Goscinny Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hei. Jeg bestilte tirsdag i forrige uke en harddisk hos PCutstyr. Jeg mottok harddisken, men jeg fikk den ikke til å virke. Spurte om hjelp her på forumet, og de konkluderte med at den mest sannsynlig var død ved ankomst (DoA). Sendte mail til PCutstyr og fikk returnummer, samtidig som at de truet med diverse ganske store gebyrer dersom de ikke fant noe galt med harddisken. Dessuten kunne det ta litt tid før jeg fikk den igjen. Jeg vil derfor benytte meg av min 14 dagers angrerett. Fikk da dette svaret fra PCutstyr: Hei, Blir den testet defekt, vil beløpet bli kreditert din konto her hos oss. Dette beløpet kan trekkes fra på neste ordre. Blir den ikke testet defekt, tilkommer det testgebyr og frakt tilbake til deg. Vi kan dessverre ikke kreditere deg for en disk som er brukt og som ikke det blir testet noe feil ved. Først og fremst vil jeg ikke ha disken tilbake. Disken må da ikke være ubrukt for at jeg kan bruke angreretten min? Det kan jeg iallfall ikke huske noe om fra mitt år med økonomi på vgs. For det andre vil jeg ikke betale noen ting til dem, selv om det skulle vise seg at disken er i orden. Jeg vil jo benytte angreretten! For det tredje, vil jeg ikke ha pengene stående på min konto hos dem. Etter denne episoden frister det ganske lite å kjøpe noe mer hos dem. Jeg vil ha pengene satt inn på den kontoen jeg betalte med når jeg bestilte (oppgav nummeret i en tidligere mail). Hva syns dere om dette? ER det jeg som er på villspor, eller dem som prøver å "lure" meg? Dessuten; Nå er det snart en uke siden jeg mottok, og da har jeg bare en uke igjen av angreretten. Men jeg har jo tydelig sagt ifra om at jeg ønsker å benytte meg av angreretten, det er bare dem som setter sperrer for meg med at jeg ikke kan bruke den! Trenger råd! Goscinny Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Du har din fulle rett til å benytte deg av angrefristen, selv om produktet er tatt i bruk. Dette er bare tull fra dem, så si at du vil benytte deg av angrefristen og returnere produktet i original embalasje (har du ikke denne kan du ha ett problem) Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Takk for svar. Original embalasje på denne harddisken var bare en antistatisk pose og litt bobleplast lagt i en eske, og jeg har selvfølgelig ikke kastet noe av det Goscinny Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Du har din fulle rett til å benytte deg av angrefristen, selv om produktet er tatt i bruk. Dette er bare tull fra dem, så si at du vil benytte deg av angrefristen og returnere produktet i original embalasje (har du ikke denne kan du ha ett problem) 9124806[/snapback] ehm, den skal jo returneres i normal stand, og en defekt disk er jo ikke normal stand, så hvordan du kan si det så bombastisk er meg litt uforstående? Slik jeg ser det har de god grunn til å si at de vil foreta avhjelp i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Nå vet ikke jeg hva du mener med avhjelp, anyways: Jeg returnerer disken i samme forfatning som den var i da jeg fikk den. Og dessuten; jeg er rimelig sikker på at disken er defekt, men hva om en eller annen skrullete sommervikar finner ut av den virker (ved lite undersøkelse av den, osv)? Og uansett trenger jeg harddisk nå, ikke om et par uker! PC-en står jo bare her uten at jeg kan bruke den. Utrolig irriterende. Goscinny Endret 23. juli 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Nå vet ikke jeg hva du mener med avhjelp, anyways: Jeg returnerer disken i samme forfatning som den var i da jeg fikk den. Og dessuten; jeg er rimelig sikker på at disken er defekt, men hva om en eller annen skrullete sommervikar finner ut av den virker (ved lite undersøkelse av den, osv)? Og uansett trenger jeg harddisk nå, ikke om et par uker! PC-en står jo bare her uten at jeg kan bruke den. Utrolig irriterende. Goscinny 9124957[/snapback] Ved en mangel på et produkt dekket av forbrukerkjøpsloven, så kan selger foreta avhjep (rette feilen på produktet). Noe de etter mitt syn kan i denne saken. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Ja, det er jeg klar over, men det jeg håpet å benytte meg av var angreretten siden det bare har gått seks dager etter at jeg mottok pakken. Dette er etter din oppfatning ikke mulig? Goscinny Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ved en mangel på et produkt dekket av forbrukerkjøpsloven, så kan selger foreta avhjep (rette feilen på produktet). Noe de etter mitt syn kan i denne saken. 9125411[/snapback] Neinei, dette blir ikke helt riktig. Selger har ingen rett til å foreta retting hvis ikke forbrukeren først har reklamert. Her ønsker jo trådstarteren bare å bruke angreretten, og at tingen var ødelagt allerede da han fikk den er naturligvis ikke til hinder for dette. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Nå vet ikke jeg hva du mener med avhjelp, anyways: Jeg returnerer disken i samme forfatning som den var i da jeg fikk den. Og dessuten; jeg er rimelig sikker på at disken er defekt, men hva om en eller annen skrullete sommervikar finner ut av den virker (ved lite undersøkelse av den, osv)? Og uansett trenger jeg harddisk nå, ikke om et par uker! PC-en står jo bare her uten at jeg kan bruke den. Utrolig irriterende. Goscinny 9124957[/snapback] Ved en mangel på et produkt dekket av forbrukerkjøpsloven, så kan selger foreta avhjep (rette feilen på produktet). Noe de etter mitt syn kan i denne saken. 9125411[/snapback] Ja, de har mulighet, hvis du ønsket å bruke retur, men nå ønsker ikke han det, han ønsker å bruke angreretten. Butikk får uansett ny av produsent ved feil på produktet. Såfremst han ikke har ødelagt den, så har han lov til å bruke angreretten. Iallefall fikk jeg det på en defekt mobil (flere av tastene virket ikke) brukte angreretten og skrev ett vedlegg om at mobilen var defekt. Pengene kom nå på konto uten videre spørsmål om den saken. Som nevnt, han ønsker ikke å få utbedret produktet, han ønsker å bruke seg av sin lovrett, som sier at han kan returnere produktet i original forpakning og få tilbake pengene for det. (noe forenklet) at produktet var defekt ved mottak har ingenting med den saken å gjøre. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Flott flere støtter mitt syn. Det jeg gjerne skulle hatt var utdrag fra lovene som jeg kan underbygge synspunktene mine med når jeg sender ny mail til dem i morgen. Skal prøve å hoste frem noe fra økonomibøkene mine, men langt fra alt står der. Veldig fint om noen klarer å finne noen lover omkring dette! Goscinny Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Nå vet ikke jeg hva du mener med avhjelp, anyways: Jeg returnerer disken i samme forfatning som den var i da jeg fikk den. Og dessuten; jeg er rimelig sikker på at disken er defekt, men hva om en eller annen skrullete sommervikar finner ut av den virker (ved lite undersøkelse av den, osv)? Og uansett trenger jeg harddisk nå, ikke om et par uker! PC-en står jo bare her uten at jeg kan bruke den. Utrolig irriterende. Goscinny 9124957[/snapback] Ved en mangel på et produkt dekket av forbrukerkjøpsloven, så kan selger foreta avhjep (rette feilen på produktet). Noe de etter mitt syn kan i denne saken. 9125411[/snapback] Ja, de har mulighet, hvis du ønsket å bruke retur, men nå ønsker ikke han det, han ønsker å bruke angreretten. Butikk får uansett ny av produsent ved feil på produktet. Såfremst han ikke har ødelagt den, så har han lov til å bruke angreretten. Iallefall fikk jeg det på en defekt mobil (flere av tastene virket ikke) brukte angreretten og skrev ett vedlegg om at mobilen var defekt. Pengene kom nå på konto uten videre spørsmål om den saken. Som nevnt, han ønsker ikke å få utbedret produktet, han ønsker å bruke seg av sin lovrett, som sier at han kan returnere produktet i original forpakning og få tilbake pengene for det. (noe forenklet) at produktet var defekt ved mottak har ingenting med den saken å gjøre. 9129209[/snapback] Bare for å ha det klart; jeg vet hva forskjellen er,så det trenger du ikke poengtere men for meg virket det ikke riktig, men etter å ha fått litt mer tid enn hva jeg hadde i går, så innser jeg at jeg var en tanke for fort når jeg leser § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side Hvis det er slik dere forutsetter, at den var skadet før den kom, så går det selvfølgelig, men da bærer kjøper selv kostnaden ved retur. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Ja, jeg er klar over at jeg selv bærer kostnaden når jeg sender inn på angreretten, men jeg har samtidig krav på å få tilbake det det kostet å få pakken bort hit når jeg bestilte (står på det medfølgende skjemaet jeg har fått fra Barne- og Familiedepartementet). Sender en mail til PCutstyr og håper alt blir i orden nå. Goscinny Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hvis du vil benytte deg av angreretten er det tilstrekkelig at du gir selgeren melding om dette innen utløpet av angrefristen. Du trenger ikke å argumentere i det vide og det brede overfor selgeren. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Sendte mail til PCutstyr og fikk returnummer, samtidig som at de truet med diverse ganske store gebyrer dersom de ikke fant noe galt med harddisken. Dessuten kunne det ta litt tid før jeg fikk den igjen. 9124684[/snapback] Jeg lurer på hvor mange varer de får tilbake fra kunder som ikke har skjønt hvordan de funker? Det må jo være endel siden de åpenbart opplever dette som et stort problem. Tror egentlig ikke du trenger å bekymre deg for at den plutselig skulle begynne å virke når de tester den. Men da jeg fikk en defekt mobil fra komplett tok jeg opp min testing av den på video, slik at jeg skulle kunne dokumentere at den ikke virket, de må jo eventuelt dokumentere at den virket når de fikk den og at de ikke har reparert den hvis de skal hevde at det ikke var noe feil med den, men skjønner godt at du velger å heve kjøpet, det er jo enklere. Bare å håpe at de faktisk da tester den og ikke sender den ut igjen til neste misfornøyde kunde... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Dersom det ikke går med angreretten, er det ikke krise. Dersom de ikke finner mangelen, kan jeg jo faktisk filme alt sammen slik som du har gjort, men det er jo stress. Og det jeg er mest bekymret for er tiden som vil gå. Jeg kan få en disk på dagen her i byen om bare denne saken snart går i boks, men nå ser jo dette ut til å drøye ut litt dette også. Sendte forresten en ny mail til dem nå med diverse utdrag fra lovene. Dessuten "truet" jeg dem med at jeg ville ta kontakt med forbrukerrådet for å høre deres mening dersom vi ikke ble enige nå. Kanskje det hjelper? Håper jeg får svar i dag. Goscinny Endret 24. juli 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det burde ikke være noe problem å heve kjøpet, men hvor fort du får pengene tilbake er litt opp til selger: Fra http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...pengene_tilbake Ved salg utenfor fast utsalgssted og ved telefonsalg vil du kunne holde varen tilbake så lenge selger ikke har betalt kjøpesum og returkostnader uten at angreretten faller bort. Tilbakebetaling fra selger skal uansett skje innen 14 dager fra han fikk varen i retur eller mottok hentelapp på varen. Det er bare å krysse fingerne... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Fikk svar fra dem igjen nå (svarer fort!). Denne gangen var det innehaveren der som svarte meg. Hei! Ettersom dette er et lagringsmedium anses det tatt i bruk som sin egen vare så snart varen er montert og informasjon er lagret på mediet, som i ditt tilfelle. Angreretten skal ei heller benyttes som alternativ til reklamasjon, er det feil med en vare vil så klart varen bli utbedret. Men vi skal ikke være vanskelige i denne saken, sørg for at varen blir sendt til oss snarest og viser det seg av varen er defekt kan du velge om ny vare skal sendes eller at du får penger tilbake. Pga ferieavvikling kan ting ta litt lenger tid en normalt. Vi kan, om du ønsker det, tilby forhåndsretur, slik at ny disk blir sendt til deg snarest. Det er beklagelig at du har fått en litt dårlig start på din retur, men dette skal vi så klart ordne opp i på best mulig måte for deg. Benytter meg av hurtigreturen, så får jeg den forhåpentligvis rimelig fort. Men jeg SKAL ha tilbake fraktkostnadene bort til dem, ikke sant? Det har jeg vel rett på? Ser ut til at vi går mot en løsning i denne saken. Håper denne disken er god også, nå! Jeg er dog usikker på om de har rett til å nekte meg returrett selv om harddisken har blitt brukt :/ Goscinny Endret 24. juli 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 De kan ikke nekte deg å returnere varen selv om den er tatt i bruk. I svaret virker det på meg som om han nekter deg å bruke angreretten og skal ha deg til å reklamere på disken. I så tilfelle skal de betale returkostnadene. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Sjønner egentlig forhandlerene godt med slike forhold. Tenk deg hvor mye dem taper på tid å penger for at folk skal prøve og feile.. Har desverre gjort det samme selv for noen år siden da jeg kortsluttet et skjermkort. Skal dem bruke egen tid på å feilsøke og kunne bevise at det er du som mista en skrue eller lignende på kortet, er ikke noe dem liker å gjøre.. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Når det gjelder salg utenfor fast salgssted, som i dette tilfellet, kan da ikke en butikk nekte en kjøper å bruke angreretten. Slik sett han man som kjøper velge om man velger å benytte rekalmasjonsretten og angreretten. Forskjellen ligger jo i at man kan få en repart vare/ny vare ved bruk av reklamasjonsrett. Da skal selger dekke porto. Ved bruk av angrerett, skal kjøper dekke porto, og man skal ha tilbake det man har betalt for produktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå