Litejk Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Tja, det var! Ser mindre av det nå ( heldigvis) Glad jeg har en viss fargeblindhet for lyse rødfarger og rosa, genialt for min del Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 25 år og 25 kilo siden den passet, så den gleden blir i så fall ganske liten, he he. Tror jeg fikk en alvorlig aversjon mot rosa i alle varianter etter den dagen, så den fargen vil jeg nok aldri bli observert i før eventuelle barnebarn skal kle opp den stakkars senile bestefaren sin i moderne klær. Hvis noen kjenner igjen noe som ser ut som en rynkete og skallet versjon av PMnormal på gaten om 40 år, skyt ham. Da er det garantert at seniliteten har tatt overhånd, og jeg vil se på det som aktiv dødshjelp, ikke drap. Please... Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 hehe morro at noen bilder skaper en slik diskusjon. For min del og egen smak, så er jeg ikke fan av tradisjonelle konfirmasjonsbilder, de er jo stort sett lite spennende. Og bunad off . Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Av bildene syntes jeg "gå bildet" var det beste av de. Bra stemning, fin dynamikk og god kontakt med modellen. Selv synes jeg det er håpløst når folk begynner irritere seg over hvordan klær modellen går i eller hvordan han har de på seg. Syntes folk heller bør se på det kameratekniske og komposisjon istedet for å henge seg opp i personlige detaljer. Ellers syntes jeg det var litt for lite dynamikk i de "lyse" bildene, men kanskje fordi jeg har forkjærlighet til skarpe kontraster. Syntes de var litt overeksponert. Men alt i alt - mye artigere konfirmasjonbilder - enn de vanlige "Stå i skaugen bak en busk" bildene *tommel opp* Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg er ikke enig med DeeTee i at man kun skal kommentere de tekniske aspektene av bildene. Da kan vi like godt legge ned hele bildekritikken, og laget en kategori for teknisk vurdering av bilder. At du liker det bildet som de fleste av oss ikke liker for godt viser jo bare at selv du ønsker frihet til å kommentere et bildets innhold. Jeg tror forøvrig at det ikke er lurt å velge noe som ser ut som et gammelt gatefoto til takkekort. Disse kortene skal sendes til gamle tanter og bestefedre, og slike mennesker synes ikke at s/h er så fint som ungdommen synes. De har ingen kunstinnstilling til fotografi, og dette er ikke bilder til en utstilling. Gamle folk ser på s/h som en kjip løsning, som de forbinder med å ha for dårlig råd til å ta bilder i farger. Slik var det nemlig for de som hadde sitt siste kamera en gang på sekstitallet. De forstår rett og slett ikke det kunstneriske motivet i slike bilder. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Pmnormal sier nok noe der. S/H ble vel ikke inn fær 80-tallet ellerno. Sepia kunne ha funket, though? (cruelphotgraphy som skriver atm) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Pmnormal sier nok noe der. S/H ble vel ikke inn fær 80-tallet ellerno. Sepia kunne ha funket, though? (cruelphotgraphy som skriver atm) 9139543[/snapback] Det har du helt rett i, Juliess. Naturligvis har kunstfoto altid hatt s/h som disiplin, men de som synes at den estetikken er fin blant vanlige mennesker, er de som fikk sin estetikk utviklet på åttitallet eller senere. Juliess har forstått noe av det viktigste i denne debatten. Det er at man må tenke kommersielt når man lager takkekort. Ikke rart at det er hun som er lærling i studio. Man får nok sine innstillinger forandret litt av å jobbe kommersielt med bilder. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Takktakk Ja, jeg har sett mange takkekort i løpet av den perioden jeg har vært her.. og fellesnevneren for dem alle er at de er ikke tradisjonelle annet enn bunad/pene klær, det er locations og poseringer som gjør bildene bra. MEN som jeg har sagt flere ganger, man kan ikke ta helt av heller. For bildene skal fungere for flere enn bare konfirmanten selv. Vi tilbyr collagetakkekort, da får man tre bilder, så har både konfirmant, bestemor og tante noe å se på og være fornøyd med Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Du ser ut til å ha en god innstilling. Da jeg jobbet med reklame var jeg veldig opptatt av Ogilvys teorier. Han mente at reklameskapere var mer opptatt av å vinne gullpenner enn å selge produkter. Et konfirmasjons-takkekort skal egentlig fungere for alle andre enn konfirmanten selv. Han kan jo ha et nakenbilde hengende på veggen av seg selv, men til sine gamle tanter bør han sende noe som de har lyst til å sette opp på peishyllen. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg tror at om du ønsker en bedømmelse på bildene som konfirmantbilder, så kan det nok bli vanskelige for noen av oss. Jeg personlig er enig med de som mener at konfirmantbildet skal være mer klassisk i oppstilling og posering og slikt, MEN man trenger å få den nødvendige kontakten med konfirmanten som person. Det blir litt feil å ha "en fremmed person" på peishyllen. Porlbmet her blir da at vi ikke kjenner denne Adrian, og dermed ikke helt vet hvilke bilder som gjenspeiler hans personlighet. Er han en "kul kis" så funker kanskje det aller siste bildet du postet i en egen post veldig bra, selv om han kanskje kunne hatt en litt rettere holdning, jmf. første bildet med bygningen. Det mest nøytrale av bildene blir vel nr 3 i din første post, der han sitter på "huk" (som vi fra Sotra kaller det). Dette er så klassisk konfirmantbilde som man får det, og passer godt for alle og enhver. Her har du en litt nærmere kontakt med han, slik at man ser litt av personen også. Jeg tror ikke konfirmantbilder trenger å være overproduserte, så dermed funker de to bildene jeg har nevnt ganske greit. En annen mulighet er jo at han velger ut to bilder. For eksempel det han sitter på huk, og så bilde nr. 4 eller kanskje til og med nr. 2 (selv om dette ser mye mer photoshop-behandlet ut) . Så får man trykket opp en stor del konfirmantkort med bilde nr. 3. Disse sender man ut til beste- og oldeforeldre og andre mennesker som ikke har et så nært forhold til Adrian. Man kan så trykke opp noen med et litt mer "dristig" motiv og gi til folk som har hatt nær kontakt med Adrian, kanskje også litt mer "kule" slektninger. Det er klart, det blir en merkostnad ved å trykke opp to varianter av konfirmasjonkortene, men strengt tatt er vel ikke dette det dyreste med konfirmasjonen, uansett. Er dette bare dine fire muligheter? Har du prøvd noen i halvfigur eller mindre? Det kan jo være verdt et forsøk verdt. Tror ikke det er vits å presse Adrian inn i et slips heller, den dressen så ut som den klarte seg best uten. I alle fall med den skjorten. Avslutningsvis vil jeg bare si at såvidt jeg kan se er den tekniske kvaliteten upåklagelig, og jeg tror at disse bildene er noen som kanskje ikke er like pinlig for Adrian som de bildene det ble tatt av PMnormal, sikkert mange andre og til en viss grad meg. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 bare for å nevne det da.. så er det også tatt bilder i tradisjonell stil, med tanke på takke kort, så det er dekt .. Og hvis jeg ikke har nevnt det.. så vil trolig de 2 som er stilet opp brukes "kun" som veggpryd. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Onkel Kompost: Foreldrene ønsket noe som ville stå i stil til guttens personlighet. Og de ble veldig fornøyd med lokasjonen.. det er kun 2 bidler som er behandlet/redigert av meg. Gjorde dette kun for at de skulle få en ide på hva som kunne gjøres. Angående utvalg så har de >80 bilder å velge mellom i diverse posseringer, og der de får plukket ut 20 stk. Hvilke type etterbedandling som gjøres derifra kommer selsvagt an på hva de ønsker. Det jeg tok av han var sittebilder, stående, 1/2 portrett og portretter. og kommentaren for det tekniske, så takker jeg stort for det Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 bare for å nevne det da.. så er det også tatt bilder i tradisjonell stil, med tanke på takke kort, så det er dekt .. Og hvis jeg ikke har nevnt det.. så vil trolig de 2 som er stilet opp brukes "kun" som veggpryd. Ser man det, da stiller sakene seg helt annerledes. Kan tenke meg at både det første og det andre bildet vil ta seg bedre ut i større format, og om det bare tenkes som veggpryd, så kan det sikkert funke. Det kommer vel litt an på hvem sine vegger bildene skal pryde. Om man har litt moderne foreldre så tror jeg at litt stilige bilder av avkommet deres også blir tatt godt i mot og henges opp på veggen ved siden av de mer vanlige. Og en ting er i alle fall sikkert: Foreldre pleier ikke å ha store problemer med å henge noen som helst bilder av sine barn på veggen. Ihvertfall om man skal dømme på mine foreldre. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 bare for å nevne det da.. så er det også tatt bilder i tradisjonell stil, med tanke på takke kort, så det er dekt .. Og hvis jeg ikke har nevnt det.. så vil trolig de 2 som er stilet opp brukes "kun" som veggpryd. Ser man det, da stiller sakene seg helt annerledes. Kan tenke meg at både det første og det andre bildet vil ta seg bedre ut i større format, og om det bare tenkes som veggpryd, så kan det sikkert funke. Det kommer vel litt an på hvem sine vegger bildene skal pryde. Om man har litt moderne foreldre så tror jeg at litt stilige bilder av avkommet deres også blir tatt godt i mot og henges opp på veggen ved siden av de mer vanlige. Og en ting er i alle fall sikkert: Foreldre pleier ikke å ha store problemer med å henge noen som helst bilder av sine barn på veggen. Ihvertfall om man skal dømme på mine foreldre. 9140394[/snapback] slik jeg forsto det, så er moren av den kunstneristiske typen .. og abselutt ikke begeistret for vanlige portrett bilder, så jeg var lydig hehe. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Du kunne jo nevnt det i førsteposten, hehe :!: Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg hadde ikke helt sansen for bilde nummer en til konfirmasjonsbilde, men de tre andre var veldig fine bilder, jeg skulle gjerne likt å få et sånt takkekort i stedet for noe helt standard Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Du kunne jo nevnt det i førsteposten, hehe :!: 9140981[/snapback] får gjøre det neste gang Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg hadde ikke helt sansen for bilde nummer en til konfirmasjonsbilde, men de tre andre var veldig fine bilder, jeg skulle gjerne likt å få et sånt takkekort i stedet for noe helt standard 9141048[/snapback] Hvor stor er de gavene du pleier å motta takkekort for? Man får stort sett det man fortjener Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå