Ronny#1 Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Hei. Har nå prøvd å OC med begge OS, og Vista virker helt umulig. På xp kom jeg til 3.5Ghz, mens på Vista fryser maskinen på 3Ghz, med akkurat samme instillinger? Er det vanskeligere/umulig å oc med Vista Ultimate? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Når du sier at du kommer til 3,5 GHz på XP er det da stabil 24/7 klokk eller bare såvidt windows idle-stabilt? Hvis du ikke kan kjøre prime osv. så er nok grunnen til å du ikke får det stabilt i Vista at det er mer krevende mht. maskinvaren. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Testet ikke på noen måte da klokka var 05:00, og senga ropte på meg, men uansett burde jo resultatet bli noenlunde likt på samme instillingene. Maskinen ble automatisk resatt da jeg slo den på i formiddag. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Da anbefaler jeg deg å gå litt roligere frem og kjøre superpi (32M), prime95 eller lignende for å sjekke stabiliteten. Hvis BIOS automatisk tilbakestilles, så betyr det som regel for høy klokkefrekvens på CPU/FSB/RAM eller for lav spenning på en eller annen komponent. Ro ned innstillingene litt og test stabiliteten. Når maskinen er stabil kan du øke frekvensene litt og teste igjen. Endret 22. juli 2007 av maedox Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Takk for svar. Skal gjøre det, må bare sende tilbake 2 hdd, da både raid`et og lagrings-disken takket for seg. Blir ikke noe mere oc før raid`et er opp og går igjen. Men lurer også på om skjermkortet har noen innvirkning når man oc? burde man la det være i fred til man har oppnådd stabil oc, eller skal man trimme det også samtidig? Mvh Lenke til kommentar
maedox Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det lureste når man overklokker er å ta for seg en "komponent" om gangen. Om mulig finn max frekvens for CPU først, så RAM osv. Bruk FSB multiplier og RAM divider for å gjøre dette. Skjermkortet kan du klokke når resten er i boks, men det er selvfølgelig rimelig likegyldig hvilken komponent du tar for deg først. Det kan også være lurt å sette standard klokkefrekvens på CPU, hovedkort og RAM mens du jobber med skjermkortet. Dermed har du så få feilkilder som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå