Gå til innhold

Avstemming konkurranse etterbehandling - avsluttet

Hvilket bilde synes du er best?  

52 stemmer

1. 1. Hvilket bilde synes du er best?

• Bilde 1
      5
    • Bilde 2
      3
    • Bilde 3
      3
    • Bilde 4
      4
    • Bilde 5
      3
    • Bilde 6
      0
    • Bilde 7
      2
    • Bilde 8
      10
    • Bilde 9
      2
    • Bilde 10
      18
    • Bilde 11
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor må dere sette regler på det? kan det ikke være frie tøyler, så stemmer folk på bildet de likte best? å etterbehandle et bilde "perfekt" er ikke værre enn å følge en tutorial du finner på google.. men å etterbehandle et bilde slik at det blir bedre, ut i fra eget hode, og bry seg litt mindre om "regler" krever mer.

siden folk kun kaller det "dra opp curves" osv, viser at de ikke har peiling på hvordan de kan bruke verktøyene til å skape noe nytt uten å ødelegge.

hva folk synes "ser ekte ut" varier fra person til person.

hvis dere vet noe om mørkeromsarbeid vet dere at mye arbeid også ligger her. og det er veldig mye som skiller gode fra dårlige. og nå snakker jeg ikke om å skape et teknisk optimalt bilde.

jeg for min del liker mye bedre å se på bilder som er etterbehandlet med en tanke bak, ikke bare pinlig pirkete teknisk gode bilder.

håper dette kan fremdeles være en etterbehandligskonkurranse, og ikke en hvitbalansekonkurranse

meningene er forskjellige om dette, så da kan vel bidragene også være forskjellige..

favoritten min her, bilde 10, ligger det bra arbeid bak, og jeg kan med sikkerhet si at mange av dere ikke hadde klart å skape det resultatet selv. men alle klarer å følge en tuturial på hvordan man kan rette opp et bilde, rent teknisk

Endret av hardmongo
Lenke til kommentar

Jeg tror uansett at mye av disse "problemene" og "uenighetene" vil dukke opp når vi bruker denne typen bilder..

Om vi derimot hadde brukt portretter og andre bilder med mennesker så er det vel lettere å bli enige i hva som er "ekte" på en måte.. Her snakker vi uansett om å "pynte" på hud, fjerne uromomenter osv..

Enig i det som er sagt ang. hva som er "ekte" og hva som er "naturlig".. Dvs at det er vanskelig å bestemme..

Så jeg tror vi skal prøve oss på et bilde med folk.. for eks bildet Anew har nenvt (brudepar-bilde)

Lenke til kommentar

Hei. Nå skal jeg inrømme at bilde mitt er ganske overredigert, men det var slik jeg trodde alle andre gjorde det såpass mye. Jeg prøvde bare å lage det best mulig, og ikke mest naturlig. Men siden det ikke var noen regler om hvor mye man kunne redigere bilde, så gjorde jeg ekstra mye. Jeg har ikke tilført noen ekstra pixler, men jeg har brukt en del dodge,brun og sponge tool. Men mest har jeg brukt curves og levels. Jeg er helt enig at vi må få ned noen retningslinjer og regler på hvordan man skal redigere til neste konkuranse.

Tidligere på forumet leste jeg at vinneren kan dra igang en ny konkuranse. Men siden kameraet mitt ikke kan ta RAW format, vil jeg heller at noen andre starter neste konkuranse.

Lenke til kommentar

Er konkuransen åpen vil resultatene på pollen bli fucket opp av de som ikke vet hva formålet er. Jeg er for at fotograf skal bestemme, slik at resultatene skal ha noe å si.

Ellers så kan vi jo bare ha "oppdrag" som vi utfører og diskuterer bildene etterpå, uten å stemme fram en vinner.

(Jeg håper ikke at man detar for å vinne, men for å lære mer, i dette tilfellet hvordan man redigerer fotografiske bilder.)

Lenke til kommentar
Du kan jo bare få tilsendt brudebildet til Anew, og sørge for å kjøre i gang neste runde.

9140253[/snapback]

Enig i den der. :)

9140263[/snapback]

Når vil dere starte neste konkuranse da? Nå skal jeg reise bort fredags ettermiddag, og er ikke hjemme før søndags kveld. Så hvis jeg skal starte konkuransen med brudebildet fra Anew, må det den starte før jeg reiser på fredag og slutte søndags kveld eller mandag??

Lenke til kommentar
Du kan jo bare få tilsendt brudebildet til Anew, og sørge for å kjøre i gang neste runde.

9140253[/snapback]

9140263[/snapback]

Når vil dere starte neste konkuranse da? Nå skal jeg reise bort fredags ettermiddag, og er ikke hjemme før søndags kveld. Så hvis jeg skal starte konkuransen med brudebildet fra Anew, må det den starte før jeg reiser på fredag og slutte søndags kveld eller mandag??

9140348[/snapback]

Noen andre kan helt sikker arrangere den.

Lenke til kommentar

9140253[/snapback]

9140263[/snapback]

9140348[/snapback]

Noen andre kan helt sikker arrangere den.

9140354[/snapback]

Det hadde sikker vært best.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg å prøve et portrettbilde jeg også.

Burde vi kanskje gjøre om konkurransen til "oppdrag" for en "kunde"? Altså at den som legger frem bildet sitt til behandling får bestemme vinneren. Men da må det ligge med en begrunnelse syns jeg, samt at en anne må samle inn bildene slik at det blir anonymt og ingen seier pga. trynefaktor.

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenkt meg å prøve et portrettbilde jeg også.

Burde vi kanskje gjøre om konkurransen til "oppdrag" for en "kunde"? Altså at den som legger frem bildet sitt til behandling får bestemme vinneren. Men da må det ligge med en begrunnelse syns jeg, samt at en anne må samle inn bildene slik at det blir anonymt og ingen seier pga. trynefaktor.

9140959[/snapback]

jepp!

Lenke til kommentar

Jeg antar at årsaken til at Hr. Olsen er så opptatt av ikke å bruke de omtalte bryllupsportrettene, er at han alt har fått leke seg med noen av dem, og at han derfor er redd for ikke å få være med?

Eventuelt er han så møkk lei dem, at han ikke har lyst til å jobbe mer med dem... :)

Jeg syns ikke det er noen big deal om han har sett og jobbet med bildet før - han har like vel ingen innflytelse over valget av bildet, og gitt den tiden dere har til rådighet, så er det mitt inntrykk at de fleste er enige om at det uansett er mer enn nok til å produsere et ferdig resultat.

...men reglene i disse konkurransene fastsettes jo ved diskusjon, så her må de som mener noe i den ene eller andre retningen uttale seg.

Jeg tror ikke jeg kan ikke påta meg å "drifte" denne runden, siden jeg reiser bort på lørdag, og jeg aner ikke om jeg kommer til å ha Internettilgang der jeg skal være hele neste uke. Om det er stemning for et bryllupsportrett, så finner vi vel en løsning - enten med lohelle, eller noen andre. Arrangøren må kunne hoste en råfil på ca. 15MB.

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde tenkt å foreslå dette (slik det ser ut når en *helt* ubehandlet råfil konverteres til jpeg):

176955887-M.jpg

Marius har lekt seg med dette, og mitt forslag er at han får kortere frist enn dere andre - f.eks at han må levere i løpet av 4 timer etter at konkurransen starter.

Lenke til kommentar
Vel, jeg hadde tenkt å foreslå dette (slik det ser ut når en *helt* ubehandlet råfil konverteres til jpeg):

Marius har lekt seg med dette, og mitt forslag er at han får kortere frist enn dere andre - f.eks at han må levere i løpet av 4 timer etter at konkurransen starter.

9141900[/snapback]

Dette vil nok fungere bra det.

edit: kanskje ENDA mer spennende med et med mer hud? mer jobb med huden osv da..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

9141900[/snapback]

Dette vil nok fungere bra det.

edit: kanskje ENDA mer spennende med et med mer hud? mer jobb med huden osv da..

9141982[/snapback]

:hrm:

Jamen om dere velger dette, får jeg da delta med det jeg allerede har redigert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...