Gå til innhold

Hva gjør jeg feil - uskarpe bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men gjelder regelen for lukkerhastighet og uskarphet når du bruker blitz?

Tom

9130051[/snapback]

Selvfølgelig ikke, hvis man ikke bruker langsom sync. My bad. Glemte å se på bildene igjen. Det siste bildet er vel ikke tatt med blitz. Det er litt vanskelig å se, siden det er så mye mer veleksponert enn de andre, og ikke har noe spesielt gjenskinn som jeg kan se på min foreløpig ukalibrerte skjerm. Likevel tyder kanskje det at det er relativt skarpt i forhold til brennvidden at det er brukt blitz.

Det mørke bildet synes jeg uansett ikke virker uskarpt, men det er vanskelig å tyde på skikkelig på grunn av at det er så mørkt.

Her har jeg nok vært litt for kjapp i avtrekkeren, og kun forholdt meg til det som stod skrevet om exif-data. Slik går det når man har mistet interessen for bildene, men likevel forsøker å finne en årsak (som er en prosess som fort kan spore av når man multitasker for mye for ens egen hjernes kapasitet til fokus).

Lenke til kommentar
Det virker som om du tror at kamera (og deg selv) klarer mer enn det som er mulig.

9130023[/snapback]

Takk for veldig informativ og nyttig lærdom. Ja, jeg tror nok at dette er enklere enn det i utgangspunktet er, og sikkert mange andre nybegynnere. Det er som du sier selv, en kunst.. og da er det ikke meningen at hvem som helst kan kjøpe seg kamera og optikk og knipse i vei, for deretter kalle seg kunstner. Ja, jeg setter pris på min flotte optikk (arv), og det er derfor jeg har lyst å lære meg forskjellene, når jeg skal bruke hva osv. Så jeg tester dette veldig myeog tar ca 1500 bilder i uken. Noe informasjon får jeg med meg, noe må selvlæres..for noen god fotograf er jeg nok ikke enda:whistle:

Jeg har faktisk den boken Tom anbefaler så denne skal jeg ta fatt i. Jeg skal ikke gi opp helt ennå :no:

(Dersom det er mulig med ett tilleggspørsmål: Er det noen som har erfaringer med canon 28-135mm og har bilder tatt med dette?)

Jeg er veldig glad for responsen. Det er veldig lærerikt og motiverende!

Lenke til kommentar

Her har jeg nok vært litt for kjapp i avtrekkeren, og kun forholdt meg til det som stod skrevet om exif-data. Slik går det når man har mistet interessen for bildene, men likevel forsøker å finne en årsak

9130299[/snapback]

Litt syrlig, eller bare høflig?

Bare spør altså. Lett å misforstå!

Endret av cessyjan
Lenke til kommentar
Men gjelder regelen for lukkerhastighet og uskarphet når du bruker blitz?

Tom

9130051[/snapback]

Selvfølgelig ikke, hvis man ikke bruker langsom sync. My bad. Glemte å se på bildene igjen. Det siste bildet er vel ikke tatt med blitz. Det er litt vanskelig å se, siden det er så mye mer veleksponert enn de andre, og ikke har noe spesielt gjenskinn som jeg kan se på min foreløpig ukalibrerte skjerm. Likevel tyder kanskje det at det er relativt skarpt i forhold til brennvidden at det er brukt blitz.

Det mørke bildet synes jeg uansett ikke virker uskarpt, men det er vanskelig å tyde på skikkelig på grunn av at det er så mørkt.

Her har jeg nok vært litt for kjapp i avtrekkeren, og kun forholdt meg til det som stod skrevet om exif-data. Slik går det når man har mistet interessen for bildene, men likevel forsøker å finne en årsak (som er en prosess som fort kan spore av når man multitasker for mye for ens egen hjernes kapasitet til fokus).

9130299[/snapback]

Det er brukt innebygd blitz på alle bildene.

Lenke til kommentar

Her har jeg nok vært litt for kjapp i avtrekkeren, og kun forholdt meg til det som stod skrevet om exif-data. Slik går det når man har mistet interessen for bildene, men likevel forsøker å finne en årsak

9130299[/snapback]

9130347[/snapback]

He he, ikke syrlig i alle fall. Høflig er det kanskje heller ikke, for som du selv sier så er de ikke så mye å se på heller. Kan ikke huske om jeg tok bedre bilder selv da jeg var på ditt nivå, og ønsker heller ikke å vite det. Husker i alle fall at jeg fikk en del kritikk fra de jeg ønsket å få skryt av :cry:

Lenke til kommentar

9130299[/snapback]

9130347[/snapback]

He he, ikke syrlig i alle fall. Høflig er det kanskje heller ikke, for som du selv sier så er de ikke så mye å se på heller. Kan ikke huske om jeg tok bedre bilder selv da jeg var på ditt nivå, og ønsker heller ikke å vite det. Husker i alle fall at jeg fikk en del kritikk fra de jeg ønsket å få skryt av :cry:

9130395[/snapback]

Hehe...ok da! Motivet var jo iallefall bra.. :w00t:

Lenke til kommentar
Kan ikke huske om jeg tok bedre bilder selv da jeg var på ditt nivå, og ønsker heller ikke å vite det. Husker i alle fall at jeg fikk en del kritikk fra de jeg ønsket å få skryt av    :cry:

9130395[/snapback]

Been there done that. Noen vil hevde at jeg er der fortsatt...

Men det er kanskje en ide å prøve ut en bestemt ting av gangen. F.eks kun se hva forskjellige brennvidder har å si for perspektiv. Neste dag lukkertider osv. Jeg ser at jeg prøver litt for mange ting samtidig og da blir det ofte bare tøys.

Tom

Lenke til kommentar

Ja, takk. Det er ett godt råd. Det er slik jeg føler det blir her i gården også...mye tull!! Jeg skulle gjerne tenke meg enslags "fotoskole". Der en startet med en ting og gikk videre ettersom en mestret det. Feks at en fikk oppgaver/motiv og noen å sende dette til for kritikk. Så økte en på med vanskelighetsgrad. På en slik måte lærte en både blender/lukker/brennvidde osv. Det er ikke alle tide like gøy å lese..noen er for utålmodige til dette..Jeg har lest min del, men mangler mye på praktisk erfaring. Noen som vet om dette finnes?

Dette hadde vært noe for dere som er såpass dyktige og ikke minst veldig flinke til å svare andre på dette forumet!

Lenke til kommentar
Kan ikke huske om jeg tok bedre bilder selv da jeg var på ditt nivå, og ønsker heller ikke å vite det. Husker i alle fall at jeg fikk en del kritikk fra de jeg ønsket å få skryt av    :cry:

9130395[/snapback]

Been there done that. Noen vil hevde at jeg er der fortsatt...

Men det er kanskje en ide å prøve ut en bestemt ting av gangen. F.eks kun se hva forskjellige brennvidder har å si for perspektiv. Neste dag lukkertider osv. Jeg ser at jeg prøver litt for mange ting samtidig og da blir det ofte bare tøys.

Tom

9130443[/snapback]

Det kan jeg trygt si meg enig i. Det er kanskje den eneste store fordelen vi hadde som lærte dette for mange år siden. I starten hadde vi gjerne bare en enkel 50mm, og lærte mye om den brennvidden før vi fikk oss en zoom, eller flere fastobjektiver, å leke med. Vi hadde heller ikke all slags automatikk, noe som tvang oss til å lære om eksponering fra dag 1. Ellers så har dere mange flere fordeler i dag :thumbup:

Lenke til kommentar

Det PMnormal sier om 50mm og gamledager er ikke så dumt, jeg har no kommet dit at jeg kjenner 50mm er´n min og har lært meg hvor stor blenderåpning jeg kan bruke på forskjellige motiver og avstander.

Så no holder jeg på å finne ut hvordan den nye 100mm min virker. det er bare prøving å feiling som duger. fordelen med digitalt er jo at vi slipper utgifter til fremkaling, ulempen er at jeg gjør de samme feilene flere ganger, tror jeg hadde hvært mer bevist og husket bedre hvis jeg måtte betale for det.

Det ser ut som om du burde lære deg å bruke blitzkomp, kan hjelpe på overksp. bilder med blitz. og hvordan blitzen virker i de forskjelig prog.

Kan anbefale deg å lese litt fotolieratur, har funnet ut at det går fortere å bruke noen timer på å lese om krutt en å prøve å finne det opp på egenhånd.

Jeg har at hjelp i å lese DOF tabeller kan anbefales for lyssterke objektiver og teler, så har du litt teoretiske kunskaper om hvor stort område som er i fokus.

Lenke til kommentar
Marius, du kan ikke si at blitsen alltid gjør underverker for et bilde. Et bilde kan fortsatt ha både bevegelsesuskarphet og fokusproblemer selvom det er brukt blits. :ph34r:

9130898[/snapback]

Om det ikke er andre lyskilder, så vil bevegelsesuskarpheten ikke være tilstedet.

Feilfokus har jeg aldri sagt noe om ved bruk av blitz. Selvfølgelig kan et motiv bli fei fokusert selv om man bruker blitz.

Tror du misforsto meg.

Lenke til kommentar

De fleste av oss under 8teen her inne er fremdeles på begynner-nivå.

Bilden jeg legger ut er ikke for å høre hva som er bra. det hjelper meg ikke å få skryt, kun at jeg er på rett vei, men siden vi aldri blir utlærte fotografer vil konstruktiv kritikk alltid være noe vi har bruk for.

Jeg ser på et innelgg med kun konstruktiv kritikk til et av bildene mine, som et trinn høyere på utviklingsstigen min. Når noen påpeker noe, vil jeg alltid ha det i bakhodet til neste gang jeg knipser noe lignende, og bildene vil derfor hele tiden øke i kvalitet.

Så for dere som føler at dere ikke får det til; det er et punkt vi alle møter.

Jeg har funnet ut at det er enkelte sjangre jeg ikke takler, og styrer litt unna de. Som f.eks bilder med hvit bakgrunn. jeg får det ikke til. derfor jeg ikke har noen slike.

Det gjelder bare å finne ut hva man er god til, og hva man har interesse for, så blir bildene bedre.

Lenke til kommentar
Små bilder, men det er nok et fokusproblem...med blitz SKAL alt blir fryst.

9129482[/snapback]

Man vil jo alltid ha andre lyskilder, som himmelen, månen, sola eller lyktestolper. Det blir aldri helt mørkt. BlitS(!)en fryser motivet et øyeblikk, men er lukkertiden for lang kan andre ting bli synlig i form av å være uskarpe.

Lenke til kommentar
Små bilder, men det er nok et fokusproblem...med blitz SKAL alt blir fryst.

9129482[/snapback]

Man vil jo alltid ha andre lyskilder, som himmelen, månen, sola eller lyktestolper. Det blir aldri helt mørkt. BlitS(!)en fryser motivet et øyeblikk, men er lukkertiden for lang kan andre ting bli synlig i form av å være uskarpe.

9133538[/snapback]

åjo, man kan få det helt mørkt... badet vårt manger bare en liten teipbit ved døren som kommer det ikke NOE lys inn...

Lenke til kommentar

De bildene vi diskuterer er ikke tatt på et lystett bad, langt i fra. Dette begynner å bli litt OT hvis man diskuterer andre bilder enn de som er utgangspunktet. Hvorfor er disse bildene vi har sett i denne tråden uskarpe, var utgangspunktet for alle postene frem til for litt siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...