Gå til innhold

Grafikkortet krasjer Pc'en

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nylig fått byttet ut et defekt nVidia Geforce 7900 GTX med et Geforce 8800 GTX i håp om at alle grafikkproblemer skulle være ute av verden... men nei da. Jeg har tidligere posted en thread i kjøler-seksjonen (i troen på at dette var problemet) og fikk nok av hjelpende svar, men som tydet på at noe annet var galt.

Jeg fikk en oppfordring om å sjekke om strømforsyningen var problemet, noe jeg gjorde ved å prøve med en annen modell, problemet forsvant for en stund men kom tilbake etter kort tid når jeg kjørte noen mer kraftsugne spill (merker bare dette med nyere spill som feks "Lost Planet" og "GRAW"). Har ingen problemer med eldre spill som "HL2" el. "Medieval 2 Total War".

Programmene fungerer fint i noen minutter før alt fryser plutselig, og det begynner å hakke noe sinnsykt før PC'en restarter. Hvis jeg avslutter spillet med ctrl+alt+del fungerer fortsatt Pc'en selv om allt går mye saktere og ender med en pc-krasj kort tid etterpå.

Jeg har allt det siste av drivere (formaterte også disken før jeg installerte det nyeste kortet) til hovedkort og grafikkort.

Specs:

Hovedkort:Asus P5ND2-SLI, nForce4 SLI Intel, ATX Socket-775, SATAII, GbLAN, DDR2,PCI-Ex16

HD: Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM

RAM:Corsair S. PC4200 DDR2 4096MB

PSU:NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

CPU:Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB

Grafikkort:XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,600/1900Mhz

Noe hjelp hadde vært konge, og ta det rolig med tekniske forklaringer, er ikke noe geni på hardware fronten :cry:

Endret av Bragonfly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er spec på din PSU:

http://www.northq.com/products/powersupply/nq4775-500bu.html

Her vil du se at den har 2 stk. 12V railer. Den ene på 16A og den andre på 18A.

Det står ikke hva de kan trekke sammen på 12V, men det er nok under 30A. Det burde gå bra med skjermkortet ditt, men det kan være i grenseland spesielt om du har mange andre komponenter i PC'en din og har overklokket CPU og GPU.

Har du målt temperaturen på skjermkortet ditt? Kanskje det overoppheter på grunn av en feil? Bruk for eksempel Rivatuner for å måle temperaturen. Rivatuner finner du her:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spesielt mange komponenter egentlig, 1 harddisk, 1 dvd brenner og allt annet jeg lista opp i første post. Temperaturen på GPU er rundt 65*C idle og 70*C load, CPU ligger på nærmere 50*C idle og 60*C load. Temperaturene var noe lavere før jeg overklokket GPU og CPU, men jeg hadde problemet før jeg klokket noen av komponentene.

Sjekket temperaturen med både nVidia monitor og Rivatuner. I Monitor vises også busshastiheter som alle er optimale, men spenning på CPU (1.4563V) og Memory (1.8000v) vises med en rød firkant, er dette et dårlig tegn?

Endret av Bragonfly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...