Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

kjører CHKDSK ved oppstart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ikke tydelig fram hvilken stasjon som kontrolleres.

Hvis du har flerre, så kan du med å kjøre ---fsutil dirty query--kontrollere det.

Så hvis du skal kontrollere den c eller d eller f så skriver du---fsutil dirty query c: eller d: eller f:.

Du vil få meldning om hva er det som er galt.

Deretter skal du bruke command---chkntfs /x c: eller d: eller f:, etter hvilken volume som er merket for autochk. Da vil ikke utføreres noe kontroll.

Når det gjelder det med at du helst skal ha kontroll om autochk skal utføres når maskinen starter eller ikke, du trenger litt tid for å reargere, som regel det går alt for fort.

Til det trenger du å utføre commando ---chkntfs /t:10 eller 15 sec. default er på 3 tror jeg.

Hvis du skal kontrollere hvor mye det står på nå, skriver du----chkntfs /t

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det kommer ikke tydelig fram hvilken stasjon som kontrolleres.

Hvis du har flerre, så kan du med å kjøre ---fsutil dirty query--kontrollere det.

Så hvis du skal kontrollere den c eller d eller f så skriver du---fsutil dirty query c: eller d: eller f:.

Du vil få meldning om hva er det som er galt.

Deretter skal du bruke command---chkntfs /x c: eller d: eller f:, etter hvilken volume som er merket for autochk. Da vil ikke utføreres noe kontroll.

Når det gjelder det med at du helst skal ha kontroll om autochk skal utføres når maskinen starter eller ikke, du trenger litt tid for å reargere, som regel det går alt for fort.

Til det trenger du å utføre commando ---chkntfs /t:10 eller 15 sec. default er på 3 tror jeg.

Hvis du skal kontrollere hvor mye det står på nå, skriver du----chkntfs /t

9122678[/snapback]

noe klokere ble jeg.

den kjører automatisk på de to diskene jeg har. Det er en laptop så det er litt irriterende at den kommer opp og forsinker oppstarten betydelig.

men jeg skal prøve det du har fortalt her, men jeg skjønner ikke hvorfor den plutselig har kommet på?

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet med laptoppen min, det er ikke tilfeldigvis en HP der det er en harddiskpartisjon avholdt til recovery cd? Det jeg gjorde for å bli kvitt det var faktisk å starte chkdsk og når den spurte meg om jeg ville kjøre chkdsk ved restart, valgte jeg nei, voila, problem borte!

Lenke til kommentar
Hadde det samme problemet med laptoppen min, det er ikke tilfeldigvis en HP der det er en harddiskpartisjon avholdt til recovery cd? Det jeg gjorde for å bli kvitt det var faktisk å starte chkdsk og når den spurte meg om jeg ville kjøre chkdsk ved restart, valgte jeg nei, voila, problem borte!

9126191[/snapback]

det er en HP og ja med en Recovery partisjon.

hmmm det må jeg teste.

:thumbup:

forresten starter du chkdsk i windows eller i CMD?

Endret av Blackster
Lenke til kommentar

9126191[/snapback]

det er en HP og ja med en Recovery partisjon.

hmmm det må jeg teste.

:thumbup:

forresten starter du chkdsk i windows eller i CMD?

9131685[/snapback]

Starter i windows jeg.

Lenke til kommentar
men jeg skjønner ikke hvorfor den plutselig har kommet på?

Det er ikke alltid lett å finne ut hva er årsak til det.

men at for den skal starte en autochk må en disk partition merkes som "dirty"

Hos deg det kan være feil referanse, men det kan og være noe feil med disken, eller det kan være noe program fra HP, som utfører kontroll og gir dermed unødvendige feilmeldninger.

Det andre som er viktig "for meg i hvert fall" er at den autochk utføres ikke uten min tillatelse, derfor det er lurt å sette opp chkntfs /t:15 eller 20 eller 30.

Og det er på grunn at jeg vil gjerne vite hvorfor. Hvis det viser seg at det sectorer , filer eller hva annet det måtte være, så vil jeg vurdere om det lønner seg for meg å utføre kontroll på denne disken eller ikke. Jeg må vurdere hva er det som vil gå tapt med en slik kontroll, kontra det med at jeg kan leve en stund med det, spesielt hvis det er noe feil med disken.

Chkdisk kan fikse ting, men den kan øddelege og.

Kontrollere at det er ikke noe Smartdisk prog som kjører i tider og utider, defragmentering progs osv.

kontrollere at disken er frisk både for sectorer/tenperatur/at du har nok ledig plass

osv.osv.

Bruke gjerne et prog som du kjører fra Dos. Dvs starte fra floppy eller CD, ikke fra Windows.

Ellers det er viktig med andre brukkerens erfaringer vedrørende slike saker.

Det er ikke noe facit på det.

Lenke til kommentar
men jeg skjønner ikke hvorfor den plutselig har kommet på?

Det er ikke alltid lett å finne ut hva er årsak til det.

men at for den skal starte en autochk må en disk partition merkes som "dirty"

Hos deg det kan være feil referanse, men det kan og være noe feil med disken, eller det kan være noe program fra HP, som utfører kontroll og gir dermed unødvendige feilmeldninger.

Det andre som er viktig "for meg i hvert fall" er at den autochk utføres ikke uten min tillatelse, derfor det er lurt å sette opp chkntfs /t:15 eller 20 eller 30.

Og det er på grunn at jeg vil gjerne vite hvorfor. Hvis det viser seg at det sectorer , filer eller hva annet det måtte være, så vil jeg vurdere om det lønner seg for meg å utføre kontroll på denne disken eller ikke. Jeg må vurdere hva er det som vil gå tapt med en slik kontroll, kontra det med at jeg kan leve en stund med det, spesielt hvis det er noe feil med disken.

Chkdisk kan fikse ting, men den kan øddelege og.

Kontrollere at det er ikke noe Smartdisk prog som kjører i tider og utider, defragmentering progs osv.

kontrollere at disken er frisk både for sectorer/tenperatur/at du har nok ledig plass

osv.osv.

Bruke gjerne et prog som du kjører fra Dos. Dvs starte fra floppy eller CD, ikke fra Windows.

Ellers det er viktig med andre brukkerens erfaringer vedrørende slike saker.

Det er ikke noe facit på det.

9133486[/snapback]

nå lot jeg chkdsk kjøre ved oppstart uten feil, mens den i "kjør funksjonen" ga en del indeksfeil som den rettet visstnok.

men så forsvant vinduet.

jeg skjønner ikke helt hovr jeg kan slå av autocheck?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...