Silfsurf Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Først og fremst vil jeg spørre dere alle sammen hvilken type pc jeg burde bruke mine penger på. Jeg har tenkt litt på denne kraftige stajsnære pc-en * Koster en del, men den er sikkert verdt det. Men det som er at jeg ikke kommer til å ha bruk for en SÅÅ kraftig pc. Så lenge den er kjapp så funker det for meg. Men jeg synes fortsatt det er et bra pc tilbud. Den ble jo tross alt kåret til "Beste PC-tilbud" i februar. Jeg tenkte å konfigurere dataen slik at den ville være godt balansert til hvordan jeg skal bruke den. Jeg er ikke helt en gamer person, men jeg synes det er en fordel med en kjappere pc enn den jeg egentlig harbruk for. Jeg vil at pc-en skal ligge midt i mellom gamer og hjemme/skoledata, hvis dere skjønner hva jeg mener som jeg tror dere gjør. Ikke helt gamer, men litt gamer i hvert fall. Jeg har ikke tenkt å spille spill som er krevende som Crysis. Jeg fikk et forslag til hvordan jeg kunne ha pc-en: Men her er iallefall hvordan jeg hadde konfigurert idag: -Hovedkort: Asus P5K -Prosessor: Vent til billigere E6600 eller gå for en E6x5x-prosessor -Skjermkort: 8600GTS/8800GTS 320MB eller bedre -Harddisk: Pga støy hadde jeg valgt en Samsung-disk Grunnen til at jeg skulle ta Asus P5K var fordi "Asus P5K er et hovedkort fra Asus med Intels nye brikesett: P35. (Den som er standard, P5N-E SLi, har nVidias 650i-brikesett) Grunnen til at du bør vurdere et hovedkort med Intels nye brikesett er fordi den offisiellt støtter Intels nye prosessorer, som krever større busshastighet. Altså vil du være mer fremtidrettet om du skulle oppgradere prosessor. Et pluss er også at P5K-hovedkortet har innebygget trådløs-nettverkskontroller, om du har bruk for det. Ulempen er derimot at du ikke kan brukes nVidias SLi-teknologi, altså at du putter to identiske skjermokort sammen for økt ytelse (ikke dobbel ytelse), noe P5N-E SLi-kortet støtter. Vel, du bør opp i kraftige skjerkort at det lønner seg med SLi (8800-serien). SLi skaper selvsagt mer varme og krever mer strøm. (P35-hovedkort støtter derimot CrossFire, AMD/ATis versjon av SLi) Hva mener dere? Har dere andre forslag til hvordan oppsettet skal være? Jeg holder meg til E6600 fordi da får jeg spart litt penger, og fordi prossessoren ikke henger med skjermkortet hvis jeg hadde tatt Q6600 (ifølge en).Tror nok ikke jeg skal ha 320MB skjermkort, men om jeg tar 256MB, ville da hele pc-en være "balansert"? Skriv gjerne også hvorfor dere mener oppsettet deres er bra . Husk også at oppsettet skal være verdt pengene. Det skal ikke koste mer enn 10 000 kr...helst billigere. Takk på forhånd. Endret 22. juli 2007 av Silfsurf Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Kom igjen da. BUMP! Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Velg heller Gigabyte P35-DS3 ....... *Gå for et 8800GTS 320mb ikke velg 8600GTS eller GT Mye bedre og itt billigere å kjøpe seperate deler og bygge sammen selv .... Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Velg heller Gigabyte P35-DS3 ....... *Gå for et 8800GTS 320mb ikke velg 8600GTS eller GT Mye bedre og itt billigere å kjøpe seperate deler og bygge sammen selv .... 9126345[/snapback] Dette får jeg dessverre ikke mulighet til, men takk for at du svarte. Hvorfor burde jeg gå for en 8800GTS 320mb? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Fordi 8800GTS 320mb er den du for mest ytelse ut av etter hva du betaler på markedet idag og 8600 serien er begrenset av 128bit bus så de er ikke verdt det der betaler du alt for mye etter hvilken ytelse du får ... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 At skjermkortet ikke følger prosessor dersom du går for Q6600 er nå alt etter hva du skal bruke den til, men sånn som prisene er i dag bør du uansett velge E6750 før E6600. Enkelte spill krever mer av prosessoren enn andre, men FPS spill krever som regel mest av GPU. Om du utelukkende skal spille FPS, og det er kjempeviktig å kjøpe et system som er jevnt over bra er vel E4300 CPUen som står i stil til 8800 GTS 320. (Klart ingen bryr seg om dette når forskjellen på topp og middels CPU er 5-600, og de fleste anbefaler nok minst E6600) Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 E4300 CPUen som står i stil til 8800 GTS 320. (Klart ingen bryr seg om dette når forskjellen på topp og middels CPU er 5-600, og de fleste anbefaler nok minst E6600) 9131269[/snapback] Hmm selv med min E6600 får jeg bedre SM2 og SM3/HDR score i 3Dmark06 ved bare å klokke CPU ..... Sitter med GTX da men Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Joda, men det er neppe "overkill" å kjøpe Q6600 til en 8800 GTS 320 uansett. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Kan anbefale ASUS P5K, men du kan enten velge Delux eller Premium utgaven. Og hvis du skal ta ibruk SLI ved en senere annleding. Er det kanskje best å ta ibruk et hovedkort som støtter SLI. Ville også valgt Intel Core 2 Duo E6850. Hvis du skal spille, ville jeg valgt 8800-serien. Kanskje det beste GTS kortet. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 nei nie eni gå for quad du og siden du skal klokke så er det uansett ikke noe problem og ved 5min arbeid kan du omvandle den til en Q6850 du vil men ikke QX6850 da Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Muligheten er jo der hvis du skal klokke. Så jeg stiller meg bak The Ghost hvis du kjøper en bedre kjøler som tåler litt overklokking.. Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Hva er fps spill? Frames per second er det vel ikke? Takk skal dere ha for de forslaga dere kom med. Her er det jeg tenkte å kjøpe. Si deres mening om oppsettet. Jeg har tatt de fleste av deres forslag i betraktning. Er dette oppsettet "well-balanced"? Vil liksom ikke ha et bra skjermkort når resten av pc-en ikke er helt med, hvis dere skjønner hva jeg mener. Jeg tenkte å ha pc-en sånn: Kabinett: Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning) Strømforsyning: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Fan, 12-17dBA, 4xSATA, 2xPCI-E, 20/24pin Hovedkort: Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 Prosessor: Her er jeg faktisk litt usikker hvilken Dual Core jeg skal velge (E6550, E6750 eller E6850) Vær så snill og hjelp meg her. Hva burd ejeg ta hvis pc-en skal være balansert? DDR2 Minne: Usikker her og. Trenger det som passer best til oppsettet Harddidsk: Skal ha Samsung Diskpoint 400/500 G. Vet ikke helt hva jeg burde velge. Ja, til mindre støy! Skjermkort: XFX GeForce 8600GT 620M 256MB XXX GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 620/1600Mhz spiller egentlig ikke så mye. så trenger ikke ha så bra. Multikortleser/Diskettstasjon: USB2 multikortleser 3.5" sort, for CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk) Default tastatur og mus Jeg driver ikke så mye med spilling, men jeg har nevnt at det er best at jeg har en pc som er litt overkill for det jeg egentlig trenger. Hva syens dere om oppsettet? Pc-en er en blanding av gamer og fritidsbrukspc. Litt vanskelig å forklare kanskje, men jeg håper dere skjønner hva jegf mener . -Silfsurf Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 FPS = First person shooter. Om du driver spilling eller ikke, 8800 GTS er et mye bedre skjermkort og i forhold til pris er det nesten et must om du skal ha dx10. Om PCen er balansert eller ikke må du ikke tenke sånn på. Det er helst om du har P4 og 8800 GTX det blir feil. 8600 GTS, 8800 GTS 8800 GTX er alle kort som passer til E6750. Prosessoren sier seg selv med dagens priser, iallefall for meg, da er det lett E6750. Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 FPS = First person shooter. Om du driver spilling eller ikke, 8800 GTS er et mye bedre skjermkort og i forhold til pris er det nesten et must om du skal ha dx10. Om PCen er balansert eller ikke må du ikke tenke sånn på. Det er helst om du har P4 og 8800 GTX det blir feil. 8600 GTS, 8800 GTS 8800 GTX er alle kort som passer til E6750. Prosessoren sier seg selv med dagens priser, iallefall for meg, da er det lett E6750. 9135430[/snapback] Hvordan skal alle de andre delene være? Bestiller snart jeg vøtt. Må vite hvordan det endelige oppsettet skal være:D Lenke til kommentar
HAG Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Liker ikke valgt PSU (strømforsyning) kan maks levere 408W på 12V (=34A) nye PC'er nå trenger juice på 12V, behovet for strøm på 3.3 og 5V er mindre nå enn det var tidligere - en "moderne" PSU leverer mest "krefter" på 12V (80-90%)... Test I testen "knela" PSU ved stor belastning på 12V kursene, er vel greit nok til ett 8600 skjermkort, men brått kommer den dagen en vil ha mer, feks 8800Ultra, kjipt om PSU en fikk for et halvår siden nå får PC'en til og restarte når en skifter side på VG, eller før spillet er kommet til "innledninga". Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Skjønner kanskje ikke halvparten av det dere skriver. :S. Tror vi gjør dette her lettere. . Bare skriv en liste (slik jeg gjorde der oppe ^) om hvordan oppsettet til denne pc-en skal være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå