Gå til innhold

Ny gaming-PC 15-16k - Forslag/innspill? Haster!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av ny gaming-PC og trenger noen råd og innspill angående dette.

Mitt forslag

Ser dette greit ut? :)

Prisen bør være under 16 000, og nærmest mulig 15 000, selv om jeg kan strekke meg litt over hvis det er noe dere mener jeg bør endre på, eller mangler.

Litt mer info og tanker:

- OS har jeg.

- Tastatur har jeg.

- Systemet skal klokkes.

- HK har innebygd lydkort(?), men vurderte en stund et Creative Xi-Fi XtremeMusic, men droppa det for å få ned prisen litt. Er det stor forskjell på det integrerte og XtremeMusic?

- Skal kjøpe gjennom jobben, fra Norek, noen som vet om de selger G0-steppingen av Q6600?

Edit: Vurderer nå en Noctua NH-U12F med en vifte istedet, etter å ha lest noen tester her og der. Hvilken er og foretrekke? Kriterier er kjøleevne og støynivå.

Har noen evt. forslag til vifte til å sette på? :)

Ps; PCen skal antageligvis bestilles på Tirsdag, så ønsker litt hurtig respons hvis det er mulig... :);)

Endret av Sagart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut!

* Bra skjermkort

* bra hovedkort (har det selv - men det er kresent på RAM-kompatibilitet!)

* bra PSU (også veldig stillegående)

* Du kan vurdere å bytte CPU til en dualcore som går raskere, f.eks. C2D E6850 til 2195kr. Bør være raskere i praksis enn Quad-coren du har valgt.

* Disken er vel ikke av de aller raskeste. Ta en titt på storagereview.com. Hitachi T7K500 skal f.eks. være kjappere. T7K1000 er ekstremt kjapp, men temmelig dyr (2600kr).

* Hvordan er timingsene på RAMen? Trenger du virkelig 4GB? Har du 64-bit OS?

* Kjøleren ville jeg byttet med en Scythe Ninja. Ekstremt bra kjøler til en rimelig penge. Stillegående som fy! Har den selv, veldig fornøyd.

Thorstein Korsvold

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Tja, det kommer litt an på hva du vil ha P5N-E SLI er ihvertfall mye for pengene! Det overklokker bra også. (har selv E6600 dønn stabilt på 3.3 GhZ). Og en anandtech-test viser at 8x SLI er bortimot like bra på disse kortene som 16X SLI på de langt dyrere 680I-kortene.

Ville forresten bytttet ut kabinettet. Anbefaler Antec P182. Støysvakt og meget solid.

T

Lenke til kommentar
Ser veldig bra ut!

* Bra skjermkort

* bra hovedkort (har det selv - men det er kresent på RAM-kompatibilitet!)

* bra PSU (også veldig stillegående)

* Du kan vurdere å bytte CPU til en dualcore som går raskere, f.eks. C2D E6850 til 2195kr. Bør være raskere i praksis enn Quad-coren du har valgt.

* Disken er vel ikke av de aller raskeste. Ta en titt på storagereview.com. Hitachi T7K500 skal f.eks. være kjappere. T7K1000 er ekstremt kjapp, men temmelig dyr (2600kr).

* Hvordan er timingsene på RAMen? Trenger du virkelig 4GB? Har du 64-bit OS?

* Kjøleren ville jeg byttet med en Scythe Ninja. Ekstremt bra kjøler til en rimelig penge. Stillegående som fy! Har den selv, veldig fornøyd.

Thorstein Korsvold

9125276[/snapback]

CPUen skal vel klokkes til rundt 3GHz med tiden(standard på E6850?), og derfor har jeg valgt Quad istedet for dual-core, siden det virker litt mer fremtidsrettet mot fremtidige spill som kommer til å utnytte fire kjerner.

Leste en test av HDDer på HW.no elns, og der lå 7200.10-serien til Seagate ganske høyt opp på listen. Grunnen til at jeg valgte Seagate fremfor f.eks Samsung/Hitachi osv, er at Seagate sies å være mer stillegående.

Timingsene på RAMen er vel 5-5-5-12 eller 5-5-5-15.

Grunnen til at jeg valgte 4GB, er at jeg da får 2x2gb(Dual-channel for høyere ytelse), og at det er mer fremtidsrettet mot senere spill(skal kjøre 64bit-OS etterhvert), og om nødvendig kan jeg da kjøpe enda et sett for totalt 8gb senere. (Dog kanskje litt usannsynlig i nær fremtid)

Har lest tester om Noctua-kjøleren og den ligger på ca. samme kjøleytelse som Scythe Ninja, om ikke bedre. Viften kan også reguleres ned med en medfølgene adapter sånn at den blir på 600-800rpm og ca. 6db(lydløs). Tenker også å kjøpe med enda en 800rpm vifte for å ha "Push-pull" oppsett om nødvendig.

Mange som anbefaler denne til Quad-core... :)

Skal tenke over kjølervalget, men fint om noen har tester som viser forskjellen mellom Scythe Ninja og Noctua NH-U12F? ;)

Edit: Svarer til dere andre etter jeg har spist... :)

Edit2:

Men siden han skal ta ibruk skjermkort ifra nVIDIA anbefaler jeg å ta ibruk HK med chipset ifra nVIDIA også. Hvis han ved en senere annledning velger å kjøpe et nytt skjerkort.
Det som er tanken ja. Og sette inn et til 8800GTX ved en senere anledning til SLi.

Tja, det kommer litt an på hva du vil ha P5N-E SLI er ihvertfall mye for pengene! Det overklokker bra også. (har selv E6600 dønn stabilt på 3.3 GhZ). Og en anandtech-test viser at 8x SLI er bortimot like bra på disse kortene som 16X SLI på de langt dyrere 680I-kortene.

Ville forresten bytttet ut kabinettet. Anbefaler Antec P182. Støysvakt og meget solid.

T

Har lest litt om HKet, og funnet ut at det er en god klokker, samt at du får nVidia 650i SLi brikkesettet som tilbyr flere overklokkingsmuligheter enn Intel-kort. Blant annet muligheten for å kjøre minnet Unlinked.

Vurderte også Antec-kabinettet, men fant ut at jeg likte Thermaltake sitt litt bedre. Men jeg er litt usikker på om jeg skal ha Soprano DX(midi-tower) eller Armor(Full-tower)?

Edit3: Vurderer nå en Intel Xeon X3210 istedet for Q6600. Er det et bedre kjøp? (Pris/ytelse?) Har hørt at de skal være ganske gode klokkere de også... Er disse Xeon'ene G0-stepping?

Vil det være noen forskjell på om jeg bestiller Xeon X3220 fremfor Q6600(samme frekvens), alt etter hvilken som er på lager? (Er i grunnen samme CPUen?)

:)

Edit4: Skal bestille ifra Norek, er det større sjans for at de selger CPUer med G0-stepping enn f.eks Komplett? Og er det større sjans for å få G0 stepping på noen av prosessorene? (Xeon X3210, X3220 eller C2Q Q6600?)

Ble litt mange spørsmål her nå men... :p

Endret av Sagart
Lenke til kommentar

Ang. om du har større sjanse for å få G0 stepping på Norek. Så bruker de samme lager som Komplett, PCUtstyr(?), osv. Så tror ikke det blir noe større nei. Og som sagt, ville nok brukt litt mere penger på hovedkort, og heller kuttet litt på skjermkort. Da hovedkortet er en større viktighet en skjermkort. Etter min mening det da.

Lenke til kommentar
Minnebrikkene du har valgt er ikke på lager noen steder, hvis du ikke visste det :)

9127460[/snapback]

Så det nå, takker! :)

Ser erstatningene greie ut?

Ang. om du har større sjanse for å få G0 stepping på Norek. Så bruker de samme lager som Komplett, PCUtstyr(?), osv. Så tror ikke det blir noe større nei. Og som sagt, ville nok brukt litt mere penger på hovedkort, og heller kuttet litt på skjermkort. Da hovedkortet er en større viktighet en skjermkort. Etter min mening det da.

9127480[/snapback]

PCen skal brukes til gaming, så jeg synes selv at HKet ser greit ut, men har du andre gode forslag til rundt 1000-lappen, så fyr løs. ;):) Er ganske sikker på at jeg vil ha GTX fremfor GTS, for evt. SLi senere.

Vurderer og gå ned til en Xeon X3210 fremfor Q6600, er det et godt valg?

Lenke til kommentar
Xeon er etter min smak server preget. Tror du kommer lengre med Q6600. Men kan hende flere har mening på akkurat dette emnet.

Hovedkort: https://prisguiden.no/product.php?productId=62749

9127602[/snapback]

Takk for HK-forslaget. :) Det kortet hadde jeg faktisk ikke lagt merke til! Endret det nå.

Ser at Q6600 ikke er på lager hos Norek/Komplett, og derfor tenkte jeg på X3210 som også er billigere, og ifølge flere, lettere overklokkbar. X3220 er også et alternativ(identisk med Q6600). Vi får se i morgen... :)

Lenke til kommentar
Som sagt, jeg har ingen erfaring med verken Q6600 eller X3220. Siden du ikke skal bestille før imorgen. Kan du alltid lese noen tester på X3220 CPU-en. Er ikke dumt det når det endelige valget skal gjøres.

9127675[/snapback]

Lite med tester på dem, og samme med X3210. :(

Ang. HKet du anbefalte, så er det demo-vare til 820,- på komplett/norek.

Følger det med kabler til USB, SATA osv. sånn som det står spesifisert på Asus sine sider? Ser at det står at det ikke gjør det på nettsidene til komplett, men spør her for sikkerhetsskyld.

Hvis det ikke gjør det, kjøper jeg heller standard P5N-E SLi med 650i-brikkesettet...

Lenke til kommentar

Ser du har tenkt å gå for 4GB ram. Skal du ha vista trenger du såpass eller mer med mindre du bruker vlite. Skal du bruke XP holder 2GB i lange baner.

Jeg har 2gb ddr1 t.o.m. og ingenting hakker her på spill eller programmer som krever mye minne. Så du kan da evt kjøpe litt raskere minne. Systemet blir raskere med bare 2 minnebrikker også, selv om forskjellen er betraktelig mindre vil jeg tro på ddr2 enn det er på ddr1. 1Tcmd vs 2Tcmd - rate.

Alternativt, for jeg synes ikke 4gb er en dum ide, ville vært å enkelt og greit gått for ett 2x2gb sett. Da får du fordelen med å kjøre med lavere timings relativt til ett 4x1gb oppsett, og såklart muligheten for å legge til mer minne senere, hvis behovet skulle melde seg. 2x2gb høres bra ut..

Lenke til kommentar
Ser du har tenkt å gå for 4GB ram. Skal du ha vista trenger du såpass eller mer med mindre du bruker vlite. Skal du bruke XP holder 2GB i lange baner.

Jeg har 2gb ddr1 t.o.m. og ingenting hakker her på spill eller programmer som krever mye minne. Så du kan da evt kjøpe litt raskere minne. Systemet blir raskere med bare 2 minnebrikker også, selv om forskjellen er betraktelig mindre vil jeg tro på ddr2 enn det er på ddr1. 1Tcmd vs 2Tcmd - rate.

Alternativt, for jeg synes ikke 4gb er en dum ide, ville vært å enkelt og greit gått for ett 2x2gb sett. Da får du fordelen med å kjøre med lavere timings relativt til ett 4x1gb oppsett, og såklart muligheten for å legge til mer minne senere, hvis behovet skulle melde seg. 2x2gb høres bra ut..

9128251[/snapback]

Skal nok ha både XP og Vista. Dessverre så finnes det ingen 2x2gb sett inne på lager hos Norek/Komplett for tiden, så derfor valgte jeg 4x1gb. Dette ble endret for bare noen timer siden faktisk. ;) Tanken var opprinnelig et 2x2gb sett ja. :)

Noen som vet hva som følger med på demovarer hos komplett? (se posten min et hakk lenger opp.)

Endret av Sagart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...