vegge Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Kjører for første gang i mitt liv en firewall, rettere sagt Norton Internet Security 2003. Har i den sammenhengen et par spørsmål..; Når jeg bruker program som mIRC, FTP-servere, nedlastingsprogram o.l. får jeg ofte lignende beskjeder som denne; Frontcode Technologies WinMX is attempting to access the Internett What do you want to do? Permit Block Manually configure Internet Access Hva skal jeg egentlig svare da? Permit? Tok i dag en "Test Security". Får da beskjeden; Network Vulnerability Scan At Risk! Så hva skal dette bety? Noe å bekymre seg for? Kjører jo en FTP-server og litt slikt så noen porter er vel åpne. Kan dette være grunnen? Noe jeg bør gjøre med hensyn til innstillinger i NIS2003? Håper noen som kjenner NIS kan komme med noen gode tips. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Fattern fikk med NIS til Telenor ADSL-abonnementet sitt. Jeg kastet det ut etter en uke, og installerte ZoneAlarm istedet. Når NIS spør deg om ting du kjenner til, i dette tilfellet WinMX, skal du velge Permit eller Manually Configure. Med førstnevnte er alt easy peasy, med sistnevnte kan du være litt tilgangsnazi. For testing av brannveggen, ville jeg gått til https://grc.com/intro.htm og kjørt de forskjellige testene der. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Hvis du kjenner programmet som vil koble seg ut så tillater du det. Hvis ikke blocker du det langt opp i ræva. Vil ikke se slike igjen. Har fått 100% på alle tester jeg har kjørt, topp security. Kjører selv NIS og har NGT abbonement som i tillegg sperrer alle portene jeg ikke åpner, og jeg åpner jo da self bare de jeg bruker. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 Hmm.. må få tettet igjen de hullene som tydeligvis finnes. Får prøve å trikse litt med noen innstillinger.. Lenke til kommentar
Dark- Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Har NIS2003 selv og det fungerer fint til meg... Hva var det som ikke var sikkert da du tok en sikkerhets scan? Det er sikkert bare noe i NIS2003 som er deaktivert... Lenke til kommentar
vegge Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 http://security.symantec.com/ssc <-- "Test Security" for de som ikke har NIS.. Etter litt grundigere testing, så tror jeg maskinen min er trygg likevel. An "At Risk" result indicates one or more ports are open on your computer. Jep, når jeg kjører ting som FTP-servere, FTP-klienter, eMule og jeg vet ikke hva, så må nødvendigvis noen porter bli åpne. Bare for gøy så lukket jeg igjen alle slike programmer og kjørte testen på nytt. "Safe" på alle punkter! Men da kommer spørsmålet; gjør det noe at port 21 (FTP), 25 (SMTP), 80 (HTTP) og 443 (HTTPS) er åpne når jeg kjører en rekke programmer? Er ikke dette en nødvendighet for å kjøre disse? Eller kan jeg gjøre noe slik at jeg ikke får beskjeden "At Risk" selv om jeg kjører masse program..? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Nei, det gjør ikke noe at du har de portene åpne så lenge du har sikret deg på andre måter. F.eks ved å ikke gi ville rettigheter til ftp-brukerene, og ha passordbeskyttet tilgang elsn. Som sagt, NIS er rar. Ikke bry deg, eller skift brannvegg til noe mer drastisk f.eks smoothwall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå