Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt motorstyring på Astra, Opel har ikke delen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sliter med et problem som har gitt meg mange nye grå hår.

 

Jeg har en Opel Astra G (98) 1.8 16 ventiler (motor: x18xe1). Ved kaldstart går den som den skal, men dersom jeg kjører litt, stopper den og restarter, eventuelt kjører den ganske lenge, begynner den å gå på tre sylindre, og den gule motorelektronikkfeil-lampa på dashbordet begynner å lyse.

 

På merkeverkstedet Kvia Stavanger fant de at det var en feilkode som lød omtrent: Åpen krets innsprøytningsdyse 4. Verkstedet mente da at dysen var defekt og skiftet den. Jeg var derfor temmelig sur da jeg etter å ha betalt over 3000 kroner oppdaget at feilen var den samme ennå.

 

Kvia sjekket så saken og mener nå at det er motorstyringsboksen (innsprøytning)som er gåen. Men, trøstet de meg, jeg skulle få en ny om tre dager, og det jeg alt hadde betalt skulle gå inn i den nye regningen på 7900 kroner.

 

MEN- etter over 4 uker har jeg ennå ikke en bil som funker. Delen er i restordre i Tyskland. Det er en rest på over 1000 bestillinger. Kvia har ingen anelse om når delen kan skaffes. Er dette holdbart av Opel? Trodde de måtte ha deler til forrige-generasjons Astra? Noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre?

 

 

CD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg sliter med et problem som har gitt meg mange nye grå hår.

 

Jeg har en Opel Astra G (98) 1.8 16 ventiler (motor: x18xe1). Ved kaldstart går den som den skal, men dersom jeg kjører litt, stopper den og restarter, eventuelt kjører den ganske lenge, begynner den å gå på tre sylindre, og den gule motorelektronikkfeil-lampa på dashbordet begynner å lyse.

 

På merkeverkstedet Kvia Stavanger fant de at det var en feilkode som lød omtrent: Åpen krets innsprøytningsdyse 4. Verkstedet mente da at dysen var defekt og skiftet den. Jeg var derfor temmelig sur da jeg etter å ha betalt over 3000 kroner oppdaget at feilen var den samme ennå.

 

Kvia sjekket så saken og mener nå at det er motorstyringsboksen (innsprøytning)som er gåen. Men, trøstet de meg, jeg skulle få en ny om tre dager, og det jeg alt hadde betalt skulle gå inn i den nye regningen på 7900 kroner.

 

MEN- etter over 4 uker har jeg ennå ikke en bil som funker. Delen er i restordre i Tyskland. Det er en rest på over 1000 bestillinger. Kvia har ingen anelse om når delen kan skaffes. Er dette holdbart av Opel? Trodde de måtte ha deler til forrige-generasjons Astra? Noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre?

 

 

CD

9124405[/snapback]

 

Det første du burde gjøre er å bytte den delen av ledningsnettet som går til injektorene (dysene).

Har opplevd samme type feil selv et par ganger.

En annen mulighet er å f.ex bytte plass på injektor 2 og 4, hvis det fortsatt kommer opp feil på nr 4 er det med stor sannsynlighet brudd i ledningsnettet til nr 4.

Jeg tviler sterkt på at det er motorstyringen som er gåen, skulle det likevel mot all formodning være den burde en av landets bildemonteringer ha den på lager.

Lenke til kommentar

Det første du burde gjøre er å bytte den delen av ledningsnettet som går til injektorene (dysene).

Har opplevd samme type feil selv et par ganger.

En annen mulighet er å f.ex bytte plass på injektor 2 og 4, hvis det fortsatt kommer opp feil på nr 4 er det med stor sannsynlighet brudd i ledningsnettet til nr 4.

Jeg tviler sterkt på at det er motorstyringen som er gåen, skulle det likevel mot all formodning være den burde en av landets bildemonteringer ha den på lager.

9125255[/snapback]

 

Hei, takk for tips. Problemet mitt er jo delvis at jeg ikke stoler på feilsøkingen til verkstedet, så det du skriver er jo relevant. Jeg synes også at det virker rart om en slik feil skyldes defekt ECU.

 

CD

Lenke til kommentar

Hvis delen er resta med 1000 stykker er det vel ganske bankers at delen har et problem. Den blir satt i produksjon når etterspørselen er stor nok. man får ikke vite mer og plutslig en vakker dag kommer delen på døra.

Har hatt biler som har stått i 7-8 mnd før. Dette problemet kan du møte på alle bilmerker. Vanskelig for forhandler og forholde seg til noe spesifikk i sånne situasjoner.

 

Kan være en transistor i styreenheten som har ryki. Det pleier og komme når motor blir varm.

 

1. Kjøp kjølespray og kjøl ned hele styreenheten når problemet oppstår. Da får du svaret ditt med en gang.

 

2. Få tak i koblingskjema og mål mostanden i kretsen til dysene, fra kontakta på styreenheten ut til dysa. Det skal ikke sitte noe imellom styreenhetn og dysa så du skal ha full gjennomgang = 0 ohm. Da har du sjekka ledningsnettet.

 

Ellers så syntes jeg verkstedet har gjort dette riktig. Mer sannsylighet for og få et tempratur relatert problem på en dyse enn i styreenheten. selvom målinger er ok.

En tempføler vil ikke få motoren til og gå på 3 sylindre.

Ellers så må jeg bare si at jeg har skrudd MYE opel, men ennå ikke bytta dyse eller styreenhet :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Kjøp kjølespray og kjøl ned hele styreenheten når problemet oppstår. Da får du svaret ditt med en gang.

9128982[/snapback]

 

Kjølte ned motorstyringsboksen etter at feilen hadde oppstått, som du anbefalte og vips gikk bilen feilfritt. Du har nok da sikkert rett i at det er transistorer som svikter under varme. Da er det vel bare å vente på at delen skal komme.

 

Takk for tips!

 

CD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det finnes også firma som reparerer feil i slike boker. Det er relativt enkelt å bytte en frittstående transistor (eller lignende), verre dersom feilen sitter i en avansert integrert krets.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

heh, uflaks! har du satt den på opel verksted?

 

Ved ny styreenhet eller hvis bilen har stått uten strøm lenge må man inn med tech1 eller 2 og nullstille tomgangsmotoren og stille den inn på riktig turtall igjen....

 

ellers så er det vel feil styreenhet eller at du bare har hatt uflaks og mer deler må byttes.

Lenke til kommentar

prøv å ha den i fri og rusen den på 3000 omdreininger i noen minutter.. Det var det tipset jeg fikk med min galant etter at alarmen gikk berserk slik at jeg måtta koble av batteriet og da nullstilte hjernen seg og den gikk ikke på tomgang..

 

Men 3000 omdreininger i noen minutter så kalibrerer den seg igjen.. Å kjøre hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg sliter med et problem som har gitt meg mange nye grå hår.

 

Jeg har en Opel Astra G (98) 1.8 16 ventiler (motor: x18xe1). Ved kaldstart går den som den skal, men dersom jeg kjører litt, stopper den og restarter, eventuelt kjører den ganske lenge, begynner den å gå på tre sylindre, og den gule motorelektronikkfeil-lampa på dashbordet begynner å lyse.

 

På merkeverkstedet Kvia Stavanger fant de at det var en feilkode som lød omtrent: Åpen krets innsprøytningsdyse 4. Verkstedet mente da at dysen var defekt og skiftet den. Jeg var derfor temmelig sur da jeg etter å ha betalt over 3000 kroner oppdaget at feilen var den samme ennå.

 

Kvia sjekket så saken og mener nå at det er motorstyringsboksen (innsprøytning)som er gåen. Men, trøstet de meg, jeg skulle få en ny om tre dager, og det jeg alt hadde betalt skulle gå inn i den nye regningen på 7900 kroner.

 

MEN- etter over 4 uker har jeg ennå ikke en bil som funker. Delen er i restordre i Tyskland. Det er en rest på over 1000 bestillinger. Kvia har ingen anelse om når delen kan skaffes. Er dette holdbart av Opel? Trodde de måtte ha deler til forrige-generasjons Astra? Noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre?

 

 

CD

9124405[/snapback]

 

Hei har vert borti noe av det samme på bmw en min. -det er ikkje bare hos opel du får takk i styreenhet prøv S.E.D kan eventuelt skafe brukt (sikkert ny også)

Rekner med du har hørt hos knoksen og rogaland bildeler O.S.V

På styreenheten står det du trenger og vite for og få den rette :)

Lenke til kommentar
prøv å ha den i fri og rusen den på 3000 omdreininger i noen minutter.. Det var det tipset jeg fikk med min galant etter at alarmen gikk berserk slik at jeg måtta koble av batteriet og da nullstilte hjernen seg og den gikk ikke på tomgang..

 

Men 3000 omdreininger i noen minutter så kalibrerer den seg igjen.. Å kjøre hjalp ikke.

9489097[/snapback]

 

Det eller rense innsuget med startgass eller lingnede etter at du har hatt av batteriet må man gjøre på mitsubishi. Rart det der.. Klødd meg i huet et par ganger p.g.a det der... Mulig det funker på opel. Jeg ville prøvd! Gjør et forsøk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...