CPU-blokka ++ med saker av kraftigere kaliber kunne man vel kjørt på oljeavkjøling?? Er det noen som har noen innspill, forslag eller råd å komme med?? Er det noen som har erfaring med oljetyper? ( hvis dette ikke er så dumt, har man nok å gjøre i en god stund framover :smile: ) Slår du opp i teknisk formelsamling så ser du at vann er overlegen til å kjøle med, kun tungtvann er bedre :wink: Vel, da får man se på mulighetee for tungtvann ;P Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Får vel starte en webshop som selger tungtvann da :smile: Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Tungtvann : 1000 kr dl'rn :wink: Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 hvor mange dl trenger du i et vannkjølingssystem uten tank da? det kan gå an.. Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Jeg har vel rundt 10 liter i hele systemet mitt. Men har en ganske så stor bilradiator, som vanna avkjøler nå en CPU. Men skal utvides til 3 CPU`er 2 Skjermkort, 2 strømforsyninger og 2 Chipsett..... Med disse utvidelsene. vil jeg gjette på rundt 20 liter i sysytemet... Det blir dyrt med tungtvann det.... Vann er det best.... ingen protest. Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Quote: Det med olje er jo å ha noe "ingen" andre har.... Forresten..... det hadde vært kult å hatt flytende nitrogen eller hva detr nå var til avkjøling, men det vil nok aldri bli teknologi for det......... Vel her tar du jo litt feil... det eksempelet noen under der oppe nevnte med fyren som klokka sin P4 1.7 til 2.8 - han brukte flytende nitrogen, ikke tørris. Det er ikke noe problem så sant man vet hva man driver med (og kan få tak i flytende nitrogen selvsagt). Men evt. problemer som kan oppstå er som følger: Man må holde seg til å bare "drukne" de aktuelle brikke som skal kjøles ned i nitrogenet, ellers vil det ikke funke, BIOS blir ... rar ... har sett et eksempel på dette ved full nedsenking. Man kan få problemer med superleding, som igjen vil føre til korrupsjon av data, eller i verste fall ødelagte brikker. Man må kjøle ned veldig gradvis... dvs. man kan ikke bare peise på med nitrogen med en gang og håpe det går bra, da kan/vil brikkene sprekke og det er jo ikke gøy. Ellers, et alternativ til oljekjøling er jo å bruke fluorinert, den er absolutt ikke ledende og kan kjøles ned til ca. -57C (det burde jo duge bra). Egentlig er det jo bare fantasien som setter grensene når man driver med slikt ikke sant, så lenge man har det gøy og ikke er redd for å brenne av noen brikker selvsagt :smile: Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 10. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2002 vel, ikke billig for tungtvann...... Får rappe litt fra hydro ;P Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Quote: On 2001-12-31 12:29, tvika skrev:Det er jo en grunn til at "ingen" andre har det. Oljen må forresten være varm for å få god sirkulasjon.. så da er jo pointet borte. Bruk heller vann og tilsett litt forstvæske...___TV Hva er vitsen med å tilsette frostvæske? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Hva er vitsen med å tilsette frostvæske? Frostveske er ikke nødvendig om du bare har vannkjøling uten peltier elementer. Eller vann temperatur ALDRI komme ned mot 0 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå