Gå til innhold

Hva brukes de ulike PCI-kontaktene til?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nytt hovedkort, og blir litt forvirret av antall og varianter av PCI kontakter. På ett HK står det f. eks:

1 PCI Express x16

1 PCI Express x16 ( x4-modus )

2 PCI Express x1

3 PCI

Noen som kan forklare litt for meg hva de ulike variantene brukes til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCI express x16 = skjermkort nr1

PCI express x16 (x4 modus) = skjermkort nr 2 (det har ikke full PCIe x16 båndbredde selv om det har like mange kontakter, så det bør brukes til nedprioriterte skjermkort - f.eks. om du har en ekstra skjerm som du ikke spiller på passer det fint til dette.

Skjønt jeg har 2 skjermkort i min til mine 3 skjermer men må bruke det kraftigste kortet i den porten (p.g.a. plassmangel) som vistnok bare har 2 PCIe Lanes til rådighet (i motsetning til 16 (derav x16)). Merker egentlig ikke så mye på ytelsen.. :)

PCI express x1 = utvidelseskort som f.eks lydkort (men det er ikke kommet mye av det til PCIe

PCI = lydkort, diskkontrollere, modem, o.s.v... (gammel standard som er på vei ut til fordel for PCIexpress. )

Forøvrig 1 PCI express "lane" er 250MB/s, så ett lydkort som passer oppi en PCIe 1x slot har 250MB/s overføringshastighet til rådighet. Ett skjermkort som står i en x16 slot har 250x16 = 4000MB/s overføringshastighet til rådighet. Derfor er en x16 slot med x4 modus litt krøplet iom. at det bare har 1/4 av båndbredden til en vanlig x16 slot :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...