Latskap Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Poenget mitt er at han gir langt faen. Jeg skrev at dette helt sikkert var enkelt tilfeller. Lenke til kommentar
Varen Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg kjenner nesten kun ateister, og ingen av dem jeg kjenner gir faen i livet bare fordi de ikke tror på en gud. Selv tenker jeg "jeg lever bare en gang og når jeg dør rotner jeg i en kiste. Jeg får nok gjøre det beste ut av livet" istedet for gå rundt og kaste bort tiden på å være kristen og gjøre hva kristne gjør, for å satse på å få et etterliv Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Poenget mitt er at han gir langt faen. 9164452[/snapback] Så det at han gir faen i skolen er et resultat av ateisme? Det har jeg svært vanskelig for å tro på. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg sa ikke det, jeg sier bare at ateistene jeg kjenner er sånn. Noe som helt sikkert er enkelt tilfeller. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg tror du farer med bløff, Latskap. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Det gjør jeg faktisk ikke. Lenke til kommentar
wan Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Det gjør jeg faktisk ikke. 9166030[/snapback] Det kan virke som om du bevisst forsøker å bringe ateismen i et dårlig lys ved å hevde at bekjente (ikke-troende) av deg er svake samfunnsborgere. Noe sier meg at disse menneskene kanskje avfeier Gud, mens de imidlertid er langt unna å ha inngående betraktninger av ateisme og dens betydning. Kanskje du kan forklare selv. Endret 29. juli 2007 av wan Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Dere bringer kristendommen i et dårlig lys ved og fremstille enkelttilfeller. Og jeg snakker om privatpersoner som jeg kjenner personelig, jeg går ikke ut med fakta om de på internett. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg sa ikke det, jeg sier bare at ateistene jeg kjenner er sånn. Noe som helt sikkert er enkelt tilfeller. 9165910[/snapback] Jeg tror det heller er du som antar at de ateistene du kjenner er slik. Det aller meste av alt man vet om andre har faktisk ikke med dem å gjøre, men utelukkende med din egen oppfattning av dem, basert på de spesifikke situasjonene du møter dem i. Møter du dem i andre situasjoner vil de ofte vise helt andre sider. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Det vi sier om kristendommen er ikke enkelttilfeller. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Mye av det er det. Hvorfor snakker dere aldri om det "gode" med kristendommen? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Mye av det er det. 9184588[/snapback] Hvilke tilfeller da?Hvorfor snakker dere aldri om det "gode" med kristendommen? 9184588[/snapback] Hvorfor snakker ikke du om det "onde" med kristendommen? Men for å svare spørsmålet ditt; sannsynligvis fordi de negative aspektene overskygger de positive - de er irrelevante, især i den moderne tid, og har ofte blitt påpekt av kristendommens støttespillere. Dersom en ønsker å motstride dette, fokuserer en såklart på det negative. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Mye av det er det. Hvorfor snakker dere aldri om det "gode" med kristendommen? 9184588[/snapback] Kristendommen har gjort mye godt. For de fleste som følger den gjør den mye godt. Det samme er sant med Islam, med Jødedommen, med Hindusimen, med Scientologien, med Buddhismen, med New-Age kulter, med alle ting som ligner på religion. Men det gjorde også Jim Jones sitt Temple. De påstod selv at de hadde over 20 000 medlemmer, i ettertid ble det påstått at de hadde rundt 3500 medlemmer på en gang på det meste, men uansett var det flere medlemmer som var urørt av Jim Jones sitt tyranni enn den indre sirkelen som ble seksuelt misbrukt, lurt med til Sør-America, og tvunget til selvmord eller massakrert når de nektet. Er 913 massakrerte mennesker nok til å å si at Jim Jones var ond når hans religion midlertidig hjalp i alle fall 3 ganger så mange mennesker? Hør på audiotapen av hvordan han overtaler dem til å ta giften, og se hva du synes. Det er religionen ekte ansikt. Endret 1. august 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Sepirioth Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Mye av det er det. Hvorfor snakker dere aldri om det "gode" med kristendommen? 9184588[/snapback] Kristendommen har gjort mye godt. For de fleste som følger den gjør den mye godt. Det samme er sant med Islam, med Jødedommen, med Hindusimen, med Scientologien, med Buddhismen, med New-Age kulter, med alle ting som ligner på religion. Men det gjorde også Jim Jones sitt Temple. De påstod selv at de hadde over 20 000 medlemmer, i ettertid ble det påstått at de hadde rundt 3500 medlemmer på en gang på det meste, men uansett var det flere medlemmer som var urørt av Jim Jones sitt tyranni enn den indre sirkelen som ble seksuelt misbrukt, lurt med til Sør-America, og tvunget til selvmord eller massakrert når de nektet. Er 913 massakrerte mennesker nok til å å si at Jim Jones var ond når hans religion midlertidig hjalp i alle fall 3 ganger så mange mennesker? Hør på audiotapen av hvordan han overtaler dem til å ta giften, og se hva du synes. Det er religionen ekte ansikt. 9186305[/snapback] Jeg mener religion ikke har gjort en dritt for menneskeheten. Kan du forklare noe, som religion har gjort som er bra for mennesket? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Jeg mener religion ikke har gjort en dritt for menneskeheten. Kan du forklare noe, som religion har gjort som er bra for mennesket? 9186519[/snapback] Hjelper mennesker ut av depresjon, alkoholisme, rusmisbruk. Hjelper mennesker med dødsangsten sin. Avholdsbevegelsen reddet mer eller mindre Norge rundt forrige århundreskifte, da over 50% av alle voksne menn var alkoholikere. Religion hjelper fattige å kjempe for frihet og rettferdighet, og hjelper personer å takle livets små og store kriser. Religion har vært en av hovedfaktorene bak at slaveriet ble stoppet. Har spredd konsepter om likhet og frihet for alle, fred og åpenhet. Religion har inspirert mange av historiens største tenkere. Man kan fortsette i uendelighet, fordi religioner har vært med å gjøre ekstremt mye bra from menneskeheten. Og det er totalt historieløst og blindt å si noe annet, faktisk vil det minne skremmende mye om et "religiøst" synspunkt(Finn en teori og bevis som støtter den, og se bort fra at som motsier den). Men det onde religion har gjort veier langt langt tyngre enn noe av det gode. Prester og Statsledere, som utvilsomt ikke selv var religiøse, har brukt religion til å undertrykke mennesker, utnytte dem, rettferdiggjøre sine kriger, og slakte alle som med egne meninger, i en tusenvis av år lang hjernvasking som garantert har satt sine traumer i mennesket som art og som kommer til å ta lang tid å bli frisk fra. Så jo, religion har faktisk gjort mye godt, mye som vi også nyter i dag. Men på en bekostning som man vanskelig kan si at var vært det. Hadde mye av det gode religion har gjort kunnet skje uten religion? Ja. Men vi vet ikke hvordan det ville skjedd. Det kunne gått raskere, gått treigere, fredeligere, eller blodigere. Vi vet enkelt og greit ikke, og det blir derfor meningsløst å diskutere ut i fra det perspektivet. Endret 1. august 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hør på audiotapen av hvordan han overtaler dem til å ta giften, og se hva du synes. 9186305[/snapback] Det var skikkelig creepy. Tape Transcripts Bilder og detaljer om ofrene Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Hvorfor snakker dere aldri om det "gode" med kristendommen? 9184588[/snapback] Fordi alt religion gjør som er godt kan gjøres like bra eller sannsynligvis bedre uten religion. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Men det er ikke gjort. Vi kan ikke sitte å spekulere i hva som kunne ha vært gjort bedre etc. Faktum at i den VIRKELIGE verden så har religion faktisk også gjort veldig mye bra. Snakk om det istedet for drømmeverdenen din hvor religion ikke eksisterer og alt er gjort mye bedre. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Men det er ikke gjort. Eh, jo, det er faktisk det. Faktum at i den VIRKELIGE verden så har religion faktisk også gjort veldig mye bra. Og veldig mye dårlig. Faktisk mer dårlig, fordi det holder oss tilbake og hindrer blant annet vitenskapelige fremskritt som kunne gjort ting enda bedre. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hadde mye av det gode religion har gjort kunnet skje uten religion? Ja. Men vi vet ikke hvordan det ville skjedd. Det kunne gått raskere, gått treigere, fredeligere, eller blodigere. Vi vet enkelt og greit ikke, og det blir derfor meningsløst å diskutere ut i fra det perspektivet.9186613[/snapback] Vi vet ikke, men kan tillate oss å spekulere litt: Religion er en totalitær struktur. Man har regler for hvordan man skal handle, hva man skal synes er rett og galt, hva man skal tenke, og til og med regler for hvem man skal og ikke skal begjære. En slik struktur, når den er anvendt kløktig, er utrolig effektiv. Det er sannsynligvis derfor religionen har fungert på de positive måtene du forteller om, og det er også sannsynligvis derfor de endringene har vært effektive nok til å utgjøre en forskjell. Sml. forskjellen på å slå i spiker med en stein og med en hammer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå