Gå til innhold

Hva gjør jeg feil - uskarpe bilder

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kom skuffet og slukøret tilbake fra min fotograferingsrunde idag. Igjen har det ført til at jeg har mange flere uskarpe bilder enn skarpe. Jeg har brukt 3 objektiver, men likevel ikke truffet blink. Canon 28-135mm, tamron 17-50 mm, sigma 70-300mm. Det skal legges til at canon-objektivet har jeg aldri helt klart å få til å bruke, og dette er synd da det er ett dyrt objektiv. De to andre har tidligere alltid skaffet meg gode, klare og svært overraskende resultater. Men, nå svikter det altså. Har dere noen forslag til hva som kan være grunnen til at dette skjer gang på gang? Jeg har et canon 350d.

Jeg kan legge ut eks. bilder dersom dette er av nytte.

Håper på tips og hjelp. Jeg forstår at dette ikke er så enkelt å svare på, men setter likevel pris på tilbakemeldinger, da dette er svært frustrerende å "dreper" litt av fotograferings-lysta mi.

mvh

gry

Endret av cessyjan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør legge ut to eller tre bilder. Legg ved informasjon om lukkertid, blender, ISO og brennvidde; samt om du bruker stativ eller ikke.

Uskarpe bilder får man som oftest når lukkertiden er for lang.

Edit: En annen ting som kan gjøre at bildet blir uskarpt er at kameraet fokuser på feil del av motivet.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Som Tomsi42 sa om dette med lukkertid og feil fokusering, så kan det være at du må bruke stativ og fjernutløser. Sett opp stativet og fokuser på det du skal ta bilder av, og gå eit skritt vekk og fyr løs. Grunnen til fjernutløser er at mange stativ ikkje er sterke nok, og når du da trykker ned utløseren så trykker du ned stativet og, og du drar bildet litt.

Om du tar bilder for frihånd, er det det som Tomsi sa om lukkertid og feil fokus. Om du ikkje får autofokusen din til å virke, kan det jo være greit å bruke manuell fokus så du er sikker på at du fokuserer på rett objekt!

Lenke til kommentar

Få se noen bilder. Vi kan umulig ta stilling til problemet ditt uten å se hva du mener. Siden du åpenbart er uerfaren så klarer du ikke å beskrive uskarpheten (det finnes flere typer uskarphet), og da er vi hjelpeløse i våre forsøk på å gi deg råd og tips.

Lenke til kommentar
Få se noen bilder. Vi kan umulig ta stilling til problemet ditt uten å se hva du mener. Siden du åpenbart er uerfaren så klarer du ikke å beskrive uskarpheten (det finnes flere typer uskarphet), og da er vi hjelpeløse i våre forsøk på å gi deg råd og tips.

9124611[/snapback]

Du er alltid så varm og mottakelig :!:

Nei bilder vil gjøre det lettere for oss forumnerdene..

Lenke til kommentar

9124611[/snapback]

9127212[/snapback]

Er vi ikke alle det da Marius?

Lenke til kommentar

Hehe....åpenbart uerfaren:) joda, jeg er jo det da:)

Skal legge ut noen bilder ja.

Som dere sier selv, så er det vanskelig å definere uskarphet. Og, jeg vet at det kan bli uskarpt når det er brukt lang lukkertid. Men, i disse tilfellene så er det kanskje feil å bruke ordet uskarpt. Dere ser selv hva som er problemet og jeg skulle bare ønske jeg hadde mer lærdom til å få klarere bilder.

Det er sikkert en kombinasjon av feilfokusering og uten stativ, så noen av dere "profesjonelle" blir kanskje litt irritert av slike amatør-feil, men bær over med meg;)

takker for svar!

mvh

edit:

ehh...hvordan legger jeg ut bildene da? Laster opp og legger ved vedlegg, men henger ikke med på "innlegget mitt".)

Endret av cessyjan
Lenke til kommentar

9124611[/snapback]

9127212[/snapback]

Er vi ikke alle det da Marius?

9129223[/snapback]

Jeg er for kjent :hrm:

Joda, vi er jo egentlig mors små fløtepuser, all'i'hop'

Trådstarter: venter på bilder.

Lenke til kommentar
ehh...hvordan legger jeg ut bildene da? Laster opp og legger ved vedlegg, men henger ikke med på "innlegget mitt".)
Du vel rett fil og trykker Legg til dette vedlegget. Om du redigerer eit innlegg, trykk oppdater. Sjekk at du ikkje får nokon feilmelding og at dei vert lista opp nedanfor. Om filene er større enn 2MB trur eg ikkje det går, so då må du skalere dei ned.
Lenke til kommentar

edit:

9129224[/snapback]

Når du har lastet opp vedleggene så dukker det opp en liste under, og der er det en knapp som sier "add in post" eller noe sånt. Og da dukker det opp en [Attachment XXXX] i editfelter der du har markøren.

Tom

Lenke til kommentar

edit:

9129224[/snapback]

Når du har lastet opp vedleggene så dukker det opp en liste under, og der er det en knapp som sier "add in post" eller noe sånt. Og da dukker det opp en [Attachment XXXX] i editfelter der du har markøren.

Tom

9129313[/snapback]

Trenger ikke add to post... det som skjer er bare at den havner nederst.

Lenke til kommentar

Her er noen bilder. Disse er tatt med sigma og tamron. Det er sikkert enkle ting å justere på. Har prøvt å redigere og da ble jo det bedre:) Men, hadde vært greit at utgangspunktet var bedre. Motivet er jo bra da:)

edit:

fjerner bildene

Det hadde vært fint om gode råd. Dersom det trengs større bilder fikser jeg det.

Endret av cessyjan
Lenke til kommentar

Når bildene er så overeksponerte, så må det være du som bommer litt med innstillingene, evt fokus som Mr. Olsen skriver. Er alle disse bildene tatt med Tamron? Det hadde vært nyttig for oss å vite blender og lukkertider også. Det mørke bildet ser jo skarpt ut, men jeg har ikke lastet det ned for å sjekke skikkelig.

Edit: Jeg mente det bildet med solnedgang i bakgrunnen. Hva er problemet med det bildet? Er det uskarpt når du får litt størrelse på det?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Litt større bilder hadde jo vært kjekt... f.eks den doble lengden/bredden?

Det virker som om noen av blidene er for lyse og andre for mørke. Jeg ser du har brukt blitz (sent på kvelden?). Du har kanskje forskjellige innstillinger på kamera ?

Tom

Lenke til kommentar

Beklager rot med bildestørrelse og kvalitet.

Alle bildene er tatt med sigma utenom det med øredobben, det er tatt med tamron.

Der hun er ved steinen er det nok feilfokusering.

Exif: 1/60s, Brennvidde 50mm f/4.0 ISO: 400

Den samme exif der hele ansiktet dekker bildet, der hun er lys i kinnene.

Ellers er det overeksponeringen som er det jeg som oftest får på bildene. Lyse ansikter osv. Dette er problemet selv når på døgnet jeg tar bildene. Jeg bruker nok feil innstillinger.

Bildet av damen er tatt med tamron. (Liker dårlig å legge ut disse, men fjerner senere). Problemet med dette bildet er at det virker som det er klart i selve ansiktet, men feks er øredobben veldig uklar. Hvordan skal jeg fokusere her for å få dette riktig? Brennvidde 168 mm, 1/60s, f/5.0, ISO 400.

Bildet av babyen er nok overeksponert, men mine bilder er ofte slik, inne som ute, natt som dag. Så jeg vet ikke hva som er feil.

Tom: Ja, det er sent på kvelden, men likevel lyst ute (selvsagt ikke helt dagslys). Har ikke brukt annet enn fast-blitzen. Har prøvd litt forskjellige innstillinger på kameraet ja, men mest M.

PMNormal: Det mørke bildet er vedlagt i større format. Synest det er uklart jeg. Eller mener du ett annet bilde?

MrOlsen: Har kun brukt den innebygde blitzen. Den andre lå hjemme. Er det her feilen ligger? Se på bildet av dama med øredobb. Det er her jeg mener det blir feil fokusering. Ansiktet er klart, men øredobben er uklar. Slik er det ofte på bilder jeg har. Dersom to mennesker er på samme bilde, blir som regel den ene uklar, menst den andre er veldig klar. Dette har ikke vært ett problem tidligere. Så jeg lurer på om det kan være noe med objektivet! (Neida..hehe...ingenting feil som fotografen gjør

:innocent:)

Jeg takker for tilbakemeldinger selv om dette kan for enkelte oppfattes veldig amatørmessig. Men, hva anbefaler dere meg å gjøre? Lese om lukkertid og blender? Osv.

mvh

Endret av cessyjan
Lenke til kommentar

Bildet av damen har lav dybdeskarphet. Dette er normalt når du har en blender på f/5 og brennvidde på 168mm. Hadde du tatt samme bilde (utsnitt) med 50mm og f/11 så hadde mer av ansiktet vært skarpt. Kanskje 70mm hadde gått bra også.

Bildet ved steinen hadde nok blitt bra med f/8 eller f/11. Eller du kunne prøvd en lukkertid på 1/200.

Jeg lurer på om den innebygde blitsen er litt for dum til å brukes på M. Jeg har prøvd litt og det blir sørgelige greier. Med kamera på P så hender det at jeg får til litt.

Tom

Edit: En bok kan være nyttig lesning. Magne Fjørtofts bok blir ofte anbefalt. Det er mange ting å passe på når man skal utforske speilrefleksens muligheter og da hjelper det å ha god litteratur for å komme i gang.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

1/60s er alt for lite for 168mm. Da er du dømt til bevegelsesuskarphet hvordan du enn ter deg, hvis du ikke har svært effektiv bildestabilisering. Det er egentlig for lite for 50mm også, siden tommelfingerregelen om 50mm er at man må ha over 1/50s. Det gjelder nemlig kun for film, så riktig lukkertid blir da rundt 1/80s. I tillegg er den regelen fra en tid da man godtok mer bevegelsesuskarphet, så i vår digitale verden er den regelen foreldet. Minimum 1/100s på 50mm, opp mot 1/300s på 168mm synes jeg bør være fornuftige lukkertider for deg på frihånd. Det virker som om du tror at kamera (og deg selv) klarer mer enn det som er mulig. Jeg våger meg kun ned i lukkertider under 1/100s på alt over 50mm uten at jeg tar skikkelig riflestilling, puster som på standplass på skytefeltet, og trekker rolig og behersket av etter utpust. Å beherske foto er ikke en enkel kunst, og da hjelper det ikke med all verdens flotte optikk.

Gled deg over at du har god optikk til å vokse i. Det er mulig at det er optisk utskarphet, så mye har jeg ikke studert bildene dine. Fremdeles synes jeg at det undereksponerte bildet er skarpt, med det er for mørkt til at jeg kan være sikker. Det er helt sikkert andre som studerer bildene dine nøye nok til å evt avkrefte mine misstanker hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...