Niskivara Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Så man kan tro på The flying spaghetti monster, siden den er minst like mye verdig som kristendommen, og faktisk beskriver skapelsen med bedre detaljer, som ikke motstrider det vitenskapelige? 9129840[/snapback] Jeg tipper at det ville vært ett av grensetilfellene som ikke ville blitt tillatt, siden de mest sannsynlig ikke ville tatt det seriøst. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) Du synes å påstå at tro på et "høyeste vesen" er å se åpnere og mer forståelsesfullt på tilværelsen enn å ikke gjøre det. Hvordan kan du trekke en slik konklusjon ut av de 2 innleggene jeg har i denne tråden? I det ene innlegget ditt sa du det i klartekst: frimurerene ser litt mer åpent og forståelsesfullt på tilværelsen enn det en ateist gjør.9127924[/snapback] ------------------------------------------------------------------------------------------ Jeg tror ikke selv på et høyere vesen, men samtidig så forkaster jeg ikke muligheten for at det likevel finnes noe vi ikke helt har forstått enda. Det er, i mine øyne, fullstendig latterlig å påstå det motsatte. Altså er jeg enig med deg - men jeg er fortsatt ateist. Jeg tror ikke noen av de menneskepostulerte gudene finnes, men jeg vet ikke. Ved å benekte enhver mulighet for at det finnes en Gud, eller en kraft eller noe vi ikke kan forklare, slik som en ateist, så er man i dagens verden svært lite forståelsesfull. Rett og slett fordi man forkaster & benekter noe som er svært viktig for mange.9129116[/snapback] Slår det deg ikke at teistene er like sta som ateistene? (Nå snakker vi de ekstreme ytterpunktene her - de som avviser det ene eller det andre.) Hvordan kan én overbevisning være mer åpen og forståelsesfull enn en annen? Er det ikke folk som kan inneha slike kvaliteter? Dersom Frimurerlosjen skulle være åpen og forståelsesfull, ville de ikke ekskludert noen. Slik det er nå, er det en klubb for en broket forsamling gubber med én ting til felles, som er fullstendig irrelevant for det de driver med. Om topic: Wikipedia forteller at Frimurerne (Free Masons) skal samles rundt og bygges på felles moral og metafysiske ideer, "which include in most cases a constitutional declaration of belief in a Supreme Being." Ut fra dette er det lettere å argumentere for at Frimurerne er en eksklusiv organisasjon, hvor eksklusjonen baseres mer på intoleranse enn åpenhet og forståelse. Endret 24. juli 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 I det ene innlegget ditt sa du det i klartekst: frimurerene ser litt mer åpent og forståelsesfullt på tilværelsen enn det en ateist gjør. Det var tatt utifra en frimurers syn. Og det var en antagelse. Men det er mer åpent å godta samtlige verdensreligioner, fremfor å benekte alle. Om det er mer forståelsesfullt må bli opp til hver enkelt å avgjøre. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det kommer an på hvilket grunnlag en definerer det å være åpen. Er det mer åpent å godta at troll, huldre, alver og feer eksisterer enn at en avskriver det som folklore og eventyr? Religion og annen mytologi stiller i samme kategori som disse. Om din definisjon på å være åpen er å avskrive kjent viten og de konklusjonene en kan dra fra det så vil jeg si at det er du som stenger en god del ting ute. Ikke omvendt. Ateisme er ikke en total benektelse en kan pr. deinisjon ikke avvise eller bevise noe 100%. Det finnes kun grader av sannsynlighet, og deri ligger det at en kan foreta beregninger basert på viten som leder til logiske konklusjoner om tings grad av sannsynlighet. Hva frimurerne angår vil jeg tro at deres syn på krav til medlemmers religiøse tilhørighet eller deisme vil endre seg innen overskuelig fremtid. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Det var tatt utifra en frimurers syn. Og det var en antagelse. Ok. Men det er mer åpent å godta samtlige verdensreligioner, fremfor å benekte alle.9132312[/snapback] Det er kvantitativt sett mer åpent å godta samtlige verdensreligioner enn å benekte alle. Kvalitativt sett har jeg vanskelig for å se hvordan en ekskluderende forsamling kan være "åpen", uansett hvor få de ekskluderer. I Norge var det ulovlig for jesuitter å entre riket frem til 1956 - og antallet jesuitter i verden i dag er ikke mer enn 20,170 (Wikipedia). Var det greit å ekskludere dem, siden de er så få? Når det gjelder det at ateister benekter alt, må jeg si at jeg ikke finner det rimelig at ateister kan benekte alt. Ingen vet om alle guder som har funnes, finnes eller kommer til å finnes (enten som begrep eller som eksisterende vesener). Ingen vet om hvordan begrepet gud har vært definert til enhver tid, og ei heller hvordan det kommer til å bli definert som. Man er ateist i forhold til de gudene man har hørt om, og kjenner godt nok til å ha gjort seg opp en mening om. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Ja, de ekskluderer folk som ikke er åpen for mye av det som de står for. Det var ikke det du skrev. Din påstand var: "frimurerene ser litt mer åpent og forståelsesfullt på tilværelsen enn det en ateist gjør" Ved å benekte enhver mulighet for at det finnes en Gud, eller en kraft eller noe vi ikke kan forklare, slik som en ateist, så er man i dagens verden svært lite forståelsesfull. Rett og slett fordi man forkaster & benekter noe som er svært viktig for mange. Er jeg lite forståelsesfull hvis jeg forkaster nazisme? Er religiøse forståelsesfulle når de forkaster ateisme? For siden de tror så må de jo nødvendigvis forkaste mangel på tro. Argumentasjonen din er ulogisk og usammenhengende. Jeg mistenker at du bare troller. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) :O Min bestefar er æresmedlem av frimurer losjen i Kr.Sand Jeg skal/må visst melde meg inn for å holde familietradisjonene ved like. Men,jeg er IKKE en troende Venter i spenning på å se hva som skjer ^^ Edit: håper da virkelig frimurere og frimurer losjen er d samme så jeg ikke har bæsja på leggen Endret 27. juli 2007 av Sangesland Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hehe, du får klistre en Darwinfisk fra EvolveFish bak på kjerra og se om noen tar hintet Hadde vært morsomt å høre reaksjonene på dette egentlig, spesielt siden frimurerne først og fremst var sekulære opprinnnelig... Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jeg er lei mainstream bruken av the flying spageti monster jeg, alle kjenner vist om han nå.. Man kan godt si at the flying spageti monster er like gyldig som kristendommen, men igjen så er det ikke det. Det er virkelig ingen som tror på det, i motsetning til kristendommen som ble skapt fordi folk virkelig tror på Jesus som Guds sønn så er denne skapningen bare skapt for å håne andres tro og for å vise at det ikke er noen beviser for påstanden at det finnes noen høyere makter. Angående frimurer spørsmålet så vel.. jeg vet ikke helt. Kanskje man må være religiøs fordi da tror man på det større gode? et endelig mål? jeg vet ikke helt jeg. Mange ateister jeg kjenner tenker slik " jeg lever bare en gang og når jeg dør råtner jeg i en kiste. Jeg gir faen jeg. " Dette er selvfølgelig enkelt tillfeller, men kan jo hende det ikke er det. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Det er virkelig ingen som tror på det, i motsetning til kristendommen som (...) 9158513[/snapback] Ah, så en påstand blir sann når en visst antall tror på den? Hele poenget er jo at det er et ad absurdum-argument - akkurat som tekoppen i bane rundt solen, feene i hagen og alle andre bisarre myter - ment for å illustrerer hvilken galskap religion faktisk er. Det er klart en milliard setter kristendommen i et annet lys, men på ingen måte i hvorvidt den er korrekt eller ikke. Antall troende er rett og slett irrelevant for argumentasjonen. Endret 28. juli 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Frimurerne er en kristen gutteklubb, det er derfor man må være kristen og ha penis for å være medlem. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Mange ateister jeg kjenner tenker slik " jeg lever bare en gang og når jeg dør råtner jeg i en kiste. Jeg gir faen jeg. " For noe tull. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Mange ateister jeg kjenner tenker slik " jeg lever bare en gang og når jeg dør råtner jeg i en kiste. Jeg gir faen jeg. " For noe tull. 9159348[/snapback] Ja det er tull og det er synd. Endret 28. juli 2007 av Latskap Lenke til kommentar
wan Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Mange ateister jeg kjenner tenker slik " jeg lever bare en gang og når jeg dør råtner jeg i en kiste. Jeg gir faen jeg. " For noe tull. 9159348[/snapback] Ja det er tull og det er synd. 9160090[/snapback] Synd for de du kjenner. Du har vel helt andre planer selv. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jeg har tenkt til å gjøre noe med livet mitt ja, hvis det var det du mente;) Lenke til kommentar
wan Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jeg har tenkt til å gjøre noe med livet mitt ja, hvis det var det du mente;) 9160267[/snapback] Ja, jo, men jeg tenkte mest på det med forråtnelse. Det at folk gir faen kan ha utallige betydninger. Jeg går utifra at dette er personer som kanskje har en jobb og et greit liv sånn på det jevne. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Mange ateister jeg kjenner tenker slik " jeg lever bare en gang og når jeg dør råtner jeg i en kiste. Jeg gir faen jeg. " For noe tull. 9159348[/snapback] Ja det er tull og det er synd. 9160090[/snapback] Det som er tull er at du kjenner slike. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Det er ikke tull, de gir helt latterlig faen. han ene starter i 1 klasse nå.. han er 20 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Det er tull å påstå at én ateist (som i "ikke tror på gud") er representativ for alle ateister. Intet mindre enn tull. Endret 29. juli 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 han ene starter i 1 klasse nå.. han er 20 9163959[/snapback] Og poenget ditt er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå