bryggern Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Hei. Lurer litt på kva karbohydrat egentlig er og kva det gjer med kroppen... Det samme med protein... Korleis skal samanhengen vere mellom desse to?? Setter pris på alle innlegg. Endret 22. juli 2007 av bryggern Lenke til kommentar
deleder Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Karbohydrat er vel energi om jeg ikke husker helt feil. Proteiner er sammenhengende aminosyrer (byggestener) Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Karbohydrater er en fellesbetegnelse på sukkerarter. Karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi (selv om kroppen ikke trenger karbohydrater, så får vi mesteparten av energien fra karbohydratene), og prossessen i kroppen hvor den bryter ned karbohydratene til energi kalles metabolisme. Du kan godt se på karbohydratene som bensin til en bil. Du kan bytte ut bensin med annet brennstoff (alkohol f.eks.), men vi foretrekker bensin. Det samme gjelder med karbohydrater. Karbohydrater er kort og godt energi til kroppen din, og dette krever kroppen din for å bygge nye celler, nytt muskelvev og kort og godt krever kroppen din energi for å fungere. Proteiner er kroppens (og alt organisk) byggestener. Alle genene dine er egentlig kun "oppskrifter" på forskjellige proteiner, som cellene dine lager. Proteiner utgjør alt fra skjellet, muskler, hår og hud i kroppen din. Det finnes utrolig mange proteiner, og jeg er ikke sikker på om vi er i nærheten av å kartlegge alle type proteiner (tallet 5000 dukker opp, men vet ikke hvor jeg har det fra). Kroppen din lager proteiner hele tiden, til forskjellige formål. Siden du spør i denne delen av forumet, regner jeg med på at du lurer på proteiner i konteksten ernæring. Når du trener hardt bryter du ned muskelvevet ditt. Når du trener setter du kroppen din i en katabol tilstand, hvor du bryter ned muskelvev, og kroppen mangler næringsstoffer for å opprettholde den tidligere "statusen". Etter treningen går kroppen din inn i en anabol tilstand, hvor den bygger seg opp igjen. Her får du et lite "vindu" hvor kroppen tar til seg ekstra mye næring, som mange vet å benytte seg av. Her bygger kroppen opp muskelcellene til å tåle den belastningen du nettopp har belastet de med. Musklene dine blir derfor litt større enn før du trente de! Som sagt, så er proteiner essensielt her, men kroppen trenger også energi. Et samspill mellom karbohydrater og proteiner er godt når kroppen din er i anabol tilstand. Lenke til kommentar
bryggern Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Men protinshake? Trener en del sjølv, og lurer på ka dette er, og kva meininga med dette er? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Det er for å spe på kostholdet ditt dersom du vil ha mer muskelvekst, eller dersom du ikke får i deg nok proteiner gjennom maten du spiser. Trener du mye, så er det vanskelig å få i seg nok proteiner til å "bli større", da kan det være greit å ta proteintilskudd. Proteinstilskudd kan være fornuftig å ta dersom du er vegeterianer, siden mesteparten av proteinene du får i deg kommer fra kjøtt, fisk og egg. Lenke til kommentar
bryggern Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Har du en god oppskrift på en proteinshake ?? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Ikke egentlig, men hva mener du egentlig? Proteinshake kommer som regel som pulver du blander med vann. Oftest i jordbær, banan eller sjokoladesmak. Lenke til kommentar
bryggern Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 ok. Og det tar du for å tilføre kroppen meir proteiner etter treningsøkter. Har eg forstått det riktig? men uansett har eg fått oppklart noken ting. Må desse pulvara kjøpast på internett og eller? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 ok. Og det tar du for å tilføre kroppen meir proteiner etter treningsøkter. Har eg forstått det riktig? men uansett har eg fått oppklart noken ting. Må desse pulvara kjøpast på internett og eller? 9216650[/snapback] Kjøpes hos din lokale langer utenfor det lokale gymet. Neida, kan kjøpes hos helsekostbutikker, på treningssentre og på internett. Lenke til kommentar
bryggern Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Hehe. Gode greier, og det er vert å teste ut? vil du merke resultater fort?? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 vil du merke resultater fort?? 9219496[/snapback] Du vil ikke merke andre resultater enn hvis du spiser mat (kjøtt, egg, fisk osv, som nevnt) tilsvarende det du får i deg av proteinshake. Det er ingen vidunderkur som gjør deg shcvær. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hvor mye effekt du ser avhenger av hvordan kostholdet har vært fra før. Spiser du vanlig, og ikke gafler i deg kylling, kjøtt og egg hver dag skal du ikke se bort i fra at du kan merke en del forskjell. Lenke til kommentar
Jens viking Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hvordan smaker creatine? syns faktisk proteinshake er godt(med sjokosmak) men hvordan er det med creatine og hva blander du creatine med? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Creatine brukes, om jeg ikke tar helt feil, som en slags kondisjonsforbedrer for musklene, slik at du holder ut lengre under hard trening. Stoffet produseres aturlig i musklene våre fra før, så alt du gjør er å tilføre ekstra kreatin. Funskjonen det har er å holde på vann eller noe i musklene. Du skal trene ganske hard eller lenge før du skal ha behov for kreatin. Var jeg deg ville jeg holdt meg til proteintilskudd, hard tening, godt kosthold, god søvn og tålmodighet. Endret 7. august 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Anbefaler ikke Kreatin for deg som nevnte det. Er ikke alle som reagerer på det, og i tillegg er det veldig tullete for begynnere. Har selv prøvd det, og det virket veldig bra, men bruker det kun 1 mnd før kickboxing kamper da jeg trener for fult. For dere som snakker om proteintilskudd.. Konsentrer først og framst på å få i dere nok protein gjennom vanlig mat.. Selv om dere ikke kommer til å klare det.. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Selv om dere ikke kommer til å klare det.. 9234732[/snapback] Hva får deg til å tro det? Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Selv om dere ikke kommer til å klare det.. 9234732[/snapback] Hva får deg til å tro det? 9234817[/snapback] Du skal ha inn ca det dobbelte med protein enn det du veier. I en stor full middag klarer man kanskje 30.. Og viss du veier 80 kg skal du da ha 160.. Så si meg hvordan du skal klare å få i deg så mye proteiner hver dag gjennom vanlig mat? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) 1 liter melk har 45g proteiner, så drikker du melk til alle måltider er det ingen problem å få i seg 65-70g på den måten ... To egg til frokost, på to skiver speltbrød, kyllingsalata til lunsj, en form for kjøtt til middag kanskje, så er du ikke så lang tunna målet. Det er selvfølgelig mye enklere å ta pulver, siden du slipper å spise alt du klarer for å få i deg proteinene dine. En annen fordel er at du slipper å få i deg like mye fett og karbohydrater som følger med de proteinrike rettene, så på den måten får du ikke i deg like mye fett og karbohydrater. I enkelte tilfeller kan man få mer enn mantrenger av fett eller karbs, og da legger man på seg mer fett, så det kan være lurt å ta pulver om du vil øke i muskelmasse uten å risikere å spise på deg noen kilo fett. Du må jo ikke ta en "hel proteinshake", du doserer jo etter hvor mye du trenger. Så da kan du spise normalt, og regne ut sånn ca hvor mange gram du har fått i deg, og ta pulver for å få i deg resten av det du skal ha. Det er det som er hele poenget med pulveret, nemlig at du skal få i deg de proteinene du ikke klarer å spise deg til. Så du kan ende opp med å ta pulver med 100g eller 10g protein. Det er ingenting mer å diskutere egentlig. EDIT: ordla meg litt rart ... Endret 8. august 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) 1 liter melk har 45g proteiner. 9237956[/snapback] Bortsett fra at det er 3,3g proteiner pr. 100g melk(så det blir 33g per liter) er jeg helt enig. Endret 8. august 2007 av medlem-105476 Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Og hva er det positive med å drikke melk? Ærneringsfysiologer anbefaler jo å holde unna melken. Om man i det hele tatt skal drikke melk skal det være skummet eller lettmelk, helst utblandet med vann. Melk gir en sur ph verdi i kroppen som igjen gir sykdom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå