Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til førstebil rundt 20000

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og tenker på å skaffe meg en bil innen neste sommer eller noe, cirka samme tid som sertifikat :) Tenker å bruke cirka 20000, og har ingen peiling i hele tatt :p ( :dontgetit: )

Derfor er spørsmålet som følger:

Hvilken bil kan det lønne seg å kjøpe i denne prisklassen?

Den bør ha en grei pris på forsikring, avgifter, bensin og alt det der, og være kjent for å holde noen år.

Jeg har sett på denne her,

56_1183919719298.jpg

men den er bare interessant fordi jeg liker Volvo :)

Hvor mye er det forresten i utgifter på en bil per år, utenom bensin? Cirka. Inkludert alt det nødvendige.

Endret av madsmaurstad_no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjøp en japse, japse=driftsikkerhet,økonomisk å mye får pengene.

vanskelig å si noe tall på ka en bil koster i året pga stor variasjon etter som hvilken bil/modell det er og kjøre lengde.

mitt tips: mazda,toyota,honda

9123269[/snapback]

Jada japse er driftsikkert men det er også Volvo... Problemt med en japse til 20.000,- er vel at det stort sett er rust man kjøper og ikke bil uten at jeg gidder å pløye alle japsebiler til denne prisen.

Volvo 460 er greie biler hvis dem har blitt tatt vare på, jeg hadde en slik i 3 år og kjørte 60.000KM uten noe kostnader og den hadde gått 150.000 da den ble kjøpt.

Ta NAF test på gamle biler uansett hva selger sier dette kan spare deg for masse penger, dette er en grundig test på hele bilen som ikke kan sammenlignes med en EU godkjenning og vil avdekke rust-slitedeler som snart må byttes etc etc.

http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=28...0:4951:2:::0:0&

Når det gjelder kostnader så har du selfølgelig forsikring og der er det type bil, bonus, og kjørelenge som bestemmer.

Man har også den hyggelige årsavgiften på neste 3000,- pr år i tillegg til forsikring.

Ved kjøp så er det evt årsavgift hvis den ikke er betalt og omregistreringsavgift som varierer på biltype/vekt og årsmodell, er bilen registert i 95 eller 12 år eller eldre så er det fast reg avgift på 1447,- uansett hvordan bil man registerer.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
kjøp en japse, japse=driftsikkerhet,økonomisk å mye får pengene.

vanskelig å si noe tall på ka en bil koster i året pga stor variasjon etter som hvilken bil/modell det er og kjøre lengde.

mitt tips: mazda,toyota,honda

9123269[/snapback]

Jada japse er driftsikkert men det er også Volvo... Problemt med en japse til 20.000,- er vel at det stort sett er rust man kjøper og ikke bil uten at jeg gidder å pløye alle japsebiler til denne prisen.

Volvo 460 er greie biler hvis dem har blitt tatt vare på, jeg hadde en slik i 3 år og kjørte 60.000KM uten noe kostnader og den hadde gått 150.000 da den ble kjøpt.

Ta NAF test på gamle biler uansett hva selger sier dette kan spare deg for masse penger, dette er en grundig test på hele bilen som ikke kan sammenlignes med en EU godkjenning og vil avdekke rust-slitedeler som snart må byttes etc etc.

http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=28...0:4951:2:::0:0&

Når det gjelder kostnader så har du selfølgelig forsikring og der er det type bil, bonus, og kjørelenge som bestemmer.

Man har også den hyggelige årsavgiften på neste 3000,- pr år i tillegg til forsikring.

Ved kjøp så er det evt årsavgift hvis den ikke er betalt og omregistreringsavgift som varierer på biltype/vekt og årsmodell, er bilen registert i 95 eller 12 år eller eldre så er det fast reg avgift på 1447,- uansett hvordan bil man registerer.

9124669[/snapback]

Takk for grundig svar, Jada-jada :) NAF-test virker smart å ta, sikkert mange slu selgere som ikke sier hele sannheten.

Visste ikke at det var så mye som 1447 i omregistreringsavgift :thumbdown: Årsavgiften har jeg fått med meg. Populær den :p

Det er fremdeles vanskelig å finne rette merket, dòg.

Lenke til kommentar
1447,- i omregistreringsavgift er nok ikke mye i forhold til biler som er yngre en 12 år ;)

Full oversikt på reg avgifter finner du her http://www.finn.no/finn/gojsp/vertical/car...idetemplate.jsp

9125368[/snapback]

Ish. Stor forskjell! 11105 for å få navnet sitt til å tilhøre bilen var nå litt drøyt :p

Hvis det er noen flere som har tips til hvilken/hvilke førstebiler som kan lønne seg, så er det bare til å si i fra :)

Lenke til kommentar

Eg kjøpte nettopp ein Toyota Camry (86 modell, 2.0, GLI) til 12 000 kr. Omregistreringsavgift på rundt 1 500,- og forsikring på 6600,- (gjensidige). Slik eg har oppfatta bilen er den ekstremt driftssikker og VELDIG økonomisk av seg (m.t.p. bensin). Men slike biler blir vel fort rusta om dei har blitt behandla dårleg. Den eg kjøpte hadde stått ei stund i garasje og det var minimalt med rust. Den var gått litt i overkant av 169.000 kilometer. Men bilen anbefales!

Edit: Eg er 18, fekk lappen forrige mandag, og dette er min første bil..

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Kjøpte meg akkurat en Golf III 92' modell, til 25 000. Alt av slitedeler var byttet (regreim osv.), og de er lette å skru på og delene er billige. Bilen var også rustfri, bortsett fra litt overflaterust som jeg nå har tatt.

Jeg betaler 3500 i forsikring i moren min sitt navn, i tillegg til omregistrering og årsavgift. Den drikker også lite, så den er ganske økonomisk i drift.

Lenke til kommentar
<..>Jeg betaler 3500 i forsikring i moren min sitt navn<..>

Men då får du ikkje opparbeida deg bonus (så lenge du ikkje krasjer) slik at om du kjøper ny forsikring seinare på ny bil vil du få forsikringa langt billegare..

Lenke til kommentar
Eg kjøpte nettopp ein Toyota Camry (86 modell, 2.0, GLI) til 12 000 kr. Omregistreringsavgift på rundt 1 500,- og forsikring på 6600,- (gjensidige). Slik eg har oppfatta bilen er den ekstremt driftssikker og VELDIG økonomisk av seg (m.t.p. bensin). Men slike biler blir vel fort rusta om dei har blitt behandla dårleg. Den eg kjøpte hadde stått ei stund i garasje og det var minimalt med rust. Den var gått litt i overkant av 169.000 kilometer. Men bilen anbefales!

Edit: Eg er 18, fekk lappen forrige mandag, og dette er min første bil..

9126441[/snapback]

12000 var ikke mye :) Forsikringen høres også rimelig ut, eller..?

Jeg liker utseendet på Volvo bedre enn Toyota men det er vel kanskje ikke like viktig hvis jeg kan spare 12000 :p Økonomien spiller jo en liten rolle.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Hei.

460 er gode biler. Men se etter en nyere modell enn 1994, dvs 1995 mod. Nesten alt under 1995 på disse bilene er kjent for eletriske problemer. Har hatt et par sånne selv.

Finn deg en 2 liter, eller en 2 liter turbo. Er gode motorer og bruker relativt lite bensin og er ganske driftssikre. Er billig forsikring også.

Et eksemplar som er gått 160-170.000 95-96 mod, får du for rundt 20000

Lenke til kommentar

Trenger ikke nyere enn 1994 model av 460, da modelskiftet var, og alle bilene fra 94 - 96 er vel like. Turbomotoren er ikke en 2 liter, men 1.7. Veldig gode og spreke motorer. Hadde det i min forrige bil. Går billig også, hadde den nede i 0,62 på langkjøring, og snittet gjennom et år lå på 0,73. Betalte 5600 i forsikring for 12000 km på meg (18 år).

Lenke til kommentar
Trenger ikke nyere enn 1994 model av 460, da modelskiftet var, og alle bilene fra 94 - 96 er vel like. Turbomotoren er ikke en 2 liter, men 1.7. Veldig gode og spreke motorer. Hadde det i min forrige bil. Går billig også, hadde den nede i 0,62 på langkjøring, og snittet gjennom et år lå på 0,73. Betalte 5600 i forsikring for 12000 km på meg (18 år).

9127241[/snapback]

Haha hos IF koster det meg 14000 for 460, sier kalkulatoren deres. Da er det i hvert fall avgjort hvor jeg IKKE skal kjøpe forsikring fra :)

Så på arbeidsloggen din til din 460 at bakruten sa poff :( Hørtes litt ubehagelig ut hvis det hadde skjedd med folk baki :( For øvrig spiller det egentlig ingen rolle om det er turbo eller ikke, så lenge det er billig nok og holder en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...