9hdoksaet4 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Jeg har heller ikke hatt noen store problemer med Vista, og jeg har brukt det siden Beta2 på min forrige maskin. I oppstarten er Vista betydelig raskere på min maskin enn XP.(kjører dual-boot) Jeg bruker Avast antivirus, Windows defender, Rivatuner og Folding@home på begge partisjonene. For min del bruker jeg XP mindre og mindre på denne maskinen. Hvis programmer ikke fungerer får du forslag til løsning på problemet, hvis det finnes en løsning. F.eks kom Vista med forslag til ny Nero-programvare da jeg prøvde å installere Nero 6. Så jeg vil absolutt anbefale Vista til deg. Lenke til kommentar
Norm74 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Vista har for mange stabilitetsproblemer i tillegg til at man faktisk går ned i ytelse av å "oppgradere". Noen som har et godt argument for å gå fra Xp til Vista bortsett fra at MS tvinger oss over med f.eks ikke å gi ut DX10 til XP? Tungt skyts mot Vista fra Acer også: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=153483 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Har ikke hatt ett eneste problem med Vista enda jeg. Kjører det på en HP Pavilion Dv2004ea som ikke akkurat er veldig ny. Måtte dog slå av Aero, men det sier seg selv. Ellers har jeg ikke prøvd noe særlige spill på den, men alle andre programmer jeg har prøvd er stabile som bare juling. Raskere er det også. Vil ikke gå tilbake til XP på den maskinen ihvertfall. Vet ikke hvor bra Vista yter på en gamingrigg, men på vanlig brukernivå er det utvilsomt bedre enn XP. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 IE 7 krasjer hele tia og mange programmer som funker fint i XP, er heller ustabile i Vista. Du kan oppleve plutselige krasj av f.eks. Adobe programmer. Basert på mine erfaringer vil jeg anbefale XP inntil videre. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Om Vista er stabilt eller ikke, tror jeg kommer mere ann på individet og ikke OS-et. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Om Vista er stabilt eller ikke, tror jeg kommer mere ann på individet og ikke OS-et. 9131719[/snapback] Tja, spørs vel hva man legger i "ustabilt" det er mange kjente problemer i VIsta, og mange kjente programvareinkompabiliteter. AtW Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Men etter hva du leser, så ser du at mange klarer seg fint, og andre ikke. Jeg sier ikke at de som har problemer med Vista er dumme, men at de kanskje har litt skyld i det selv. Da det er mange som er fornøyd med sin installasjon av Vista. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Men etter hva du leser, så ser du at mange klarer seg fint, og andre ikke. Jeg sier ikke at de som har problemer med Vista er dumme, men at de kanskje har litt skyld i det selv. Da det er mange som er fornøyd med sin installasjon av Vista. 9132069[/snapback] Det kan ha vel så mye med hva man bruker PCen til som noe annet, og akkurat det samme argumentet kan brukes om XP eller alle andre OS, allikevel er det en klar forskjell på stabiliteten mellom OS. AtW Lenke til kommentar
HAG Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Problemet slik eg oppfatter det er at endel "gamle" programmer som funker 100% i W.2000 og XP sliter i Vista - de må "omdesignes" for og fungere i Vista. Dette gjelder feks. regnskap etter det eg har oppfatta - det er ikke kommet nye "Vista" versjoner av noen av de programma enda. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Vil nok tro at de fleste programmer må bli skrevet om for å fungere optimalt på Windows Vista. Lenke til kommentar
enl Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Vil nok tro at de fleste programmer må bli skrevet om for å fungere optimalt på Windows Vista. 9132532[/snapback] Overraskende mye fungerer rett på Vista uten for mye tweaking. Har selv hatt to problemer; ett med Nero, som løste seg ved å laste ned en oppdatering, samt med ACDSee, hvor oppgavelinjen er synlig i fullskjermvisning. Dette ble også fikset rimelig kjapt. Ellers har jeg brukt XP/2000-drivere for min Canon-skriver samt XP-drivere for et 54Mbit kort fra 3Com. Ikke hatt noe pes med disse heller, selv om de ikke akkurat er designet for Vista. Kjernen i Vista er veldig lik XP, men noen forskjeller som at drivere kjøres i brukermodus, samt at noen av sikkerhetsfunksjonene skaper litt problemer. Så noen komplett omskriving av programmer tror jeg sjelden trengs, og de leverandørene som hadde problemer med vista, brukte ikke spesielt lang tid på å oppdatere programmene sine heller. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Om Vista er stabilt eller ikke, tror jeg kommer mere ann på individet og ikke OS-et. 9131719[/snapback] hehe..Den der holder ikke mål. Da ville jeg heller sagt..hvis man ikke innstallerer noe så vil du vedlikeholde stabiliteten men så snart du innstallerer programmer,spill og ikke bare skraper litt på overflaten så ser og opplever du fort at stabiliten minsker.. Jeg opplever dette selv da jeg i dette øyeblikket bruker Vista home basic.. Folk som f.eks bare bruker vista til å surfe og enkle oppgaver bør ikke engang få uttale seg...De sier alt funker topp,stabiliteten er topp bla bla.. Endret 26. juli 2007 av Scortech Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Lite spørsmål på siden her, uten å kapre tråden eller noe. Bestiller ny PC snart, bør jeg bestille Vista samtidig og bare la den ligge å modne til SP1 kommer ut, og jeg trenger DX10? Tenkte å bestille OEM-utgaven av Ultimate, kommer til å trenge den før eller siden uansett, og prisen blir vel neppe å falle noe drastiskt. Hva er de gjeldende reglene for å kjøpe OEM nå? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kvifor skal du la den ligge å modne? bare å installere vel... Du kjøper vel ein pc som er kjapp nok til å drive Vista når du først er i gang? Lenke til kommentar
enl Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Lite spørsmål på siden her, uten å kapre tråden eller noe. Bestiller ny PC snart, bør jeg bestille Vista samtidig og bare la den ligge å modne til SP1 kommer ut, og jeg trenger DX10? Tenkte å bestille OEM-utgaven av Ultimate, kommer til å trenge den før eller siden uansett, og prisen blir vel neppe å falle noe drastiskt. Hva er de gjeldende reglene for å kjøpe OEM nå? 9151375[/snapback] Ser ikke noe galt med å bestille Vista nå, da de fleste kompatibilitetsoppdateringene har kommet til systemet. SP1 er jo en samling av oppdateringer, samt at den vil inkludere ny funksjonalitet som, f.eks., en modifisert søkefunksjon. DirectX 10 er det vel ikke så veldig mange som "trenger" ennå, ei er det mange som har tatt den i bruk heller. Forskjellene fra 9.0c er ikke revolusjonerende. Vista kommer neppe til å falle i pris med det første, så du kan spare en del penger på oem. OEM får du kjøpt hvis du kjøper den sammen med annen maskinvare. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Om Vista er stabilt eller ikke, tror jeg kommer mere ann på individet og ikke OS-et. 9131719[/snapback] hehe..Den der holder ikke mål. Da ville jeg heller sagt..hvis man ikke innstallerer noe så vil du vedlikeholde stabiliteten men så snart du innstallerer programmer,spill og ikke bare skraper litt på overflaten så ser og opplever du fort at stabiliten minsker.. Jeg opplever dette selv da jeg i dette øyeblikket bruker Vista home basic.. Folk som f.eks bare bruker vista til å surfe og enkle oppgaver bør ikke engang få uttale seg...De sier alt funker topp,stabiliteten er topp bla bla.. 9151225[/snapback] ...og er det Vista eller programmet du installerer som det er et problem med da? Spill og programmering på Vista her...aldri opplevd problemer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 ...og er det Vista eller programmet du installerer som det er et problem med da? Spill og programmering på Vista her...aldri opplevd problemer. 9152234[/snapback] Virker det ikke så virker det ikke, det er det som er det viktige for hjemmebrukeren, selv om jeg kan argumentere for at manglende spillstøtte er spillprodusentens skyld og ikke linux sin skyld, er det likevel et udiskutabelt faktum at linux er et dårligere OS i spillsammenheng. AtW Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kvifor skal du la den ligge å modne? bare å installere vel... Du kjøper vel ein pc som er kjapp nok til å drive Vista når du først er i gang? 9151417[/snapback] PCen blir kjapp nok ja, men de gangene jeg har prøvd Vista så har jeg rett og slett ikke greid å like den, selv om jeg har prøvd. Derfor blir jeg sannsynligvis å kjøre XP enda en stund fremover, til flere og flere programmer kommer som Vista-kompatibel (de fleste er vel allerede det), og jeg er mentalt forberedt til å skifte OS.. Ser ikke noe galt med å bestille Vista nå, da de fleste kompatibilitetsoppdateringene har kommet til systemet. SP1 er jo en samling av oppdateringer, samt at den vil inkludere ny funksjonalitet som, f.eks., en modifisert søkefunksjon. DirectX 10 er det vel ikke så veldig mange som "trenger" ennå, ei er det mange som har tatt den i bruk heller. Forskjellene fra 9.0c er ikke revolusjonerende. Vista kommer neppe til å falle i pris med det første, så du kan spare en del penger på oem. OEM får du kjøpt hvis du kjøper den sammen med annen maskinvare. 9152015[/snapback] Ikke mange som trenger DX10, ikke jeg heller. Men når spill som Crysis begynner å komme ut, og man har skjermkort som støtter det, så er det vel ingen grunn for å ikke utnytte det, om de greier å få fikset ytelseproblemene. Angående å kjøpe OEM sammen med hardware. Tidligere var det vel slikt at man kun kjøpe seg en billig mus/nettverkskort/hva som helst man koblet til PCen, så kunne man legge på en OEM Windows sammen, men mener å ha lest at det ble lagt flere restriksjoner på dette da Vista kom ut..? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 ...og er det Vista eller programmet du installerer som det er et problem med da? Spill og programmering på Vista her...aldri opplevd problemer. 9152234[/snapback] Virker det ikke så virker det ikke, det er det som er det viktige for hjemmebrukeren, selv om jeg kan argumentere for at manglende spillstøtte er spillprodusentens skyld og ikke linux sin skyld, er det likevel et udiskutabelt faktum at linux er et dårligere OS i spillsammenheng. AtW 9152323[/snapback] Poenget er jo at folk skylder på at det er Vista som er ustabilt når det i virkeligheten er den 3.parts programvaren de bruker som er ustabil på Vista. Det er jo som å si at Linux er ustabilt fordi ingen av programmene mine fungerer på det. Vel...doh...de er laget for Windows 2k/XP. Analogien du viser til er selvfølgelig også gjeldende for Vista...det støtter rett og slett mindre programvare og er i den sammenheng dårligere enn 2k/XP, men det betyr ikke at Vista nødvendigvis er så sinnsykt ustabilt som mange skal ha det til. Lenke til kommentar
Wooteman Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 mange av vennene mine har hatt mye problemer med Vista, en av dem fikk en stor feil på mange spill han hadde installert . vi fant ut at vi mist måtte ha 2 GB RAM for å kjøpe det bra. Acer skal nå installere alle pcene med XP leste det på en IT avis. og vista er suger til å kjøre spill. hvorfor lage de det programet, bare for tjerne penger liksom . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå