Gå til innhold

Ny gaming-PC 15-16k - Forslag/innspill? Haster!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sorry sagart, men altså skal du gå for noe du ikke vil ha pga det ikke er tilgjengelig i en enkelt nettbutikk? Det hadde jeg aldri klart, med mindre jeg fikk betalt for det.

9128292[/snapback]

Jeg skal kjøpe igjennom jobben, og derfor hos Norek. Da blir det (forhåpentligvis) endel billigere siden de selger kun til bedrifter(forhandler). Hvis ikke hadde jeg kunnet kjøpt flere steder, men liker og holde det mest mulig samlet. 8GB ram er også langt frem i tid enda, så holder med 4x1gb brikker for min del.

Lenke til kommentar

Skulle du ikke overklokke? Jeg har inntrykk av at du vil få mest oc med kun 2x ram brikker. Jeg har 4 brikker i maskinen og kommer 30/40% lengre med kun 2 ram brikker. Men for all del, systemene er helt forskjellige, men likevel ser jeg ikke helt hvorfor du skal ha bruk for 4gb, annet enn for ren umoddet vista bruk.

Lenke til kommentar
Skulle du ikke overklokke? Jeg har inntrykk av at du vil få mest oc med kun 2x ram brikker. Jeg har 4 brikker i maskinen og kommer 30/40% lengre med kun 2 ram brikker. Men for all del, systemene er helt forskjellige, men likevel ser jeg ikke helt hvorfor du skal ha bruk for 4gb, annet enn for ren umoddet vista bruk.

9128447[/snapback]

Skal overklokke ja. I tilfelle du ikke vet det, så har hovedkort med 650i og 680i-brikkesett(og kanskje andre nVidia-brikkesett også) mulighet til å kjøre minnet "Unlinked". Dvs. at minnet kjører på en uavhengig frekvens i forhold til FSB.

F.eks. så kan FSB være på 500, mens RAMen kjører på 400 fortsatt, uansett hvilken FSB du setter.

Du har riktig, 2 moduler klokker bedre enn 4, men siden jeg kan kjøre Unlinked, så har det lite og si, så lenge jeg ikke er ute etter høyest mulig minneklokk også da, noe som jeg ikke ser på som det viktigste, selv om minnebåndbredden såklart øker. (Litt minneklokk skal jeg dog prøve å ha, samt innstramming av timings.)

4GB RAM kommer til nytte under x64-system, noe som jeg planlegger og kjøre med tiden. Det vil også bli bruk for det når spill som f.eks Crysis kommer, da det er anbefalt med mye minne. Og jeg skal også kjøre Vista...

Endret av Sagart
Lenke til kommentar

Jeg synes vista er flott jeg. Men jeg lurer på hvor de 1.3GB med minnet ble av etter at jeg hadde startet opp vista her. Jeg skjønner hva du sier og jeg støtter deg i at det er bedre med 4gb enn 2gb. Men sett ifra ett oppgraderings perspektiv synes jeg at det er lurere å holde seg til 2gb nå og evt selge de og kjøpe 8gb når det spillet ditt kommer ut. F.eks altså. Jeg har kjørt xp x64 i flere år og det klarer seg fint på både 1gb og 2gb.

Lenke til kommentar
Jeg synes vista er flott jeg. Men jeg lurer på hvor de 1.3GB med minnet ble av etter at jeg hadde startet opp vista her. Jeg skjønner hva du sier og jeg støtter deg i at det er bedre med 4gb enn 2gb. Men sett ifra ett oppgraderings perspektiv synes jeg at det er lurere å holde seg til 2gb nå og evt selge de og kjøpe 8gb når det spillet ditt kommer ut. F.eks altså. Jeg har kjørt xp x64 i flere år og det klarer seg fint på både 1gb og 2gb.

9128556[/snapback]

Sjønner hva du mener, men det går nok noen år(2-3++) før jeg får bruk for noe mer enn 4GB ram, og da kommer jeg nok til å kjøpe både HK, RAM, CPU og GPU nytt, så derfor klarer jeg meg med 4x1gb brikker inntil videre. Når jeg evt. kjøper nytt HK osv. så er det nok DDR3 som gjelder, så derfor er det ikke noe å tjene på det nå, slik jeg ser det. :)

Nekter deg ikke å ha din egen mening om det! ;)

Virker som du har litt peiling om XP x64. Hvordan er det med drivere og spill som støttes? Stabilitet, oppstartstid og lignende er vel bra?

:)

Lenke til kommentar

Det ENESTE jeg ikke fant driver til etterhvert var til webkameraet mitt.

Som er litt morsomt fordi det er ett quickcam 4000 pro, som er veldig likt 5000 pro. Det eksisterer ett hack for å få det til å fungere i msn og sånn men jeg ville heller hatt offisiell støtte for det. Men klart logitech vil ikke produsere en driver som gjør at folk kjøper seg nytt webcam, koster jo dog ikke noe spess.

Driver til min HP printer, Hp scanner, logitech mus (setpoint 4 x64) o.a mus, tastatur, skjermdrivere, grafikk kort nvidia (hatt 5/6/7 og nå 8 serien) , alt sånt fungerer kjempefint. Faktisk er det raskere på xp64 mht 3d og spess 2d og enda mer spess på 2003 x64 er over 100% kjappere på 2d grafikk.

Stabilitet er suverent på xp 64bit. Faktisk helt uovertruffent imponerende.

Jeg måtte plutselig øke volt til cpu og minne for å få ting stabilt i xp 32bit som jeg har inne nå (og det er pga jeg hadde vista inne for en tid tilbake og venter på en ny pakke til xp64bit til bruk for nlite)

Jeg var borte i noe sprøtt i half life 2 spillet. Der hvor du har den gravitasjons pistoler, el hva det heter, og skal skyte med den så klikker spillet. Løsning er å starte spillet i 32bit modus.

Og slik er det, det er kanskje noen rare bisarre ting i enkelt tilfeller på xp x64bit, men det er svært få ting som ikke lar seg løse, så lenge du er løsnings orientert, dvs kan bruke google, tenke litt selv.

Oppstartstid på xp er jo tregt uansett egentlig, men jeg slår av de samme services på xp i xp64bit og da går det fort.

Standard er å se den blå baren 1 gang eller 2 så er jeg inne i systemet.

Jeg synes xp32bit er tregere på dette og.

Skulle det være noe på xp x64bit du lurer på , hvis du installerer det, kan jeg være tilgjengelig for å svare på slikt . Har gjort det før her på forumet bl.a. og de har vært fornøyde =D

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Det ENESTE jeg ikke fant driver til etterhvert var til webkameraet mitt.

Som er litt morsomt fordi det er ett quickcam 4000 pro, som er veldig likt 5000 pro. Det eksisterer ett hack for å få det til å fungere i msn og sånn men jeg ville heller hatt offisiell støtte for det. Men klart logitech vil ikke produsere en driver som gjør at folk kjøper seg nytt webcam, koster jo dog ikke noe spess.

Driver til min HP printer, Hp scanner, logitech mus (setpoint 4 x64) o.a mus, tastatur, skjermdrivere, grafikk kort nvidia (hatt 5/6/7 og nå 8 serien) , alt sånt fungerer kjempefint. Faktisk er det raskere på xp64 mht 3d og spess 2d og enda mer spess på 2003 x64 er over 100% kjappere på 2d grafikk.

Stabilitet er suverent på xp 64bit. Faktisk helt uovertruffent imponerende.

Jeg måtte plutselig øke volt til cpu og minne for å få ting stabilt i xp 32bit som jeg har inne nå (og det er pga jeg hadde vista inne for en tid tilbake og venter på en ny pakke til xp64bit til bruk for nlite)

Jeg var borte i noe sprøtt i half life 2 spillet. Der hvor du har den gravitasjons pistoler, el hva det heter, og skal skyte med den så klikker spillet. Løsning er å starte spillet i 32bit modus.

Og slik er det, det er kanskje noen rare bisarre ting i enkelt tilfeller på xp x64bit, men det er svært få ting som ikke lar seg løse, så lenge du er løsnings orientert, dvs kan bruke google, tenke litt selv.

Oppstartstid på xp er jo tregt uansett egentlig, men jeg slår av de samme services på xp i xp64bit og da går det fort.

Standard er å se den blå baren 1 gang eller 2 så er jeg inne i systemet.

Jeg synes xp32bit er tregere på dette og.

Skulle det være noe på xp x64bit du lurer på , hvis du installerer det, kan jeg være tilgjengelig for å svare på slikt . Har gjort det før her på forumet bl.a. og de har vært fornøyde =D

9128705[/snapback]

Flott! Takker for all info, og for at du er villig til å hjelpe til en senere anledning! :)

Vet ikke om jeg skal satse på XP x64 eller Vista x64, men ser ikke bort ifra at det blir begge deler, fremfor XP x86 og Vista x64... Vi får se. ;)

Ellers ser oppsettet greit ut? (Link)

Skal gå for 22" skjerm. Håper på en stillegående og kraftig PC! :)

Lenke til kommentar

Vista X64 programbiten er mye likt Xp X64.

Men forøvrig tittet kjapt over handle kurven din. Positivt overrasket over psu'n der ifra corsair som seasonic produserer, den så nice ut.

Bare 1 ting jeg vil si sånn med en gang og det er kabinettet.

Ingenting i veien med det, men det er verdt å merke seg at på slikt kabinett hvor pci-sporene er nede så står altså skjermkort og slikt "på hodet".

Jeg har ett Lian Li 2100B (b=svart) hvor det er motsatt.

Ideelt sett, kremt, så står vel ikke skjermkortet oppe og ikke nede.

Jeg sier ikke at jeg vet om noe nødvendigvis bedre kabb, til den prisen, men jeg ville tittet litt rundt og sett likevel. Men når det er sagt er det nok helt kurant kabb. Jeg skal se litt på prisguiden.

24" er på vei ned under 4000 kroner. Men mye er ikke alltid mer. Tenke synsfelt osv er 19" langt bedre enn 22". Dette er spesielt riktig med tanke på FPS om det er en prioritet.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Vista X64 programbiten er mye likt Xp X64.

Men forøvrig tittet kjapt over handle kurven din. Positivt overrasket over psu'n der ifra corsair som seasonic produserer, den så nice ut.

Bare 1 ting jeg vil si sånn med en gang og det er kabinettet.

Ingenting i veien med det, men det er verdt å merke seg at på slikt kabinett hvor pci-sporene er nede så står altså skjermkort og slikt "på hodet".

Jeg har ett Lian Li 2100B (b=svart) hvor det er motsatt.

Ideelt sett, kremt, så står vel ikke skjermkortet oppe og ikke nede.

Jeg sier ikke at jeg vet om noe nødvendigvis bedre kabb, til den prisen, men jeg ville tittet litt rundt og sett likevel. Men når det er sagt er det nok helt kurant kabb. Jeg skal se litt på prisguiden.

9129132[/snapback]

Kabinettet ser greit ut ja, men jeg er litt i tvil. Har lest at man må ta ut HDD-"holderne" nederst der for å få plass til 8800GTX. Det er fortsatt plass til HDDer der man skal sette diskettstasjoner, men tror ikke det er helt optimalt.

Har veldig lyst på et svart Lian Li kabinett med vindu, men går ut ifra at disse ligger for høyt i pris for meg.

Finner du et kabinett med god plass, god kjøling, vindu og godt utseende til under 1000kr(Maks 1200,-), skal jeg med glede vurdere og bytte. :)

24" er på vei ned under 4000 kroner. Men mye er ikke alltid mer. Tenke synsfelt osv er 19" langt bedre enn 22". Dette er spesielt riktig med tanke på FPS om det er en prioritet.

24" blir for dyrt for meg, og kanskje også for stort. Har funnet ut at 20" eller 22" er passe for meg, disse har også en grei pris. Skal spille endel og ja. Både FPS og bil-spill.

Tenkte jeg skulle kjøpe i morgen, så hadde vært fint om du hadde funnet noe. Skal lete litt selv også nå såklart.

Vurderer dette! Er det et greit kabinett? :)

Endret av Sagart
Lenke til kommentar

For å si det enkelt.

Hvor mye skal du ha inne i kabinettet?

Hvor mange Harddisker? Hvor mange dvd brennere, skal du ha flere skjermkort? OG evt andre pci kort, f.eks skal du ha mer enn 3 kort i tillegg til skjermkort?

12KG for det kabbet der var jo innihampen mye. Da kommer du opp i nærmere 30KG med innhold,alt ettersom.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
For å si det enkelt.

Hvor mye skal du ha inne i kabinettet?

Hvor mange Harddisker? Hvor mange dvd brennere, skal du ha flere skjermkort? OG evt andre pci kort, f.eks skal du ha mer enn 3 kort i tillegg til skjermkort?

12KG for det kabbet der var jo innihampen mye. Da kommer du opp i nærmere 30KG med innhold,alt ettersom.

9129214[/snapback]

Skal i utgangspunktet ha bare 1 harddisk, men slenger nok inni en eller to ved en senere anledning.

1 stk. DVD-brenner, maks 2.

Skal ha 1.stk. 8800GTX nå til og begynne med, men vurderer og skaffe meg et til om en stund.

1 stk. trådløst nettverkskort.

Etterhvert også kanskje et lydkort.

Minimum 2x120mm vifter.

Skal ha Quad og 8800GTX, så trenger god kjøling/muligheter for god kjøling.

Endret av Sagart
Lenke til kommentar

Okei.

Vel jeg fant ett kabb her som imponerte meg noe inni granskauen på specsa hittil. 3x120mm, aluminium og store muligheter for oppgradering, lett og ledig pga materiale osv. Og det har t.o.m. pci spora oppe slik jeg anbefalte.

Og killer god pris også.

https://prisguiden.no/product.php?p...es#productLinks

eller til produkt sida:

http://www.tuniq.com.tw/Chassis%20Info/tuniq2/tuniq2.html

er i 3 forskjellige utgaver, så de har nok skjønt at de har ett minst OK produkt her ja..

* 8 Bays for 5.25" Devices

* 4 Bays for Hard Disk

* 1 Bay for Exposed 3.5" device

Triple Silent 120mm Fans

* 16dB / 1000 RPM

* Front Fan : Intake

* VGA-Fan : Intake

* Rear Fan : Exhaust

Jeg er imponert. Jeg må lese mer om dette kabbet, men dette var nice.

Litt stort kabb synes jeg, har ikke så store krav til å kunne ha 10TB plass i maskinen som du kan her, men gud så mye for penga du får.

rettelse, front er alu, chassiet er i secc(støl). Men veldig lett for det om.

Til 800kr er dette en no-brainer. Faktisk

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Okei.

Vel jeg fant ett kabb her som imponerte meg noe inni granskauen på specsa hittil. 3x120mm, aluminium og store muligheter for oppgradering, lett og ledig pga materiale osv. Og det har t.o.m. pci spora oppe slik jeg anbefalte.

Og killer god pris også.

eller til produkt sida:

http://www.tuniq.com.tw/Chassis%20Info/tuniq2/tuniq2.html

er i 3 forskjellige utgaver, så de har nok skjønt at de har ett minst OK produkt her ja..

*  8 Bays for 5.25" Devices

* 4 Bays for Hard Disk

* 1 Bay for Exposed 3.5" device

Triple Silent 120mm Fans

* 16dB / 1000 RPM

* Front Fan : Intake

* VGA-Fan : Intake

* Rear Fan : Exhaust

Jeg er imponert. Jeg må lese mer om dette kabbet, men dette var nice.

Litt stort kabb synes jeg, har ikke så store krav til å kunne ha 10TB plass i maskinen som du kan her, men gud så mye for penga du får.

rettelse, front er alu, chassiet er i secc(støl). Men veldig lett for det om.

Til 800kr er dette en no-brainer. Faktisk

9129275[/snapback]

Så greit ut det. ;)

Men jeg heller fortsatt imot det APLUS kabinettet. 2x250mm vifter + 1x120mm frister veldig.

Thermaltake-kabinetter frister fortsatt litt med 1x140mm, 1x120mm og 1x92mm.

Heller imot APLUS først og fremst, men ble litt usikker...

Ellers er Thermaltake Armor svært fristende, selv om det er litt dyrt... Er jo tross alt Maxi-tower da! :D

Er også en STOR fordel(om ikke et must) at det er tilgjengelig på Komplett... :)

Endret av Sagart
Lenke til kommentar

Aplus har jeg ikke hørt noe/sett noe spesielt til. Dette kabbet her fra sunbeam virker som ett mer seriøst kabb fra de. Og med tanke på at de har produsert noen av de mer "harry" kabbene som er på markedet, men dog unike i den forstand at de var først på flere av de, så er de langt ifra noen ukjent i markedet.

Cooler Master Mystique 632 Sort

Veier inn på litt over 6kg og er alu, 2x120mm vifte.

Hvis du ikke skal stappe kabbet fullt av disker trenger du ikke allverden med vifter sånn ellers. God kjøler på skjermkort, bra psu vifte, og cpu kjøler så holder det fint. Det er ikke fordobling av effekt ved 2 vifter i front enn bare 1, tror jeg da.

Antec's siste, tror jeg, kabb ser bra ut.

http://www.hardware.no/nyheter/kabinett/po...graderes_/38387

https://prisguiden.no/product.php?productId=70452

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=81820

5 x 120mm skulle vel holde tror jeg? Skulle ikke bli mer enn max 1200 MED frakt heller vil jeg tro, går for under 1000kr på det billigste.

Om kabbet ikke er på komplett så betyr det vel ikke at de ikke kan klare å skaffe det til deg. Noe annet vil egentlig være litt sjokkerende. Men skal se.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Aplus har jeg ikke hørt noe/sett noe spesielt til. Dette kabbet her fra sunbeam virker som ett mer seriøst kabb fra de. Og med tanke på at de har produsert noen av de mer "harry" kabbene som er på markedet, men dog unike i den forstand at de var først på flere av de, så er de langt ifra noen ukjent i markedet.

Cooler Master Mystique 632 Sort

Veier inn på litt over 6kg og er alu, 2x120mm vifte.

Hvis du ikke skal stappe kabbet fullt av disker trenger du ikke allverden med vifter sånn ellers. God kjøler på skjermkort, bra psu vifte, og cpu kjøler så holder det fint. Det er ikke fordobling av effekt ved 2 vifter i front enn bare 1, tror jeg da.

9129346[/snapback]

Takk for enda et godt forslag! ;)

Heller kraftig imot dette(link) nå... selv om det er 500kr over budsjettet. Igjen for de pengene får jeg Maxi-tower(mye større og bedre) og 5 installerte vifter. Skal vurdere viftestyring senere også tror jeg.

Finner jeg ut at jeg ikke har råd til TT Armor, går jeg nok for det APLUS-kabinettet.

Vet ikke hvordan prisene bli enda, siden jeg skal handle hos Norek, og jeg må være innlogget som forhandler for å få opp priser. Mest sannsynlig blir det APLUS på meg, selv om jeg skal prøve så godt jeg kan å få presset ned prisen på resten sånn at jeg kan kjøpe Armor.

Endret av Sagart
Lenke til kommentar

Ett kabinett som er lett og ihvertfall ikke har for store dimensjoner er noe man er glad for når man pakker for lan.

Med dagens trend på disker utover terrabyten og skjermkort så kraftige at sli blir sprø galskap, holder ett slikt kabb i lange baner skulle jeg tro.

Bare husk at aluminium er ikke stål. Det får lettere bulker. Relativt.

For det tåler en støyt. Men så er det absolutt en god ide å prøve å unngå å slå i kabbet med slegge til enhver anledning.

Lenke til kommentar
Ett kabinett som er lett og ihvertfall ikke har for store dimensjoner er noe man er glad for når man pakker for lan.

Med dagens trend på disker utover terrabyten og skjermkort så kraftige at sli blir sprø galskap, holder ett slikt kabb i lange baner skulle jeg tro.

Bare husk at aluminium er ikke stål. Det får lettere bulker. Relativt.

For det tåler en støyt. Men så er det absolutt en god ide å prøve å unngå å slå i kabbet med slegge til enhver anledning.

9129497[/snapback]

Hvilket kabinett tenker du på?

Reiser ikke stort på LAN siden jeg bor litt avsides(Nord-Trøndelag), så vekt har lite og si så lenge kabinettet er bra i forhold til de kriterier jeg har oppgitt lenger opp her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...