Gå til innhold

Tap av strøm 12v-4v (solcelle-billader-iPod)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenkte på å kjøpe en solcellepanel til å lade mobiltelefonen og sånt. Det følger tydeligvis med en utgang som en 12v billader med solcellepanelet. Det er ikke en USB, eller en iPod-kabel med solcellepanelet. Men som sagt er det et biluttak på 12v. Jeg tenkte dermed å kjøpe en iPod billader, som i praksis konverterer 12v til 4v.

 

Hvor mye energi vil gå tapt? Det er jo tross alt et solcellepanel, så jeg har svært lite strøm i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe effekt vil gå tapt, men det er vanskelig å si hvor mye ladestrøm du sitter igjen med, uten å vite detaljerte spesifikasjoner på sakene.

Vær spesielt oppmerksom på at et solpanel kun gir nevneverdig effekt i direkte solskinn. Lyst overskyet vær gir praktisk talt ingenting (0,1A fra et 60W panel).

Lenke til kommentar

Sollys -> Panel -> Akkumulator -> Lader -> Ipod

 

Spiller det noe rolle hvor mye etc? Panelet lader akkumulatoren hele tiden, og du trekker ut det du trenger fra akkumulatoren når du trenger det.

 

Effekt tap i bil ladere er veldig lite som regel, men dersom du vil teste kan du putte en kjent motstand mellom + og -, så måle hvor mye laderen trekker fra 12V.

 

Tilført energi = 12 V * MåltAmpere = VA1

 

Brukt energi = 4V * (4V / Motstand) = VA2

 

Virkningsgrad = VA2 / VA1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...