tulling67 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 veldig i tvil om hva jeg skal velge. Hvis man skal henge seg på utviklingen så må man vel velge Vista? Men hva er det Vista kan by på idag som ikke XP kan? Og jeg gir blaffen i pen desktop eller andre glorete dilldall! Jeg skal for det meste jobbe med Adobe software og ikke så mye spill. MEN systemet er nødt til å funke! Noen som har noen erfaringer eller om hva som er det beste valget idag? XP eller VISTA? Erik Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Men hva er det Vista kan by på idag som ikke XP kan? 9123577[/snapback] Ikke så veldig mye. Men det logiske (hvis du skal ha en ny PC med OS og alt) er jo å velge Vista. Hvis du har en gammel PC derimot har det lite for seg å oppgradere til Vista. Synes jeg da Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Def. XP, hadde venta med Vista ihvertfall til ~November(Vista SP1 kommer ca da) Lenke til kommentar
toazty Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 koffer venta med vista? blir jo ikkje akuratt billigare... , ingen grunn til å vente.. gla for at jeg selv har installert vista på min pc... fornøyelse å bruke Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Vista fungerer helt greit, og hvis du skal kjøpe en ny PC i dag ser jeg ingen grunn til å ikke velge Windows Vista. Om du derimot tenker på om du skal installere ett av disse to operativsystemene på en "eldre" PC vil jeg vel anbefale Windows XP. Vista stiller litt større krav til hardwaren din, og jeg har inntrykk av at ytelsesforskjellen mellom Vista og XP blir større jo "dårligere" hardware man kjører. Snakker her bare av egen erfaring, jeg kan ikke vise til noen tester. Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Vista har ihvertfall en ganske overlegen søkefunksjon, både når det gjelder tilgjengelighet og at den er veldig rask. Vista støtter directx10, det gjør ikke xp. Skaffer du deg Vista 64bit støtter det over 4gb ("3.2gb") minne. Bedre sikkerhet. Det er penere å se på, kanskje ikke så viktig for noen men øyene og hodet blir mindre slitne av et pent utseende etter min mening. -Sjekk M$ sine sider, de har sikkert nok av salgsargumenter for øvrig Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ein ting eg liker i Vista som eg ikkje finner i XP er moglegheit å mounte disker over nettverk. Veldig praktisk. Om det ikkje trengs så er XP tingen i 1 til 2 år til. Lenke til kommentar
Spritfire Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Går fint å mounte disker over nettverk i xp bare høyreklikke på my computer og velge "map network" Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg la inn Vista på min amd x2 3800+, 2 GB minne og ellers oppegående maskin. Fikk en 4,4 rating når jeg testa den for "Vista readyness", men etter 2 mnd orka jeg ikke mer. Tregt UI, sakte respons når jeg åpna mapper med feks video, bilder og varierende multimedieinnhold. blei heller ikke så veldig klok på den "søkende startmenyen" og med en godt sortert god gammla xp meny går det raskere for meg en å drive å søke hver gang jeg skal åpne en liten applikasjon. Skal du få deg helt ny pc er det like greit å si jatakk til Vista, skal du bare oppgradere en du har og har liggende en XP, ville jeg fortsette med XP en stund til. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Du kan like godt vente med vista til SP1 kommer og se om det da kan lønne seg i forhold til hva SP1 har og tilby..Vista har fremdeles mange barnesykdommer som forhåpentligvis vil løse seg i SP1. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ein ting eg liker i Vista som eg ikkje finner i XP er moglegheit å mounte disker over nettverk. dette går veldig fint. selv ville jeg ventet med å installere Vista til sp1 kommer. jeg husker det var en hel masse problemer med Xp frem til service packsene begynte å komme så jeg regner ikke med noe annet på Vista. Xp har vært på markedet lengere, er sikrere og mer stabilt. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Def. XP, hadde venta med Vista ihvertfall til ~November(Vista SP1 kommer ca da) 9123600[/snapback] bruker vell apåte å gå en del mnd før norske utgaven kommer. Ellers er den største fordelen med vista dx10, noe som er unødvendig viss du ikke skal spille. Lenke til kommentar
tulling67 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 hei og takk for alle svar. Vista skulle innstalleres på ny og ganske rask pc, men den skal jo brukes til arbeidsformål og derfor så er jeg litt usikker, men etter alle svarene så lurer jeg på om jeg rett og slett skal utsette kjøp av pc til november!? høres litt feig ut, men min gamle går da ennå full-speed! jeg hadde bare så lyst til å spille noen saftige spill i sommeren... Erik Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ved lansering av et nytt OS fra MS opplever man alltid at veldig mange legger hendene i kryss, lener seg bak og sier "alt var mykje betre før". Det later til at IT-folk er en konservativ gjeng, for denne skepsisen mot det som er nytt er det generelt ikke noen grunn til. Vista er første operativsystemet hvor man har tatt estetiske hensyn. Brukervennligheten er mye bedre, og små problemer med drivere etc. vil være utbedret innen kort tid (og kjøper man ny pc takler vista stort sett alt). SP1 får du også lastet ned gratis og installert når den kommer, så det er ingen grunn til å gå for gårdagens løsninger Lenke til kommentar
just_me Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 jeg hadde vista ultimate instalert, men gikk tilbake til xp pro kommer ikke tilbake til vista med det første xp Lenke til kommentar
Norm74 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Er vel lite poeng i å kjøre Vista dersom man ikke har gevinst i form av økt ytelse, stabilitet og funksjonalitet. Har man de funksjoner man trenger er det naturlig og fokusere på ytelse og stabilitet. XP er et klart bedre valg pr dags dato med dette i betraktning. Om DX10 kom til Windows XP (ikke noen tekniske grunner til at det ikke skulle la seg gjøre - kun politikk) vil nok mange ferre hive seg på Vista. Irriterte meg over all "eyecandyen" og "hjelpere" / popups som kom i XP for en del år tilbake da man var en windows 2000 - bruker. Det er jaggu blitt enda verre i Vista. Etter 2-3 timer med tweaking (dvs å slå av alt mølet) er vel kanskje OS'et brukbart rent brukermessig. Får håpe SP1 samt driveroppdateringer med tiden vil gjøre det attraktivt å faktisk gå over til Vista. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hadde selv Vista home basic på min nye bærbare men den forsvant fort. Byttet ut med Ubuntu Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Har du PC-en som klarer å dra Vista og et DirectX 10 skjerkort. Synes jeg nå valget ikke er vanskelig. Missunder alle som har systemer som kjører Vista feilfritt.. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Tror ikke det er noen som kjører vista uten problemer.. De er bare så stolte til å innrømme at de faktisk har problemer.hehe Og det er ikke noe ukjent problem at directX 10 spill har en ytelse som ikke ligner grisen (i forhold til hva ytelsen egentlig skulle vært) som de håper skal kunne rettes i SP1.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Ein ting eg liker i Vista som eg ikkje finner i XP er moglegheit å mounte disker over nettverk. Veldig praktisk. Om det ikkje trengs så er XP tingen i 1 til 2 år til. 9123929[/snapback] Det har fungert i windows fra "tidenes morgen", og i mine øyne funker det bedre i XP enn i Vista. Angående søkefunksjon, så er det bare å installere desktop-search til XP (fra ms) som fungerer likt. Vista er i mine øyne tungvindt og tregt kontra XP, jeg har kjørt VIsta en stund, det er ikke dårlig nok til at jeg gidder å reinstallere, men hadde jeg installert på nytt i dag hadde jeg godt tilbake til XP. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå