Gurgalmei Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg skal kjøpe meg nytt hovedkort, og blir litt forvirret av antall og varianter av PCI kontakter. På ett HK står det f. eks: 1 PCI Express x16 1 PCI Express x16 ( x4-modus ) 2 PCI Express x1 3 PCI Noen som kan forklare litt for meg hva de ulike variantene brukes til? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) PCI express x16 = skjermkort nr1 PCI express x16 (x4 modus) = skjermkort nr 2 (det har ikke full PCIe x16 båndbredde selv om det har like mange kontakter, så det bør brukes til nedprioriterte skjermkort - f.eks. om du har en ekstra skjerm som du ikke spiller på passer det fint til dette. Skjønt jeg har 2 skjermkort i min til mine 3 skjermer men må bruke det kraftigste kortet i den porten (p.g.a. plassmangel) som vistnok bare har 2 PCIe Lanes til rådighet (i motsetning til 16 (derav x16)). Merker egentlig ikke så mye på ytelsen.. PCI express x1 = utvidelseskort som f.eks lydkort (men det er ikke kommet mye av det til PCIe PCI = lydkort, diskkontrollere, modem, o.s.v... (gammel standard som er på vei ut til fordel for PCIexpress. ) Forøvrig 1 PCI express "lane" er 250MB/s, så ett lydkort som passer oppi en PCIe 1x slot har 250MB/s overføringshastighet til rådighet. Ett skjermkort som står i en x16 slot har 250x16 = 4000MB/s overføringshastighet til rådighet. Derfor er en x16 slot med x4 modus litt krøplet iom. at det bare har 1/4 av båndbredden til en vanlig x16 slot Endret 23. juli 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Det var oppklarende. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå