Mister_joney Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Enkelt og greit; Hvor stor vinkel sender SU-800 signaler? Lenke til kommentar
andm Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Hvis blitsen bruker synlig lys til å sende signaler, vil jeg nok tro at du kan plassere slaveblitsen til og med bak masterblitsen. Med 580EX innendørs har jeg klart å aktivere slaveblitser gjemt på de merkeligste plasser. Jeg regner med at Nikon-blitsene fungerer på omtrent samme måte. Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Står ikke dette rimelig greit i manualen da? Siden du har den mener jeg... Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Nei, da hadde jeg funnet det:) Leitet 3000 ganger Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Det kommer nok litt an på omgivelsene du bruker den i; i åpent terreng er det nok langt større begrensninger enn inne i et rom hvor signalene blir kastet tilbake fra vegger o.l. Innendørs har jeg trigget SB-800-blitzer (med den innebygde blitzen i kameraet og ikke IR-dingsen du spør om) som har stått både foran, bak og langt til siden for meg. Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Jeg vet det med at signalene blir kastet rundt i et rom, og at da kan blitzen være hvor som helst, men er det ingen som vet hvor stor vinkel på åpen mark? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 ca 60 grader: http://www.dpreview.com/news/0511/05110102nikonremotefl.asp Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Ah, endelig... Takk for hjelpen! Men det betyr at jeg ikke kan bruke flere blitzer ved bruk av fisheye, hulk:( Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Ah, endelig... Takk for hjelpen! Men det betyr at jeg ikke kan bruke flere blitzer ved bruk av fisheye, hulk:( 9123418[/snapback] Ville ikke ha avskrevet det sånn uten videre, pga refleksjoner av signaler. Mange skriver på nettet om å plassere blitser rundt om på de utenkeligste stedene, og kontrollerer dem vellykket med SU-800. Du kan også feste SU-800 i en SC-28/29 og pekke den i ønsket retning. Alternativet er radiosignaler med f.eks PocketWizard, men da mister du muligheten til TTL og å justere effekten fra skuddposisjon. Endret 23. juli 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Ah, endelig... Takk for hjelpen! Men det betyr at jeg ikke kan bruke flere blitzer ved bruk av fisheye, hulk:( 9123418[/snapback] Alternativet er radiosignaler med f.eks PocketWizard, men da mister du muligheten til TTL og å justere effekten fra skuddposisjon. 9123488[/snapback] Hvordan fungerer PocketWizard, og hva koster de? Litt nedtur å ha kjøpt SU-800 til 3200 spenn, så må gå over til noe annet pga at den ikke sender signaler bredt nok:( Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Hvordan fungerer PocketWizard, og hva koster de? Litt nedtur å ha kjøpt SU-800 til 3200 spenn, så må gå over til noe annet pga at den ikke sender signaler bredt nok:( 9123551[/snapback] En sender kobles til kamera og en mottaker festes til hver blits. Komunikasjonen skjer ved radiosignaler. Rekkevidden skal være rundt 500 meter. Ulempen er at du må justere (alle) blits(ene) manuelt, altså ingen automatikk eller mulighet til å justere fra skuddposisjon. Les mer på Pocket Wizards nettsider. Edit; det finnes selvsagt billigere alternativer. Endret 23. juli 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hvordan fungerer PocketWizard, og hva koster de? Litt nedtur å ha kjøpt SU-800 til 3200 spenn, så må gå over til noe annet pga at den ikke sender signaler bredt nok:( 9123551[/snapback] En sender kobles til kamera og en mottaker festes til hver blits. Komunikasjonen skjer ved radiosignaler. Rekkevidden skal være rundt 500 meter. Ulempen er at du må justere (alle) blits(ene) manuelt, altså ingen automatikk eller mulighet til å justere fra skuddposisjon. Les mer på Pocket Wizards nettsider. Edit; det finnes selvsagt billigere alternativer. 9123658[/snapback] Jeg kjøpte Pocket Wizard sett på eBay (Husk lovlige norske/EU frekvenser..): http://cgi.ebay.com/Pocketwizard-Pocket-Wi...oQQcmdZViewItem De nye Pocket Wizard Plus II enhetene virker både som sendere og mottakere slik at man kan fjernstyre kameraet og hele blits oppsettet fra opp til ca 500 meters avstand. Da kan man f.eks plassere kameraet med fisheye objektivet bak fotballmålet og styre kameraet med radio samtidig som man tar bilder fra andre vinkler med hus nr 2... Fjernstyringen av kameraet forutsetter desverre at du har 10-pins kobling på kameraet (ikke D40).. Lenke til kommentar
netrex Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hvordan fungerer PocketWizard, og hva koster de? Litt nedtur å ha kjøpt SU-800 til 3200 spenn, så må gå over til noe annet pga at den ikke sender signaler bredt nok:( 9123551[/snapback] Du får med deg det folk skriver om at blitzen reflekterer og at folk har fått til å bruke et slikt system selv om blitzene er plassert på de mest utrolig plasser? Virker ikke som du svarer på akkurat dette. Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Hvordan fungerer PocketWizard, og hva koster de? Litt nedtur å ha kjøpt SU-800 til 3200 spenn, så må gå over til noe annet pga at den ikke sender signaler bredt nok:( 9123551[/snapback] Du får med deg det folk skriver om at blitzen reflekterer og at folk har fått til å bruke et slikt system selv om blitzene er plassert på de mest utrolig plasser? Virker ikke som du svarer på akkurat dette. 9126153[/snapback] Hvordan går det an da? Da må jeg lage en slags "splitter" some jeg sitter oppå kameraet foran SU-800, så signalene sendes i 180 graders vinkel... Men hvis jeg ikke har sånn 10 pins kobling, er det ingen mulighet for å bruke PocketWissard eller noe liknende? De hørtes genial ut Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Hvordan går det an da? Da må jeg lage en slags "splitter" some jeg sitter oppå kameraet foran SU-800, så signalene sendes i 180 graders vinkel... Men hvis jeg ikke har sånn 10 pins kobling, er det ingen mulighet for å bruke PocketWissard eller noe liknende? De hørtes genial ut 9126329[/snapback] Så lenge du ikke jobber i et rom med helt svarte vegger (også i det infrarøde spektrum) så er det ikke et problem. Styresignalet reflekteres fra vegger, vinduer og andre flater slik at det blir "sett" av blitsenhetene selv om de ikke er direkte i siktelinjen til kontrollenheten. Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Hvordan går det an da? Da må jeg lage en slags "splitter" some jeg sitter oppå kameraet foran SU-800, så signalene sendes i 180 graders vinkel... Men hvis jeg ikke har sånn 10 pins kobling, er det ingen mulighet for å bruke PocketWissard eller noe liknende? De hørtes genial ut 9126329[/snapback] Så lenge du ikke jobber i et rom med helt svarte vegger (også i det infrarøde spektrum) så er det ikke et problem. Styresignalet reflekteres fra vegger, vinduer og andre flater slik at det blir "sett" av blitsenhetene selv om de ikke er direkte i siktelinjen til kontrollenheten. 9126353[/snapback] Her snakker vi utendørs bruk der jeg trenger 180 graders spredning Men hvis det er sånn at signalene kan bli "sett" av blitzene og ikke nødvendigvis må treffe sensor padden, så betyr vel det gjerne at hvis jeg tar et bilde, og SU-800 reflekser treffer motivet, kan slavene se dette og de fyres av? Er det slik å forstå? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Her snakker vi utendørs bruk der jeg trenger 180 graders spredning Men hvis det er sånn at signalene kan bli "sett" av blitzene og ikke nødvendigvis må treffe sensor padden, så betyr vel det gjerne at hvis jeg tar et bilde, og SU-800 reflekser treffer motivet, kan slavene se dette og de fyres av? Er det slik å forstå? 9126408[/snapback] Signalet må selvsagt treffe sensoren på blitsen, men siden blitshodet kan roteres slike at både hode og "kropp" peker i ønsket retning, er muligheten for "treff" stor. Som nevnt over, kan du også koble SU-800 i en blitskabel og f.eks henge den i belte pekende nedover slik at signalet reflekteres fra bakken og spres rundt om. Uansett ville jeg ha prøvd før du kaster den i søppla og går for radio, iom at du allerede har en SU-800. Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 (endret) Men angående Pocket Wizard, hvordan ser mottakeren ut, (Ser ingen mottaker som du skal koble til blitzen på eBay pakkene) er det begrenset hvor mangen slaver den kan styre, har det noe å si om du holder kameraet vertikalt så blitzen ikke kan se antennen, og til slutt, hvorfor er det alltid pakker med to sendere og ingen mottaker:S? Endret 23. juli 2007 av Mister_joney Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Fordi det er transcievere Kombinert sender og mottaker. Du kobler den ene til blitzen med PC-syncen. Anbefaler de billige ebay-løsningene, koster 300kr sendt til Norge, og er mye mindre og svært pålitelige. Bruker de på betalte oppdrag. Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Kan her og å bekrefte at det med 60 graders vinkel fra SU-800 IKKE stemmer... Var ute og testet på flat mark, og brukte 10.5mm fisheye og fikk ikke noen av de to blitzene med i det horisontale bildet, men begge blitzene gikk av! JIPPI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå