Gå til innhold

Er fremtiden touch telefoner aka. Prada og iPhone?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hva tror dere? Tror dere at fremtidenstelefoner vil bli mere preget av Prada og iPhone design, altså uten tastatur og kun én stor skjerm? Eller vil det "gode", gamle keyboardet leve flere år fremover?

 

Eventuelt, la oss si at keyboardet blir.. hva skjer så med skjermen? Vil de i større grad bli preget av touchskjermer, eller er det igjen 5-veis styretast som blir løsningen? Selv håper jeg virkelig at touchskjermer blir vanlig på mindre telefoner, ettersom at det gjør det mye enklere og raskere å navigere.

 

Tenkte det hadde vært artig å høre hva dere synes... touchskjerm med keyboard, én stor touchskjerm (aka iPhone da), eller dagens løsning med "vanlig" skjerm og ett keyboard med navigasjonstast?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok touchscreen er fremtiden - men det er jo som sagt litt i fremtiden. Problemet med slike ting er at det tar en god del strøm, så store, berørings-sensitive skjermer kommer til å bli mer vanlig ettersom de utvikler bedre batterier. Fordelen med dette er at hvis det er spesielle problemer med designen på telefonen kan det rettes med firmware update, pluss at det blir billigere for produsentene etter som de kan bruke *nesten* samme skjerm til de fleste av sine produkter.

 

5-veis spaken var veldig nyskapende da den kom, og jeg er egentlig ganske fan av den. Har allikevel funnet ut at den ofte fort blir slitt ut, og slurkete.

 

//Torgeir

Lenke til kommentar

Tror på begge deler, jeg!

Jeg tror på at hardware taster og software taster kommer til å eksistere side om side, i alle fall de neste årene. Begge løsningene har sine fordeler og bakdeler, men det derre med bateri er bare tull! Stort sett er de fleste av oss hjemme hver dag, og hva er det som er så vanskelig med å sette inn strømkontakten da, da?

 

Det finnes allerede en liten, hendig touch mobil på det norske markedet. Det er HTC Touch og den har mange norske fans på dette forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=777130

 

En knall god video med grundig sammenlignig mellom HTC Touch og IPhone finner du her:

http://www.wmexperts.com/reviews/smackdown...part_2_vid.html

 

Tobias

Endret av TobiasAbrahamsen
Lenke til kommentar
Tror på begge deler, jeg!

Jeg tror på at hardware taster og software taster kommer til å eksistere side om side, i alle fall de neste årene. Begge løsningene har sine fordeler og bakdeler, men det derre med bateri er bare tull! Stort sett er de fleste av oss hjemme hver dag, og hva er det som er så vanskelig med å sette inn strømkontakten da, da?

 

Tobias

9124376[/snapback]

 

Touchscreen sammen med hardwarekanpper vil nok være den beste løsningen. Dessuten tror jeg ikke slike skjermer trekker mye strøm i forhold til vanlige skjermer.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det vil komme mye spennende når det kommer til telefoner eller andre elektroniske duppe dingser med touch screen. Når det kommer til det med baterileve tid tror ikke jeg det blir noe problem. Jeg eier en touch og ved vanlig bruk kan den ligge i en 4-5 dager før jeg må lade den. Hvis jeg leker mye med den osv.. må jeg nok ladde den hvert 2 til 3 døgn.

 

Her er det noen som har laget en ny touch sensor som skal bruke rundt 5 til 10 ganger mindre strøm en de vanlige touch sensorene som finnes. Den skal vist også bare bruke 1 microamper i sove modus.

http://www.st.com/stonline/stappl/cms/pres...r2007/p2183.htm

 

Så jeg tror nok teknologien innen dette område vil gå fort frem over som det gjør med det meste for tiden. Det gjelder også med skjermer som vil bruke mindre strøm.

 

Når det gjelder det med ha tastatur eller vanlig touch screen så må jeg si at jeg egenglit ikke savner alle disse knappene som var på Nokia N70. Etter å ha instalert et nytt tastatur på touchen skriver jeg like fort på den som på N70.

Endret av ialu
Lenke til kommentar
Det verste med touchscreen er at det (i mine auge) vil aldri kunne erstatte en fysisk knapp på grunn av at du får ingen fysisk respons på det heile. Du vil heller ikkje lenger kunne  styre telefonen sikkert i blinde/uten å følge med.

 

Så sjølv er eg glad i knappane.

9129228[/snapback]

Ja jeg kan forstå at noen vil savne knappene av den grunn men, hvor ofte må man egentlig bruke knapper i blinde? Eneste gangene jeg ser folk gjør det er når de kjører bil, men det trenger ikke jeg(og er ikke lov ;) ). Vil jeg ha kontakt med noen når jeg kjører kan jeg ringe og det brukes handsfreen til og stemme styringen.

Så vil jeg bare tilføye at når jeg trykker inn et numer på HTC touchen så vibrerer telefonen for hvert trykk og gir fra seg lyd. Så jeg klarer meg.

 

Men men det er jo smak og behag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...