Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilverksted har gjort en dårlig jobb(?). Krav?

Steina

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg var å skulle fikse forstillingen på Mazda'n min på et bilverksted på Steinkjer. Det var styrekulen på venstre side som var slitt, så den ble byttet på Torsdag.

Fredag kjørte jeg hjem til her jeg egentlig kommer ifra, Stjørdaln, siden bare jobber på Steinkjer, og har nå 3 uker ferie. Dette er en avstand på 10 mil.

Det som jeg merket etter jeg fikk tilbake bilen, var at dekkene, eller kanskje bare venstredekket, kviner noe veldig når jeg svinger til venstre, men ikke høyre.

Kjøre ikke så mye før jeg kjørte til Stjørdaln på Fredagen, og oppdaget etterhvert at rattet måtte peke litt til høyre for at bilen skulle gå rett frem.

Så nermere på dekkene mine i helgen etter jeg kom hjem, og ser at dekkene mine svinger forskjellig.

Når rattet står i "riktig" posisjon, så går det høyre dekket rett frem, mens det venstre dekket svinger litt til venstre.

Merk at det var venstre styrekule som ble byttet også.

Hører også at det smeller i venstresiden når jeg tar av\ slipper clutchen.

Noe er altså veldig galt, og jeg skal ringe de nå på Mandag for å høre hva som må gjøres.

Det er jo mest sansynligvis at de har gjort noe galt da, og jeg liker ikke derfor tanken på at jeg skal betale de mere penger for å fikse det.

Jeg skal forklare de situasjonen, men jeg vil helst før jeg ringer vite hva slags rettigheter jeg har, og hva jeg kan forlange ect.

Jeg KAN sikkert kjøre dit og tilbake, men dette blir da en reise på 20mil, som tilsvarer 250kr i bensinpenger, samt det vil gi en del slitasje på dekkene mine.

Men jeg er nå litt skeptisk til å kjøre med bilen i den stand den er.

Kan jeg forlange å få satt inn bilen på et lokalt verksted, og få sendt regningen til dem?

Ønsker ingen teorier eller konklusjoner, jeg vil gjerne ha kilde i de svarene jeg får. ;)

Jeg har alt for lett for å gi etter hvis jeg er usikker, så jeg kan finne på å bli lurt om jeg ikke vet på forhånd hvilke rettigheter jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dette vil nok falle under Hånverkerloven som du kan lese mer om på lovdata.

§ 21 i loven setter opp tre alternativer dersom det skulle oppstå en mangel. Du kan holde tilbake pengene, kreve erstatning eller kreve å få mangelen rettet. Siden de to første vil være lite anvendelig i ditt tilfelle siden du sansynligvis alt har betalt regningen og neppe har hatt noe tap på mangelen, er det nok retting av mangelen du bør kreve.

Dersom verkstedet nekter å rette mangelen kan du kreve å få et prisavslag på størrelse med det det vil koste deg å rette mangelen et annet sted.

Lenke til kommentar

Bare ett enkelt spørsmål, når de skiftet styrekulen på venstre side, tok de da en forstillingskontroll i samme slengen ? Hvis de ikke har gjort dette og du ikke har spurt etter det, så har du pent lite du skulle sagt, de har gjort den jobben de fikk beskjed om (å skifte venstre styrekule) at du ikke har bedt om en forstillingskontroll for å sjekke at alt står "beint" i etterkant er ikke verkstedet sin feil.

Ps : Regn med at den koster rundt tusenlappen å få utført.

Lenke til kommentar

Jo, de tok forstillingen.

Var jo derfor i bunn og grunn jeg leverte inn bilen.

Han fyren nevnte at han satte forstillingen i 0, så dekkene sto rett forrover, men at de egentlig skulle stå i 1, eller noe..

Jeg fikk ikke helt med meg hva han bablet om, og lurte litt på i ettertid på hva han egentlig mente.. Hvorfor kunne han ikke bare sette den slik den skulle være?

Men kostet 900kr bare.. styrekule 300, og arbeidstimer 600 (1time).

Rimelig og greit verksted da ;)

Bortsett fra at de tydeligvis har gjort noe feil, eller at det var noe feil med styrekulen.

Lenke til kommentar

Ja, høres ut som om de har gjort noe galt/glemt noe. Er bare å klage på dårlig utført arbeide. Ps : Klunkingen du hører når du slipper clutchen er gjerne foringer i forstillinger som er dårlige eller at opphenget er dårlig. (Det "slår" når motoren "tar tak") joda, har hatt gammel mazda jeg også.. :p Få noen til å trykke clutchen lett inn og slippe den slik at den tar tak når du har oppe panseret, sjekk bake på motoren, motorfestet sitter på venstre side. (bred ting med noe som ser ut som en vals på) Er det motorfestet som er gått heden så er forhåpentligvis ikke dette verkstedet sin feil. (da jeg tviler på at de har orket å løfte motoren for å få av styrekulen)

Da dette er en veldig enkel operasjon der du bare skal trenge å løsne en mutter, "poppe" av styreleddet, skru det av, skru på ett nytt for så å "poppe" det på igjen. Så høres det rart ut at det skal være så mye "feil" i ettertid...

Det at du må holde rattet litt på skrå når du kjører er mer eller mindre vanlig og ikke noe å bekymre deg over. (såfremst det bare er snakk om en cm eller to)

Jeg tror du ligger best an om du ringer verkstedet og hører med de, men som sagt jeg tror ikke du vinner særlig frem, da det egentlig er en enkel sak å skifte ett styreledd/styrekule. uten så altfor mye demontering. Så sjangsen for at verkstedet skal ha greid å gjort så altfor mye feil regner jeg som liten.

Lenke til kommentar

Han nevnte at den var fastrustet, så det var litt slit å skifte styrekulen da vistnok :p

Ikke så overraskende.. Men jeg skal ringe dem i dag, når jeg manner meg opp til det.

Redigert: Glemte jo omtrent alt jeg skulle skrive..

Rattet ja, det er snakk om mere enn noen centimeter.. retter jeg opp rattet svinger jeg raskt over i den andre kjørebanen.. Blir som en slakk sving.

Er snakk om en 40 grader.

Merker også godt på dekket at det på venstresiden er helt på bærtur, da det svinger "40 grader feil".

Rattet er riktig plassert i forhold til høyre dekk, så feilen ligger på venstre dekket, samme dekket de byttet styrekulen til.

Sammentreff? .. skeptisk

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Har ringt nå, og var helt grei fyr å snakke med.

Skulle få betalt bensinpengene hvis de fant ut at det var noe de hadde gjort galt, eller apparatet dems som var feiljustert, så jeg skal innover i morgen.

Var foresten bærekulen som ble byttet.. Nå vet jeg ikke om det er noe som heter "styrekule" da, eller om det eventuelt er det samme?

Lenke til kommentar

Nei, bærekule og styrekule er ikke det samme, "styrekulen" sitter på styreleddet, er litt mer jobb å bytte bærekulen. Men ikke uoverkommelig, men når man skal ta hensyn til noe, så må du vel ned med en del mer når du skal bytte bærekulen enn styrekulen, var derfor jeg stusset.

Når det er bærekulen du har byttet, så kan det være en del mer som kan være gjort feil av verkstedet. Lykke til da. ;)

Lenke til kommentar

Da var bilen fikset gitt..

Bærekulen hadde løsnet, noe som var helt nytt for de på verkstedet. :p

Den blir jo presset på med 5 tonn, noe som skulle gjøre det fysisk umulig for den å løsne, men det har nå skjedd da.

Så jeg fikk en ny bærkule, som ble sveiset på bærebruen, siden de ikke hadde ny bærebru.

Men nå er iallfall alt ok :)

Fikk bensinpenger uten å spørre også, så var en veldig hyggelig gjeng :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...