PMnormal Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Lightroom har en litt høy terskel før man kommer skikkelig i gang. Uten manual er man helt fortapt i starten. Lightroom kan alt fotoshop kan sett bort fra layers og clone stamp tool. Resten av forskellene har jeg ikke peiling på, men Lightroom har erstattet Photoshop til alle formål sett bort fra cloning. Støvkorn fjernes lett med spothealing brush i Lightroom. Både Nikon og Canons 60mm makroer er ganske interessante objektiver, spesielt fordi de også har en nesten perfekt brennvidde til portretter. Likevel er jeg forundret over at så få her har interesse av Sigmas relativt nye 70mm. Det objektivet er laget for å være et alternativ til klassisk 105mm for cropformatet, og ble vel på mange måter testvinner i Fotos store test. Det fikk vel faktisk bedre kritikk en klassiske Tamron 90mm. Det burde være flere her som finner interesser for dette nye objektivet når de skal ha en makro til multibruk. Er det virkelig ingen her som har erfaring med dette objektivet som virke så lovende på papiret, og i praksis i følge testene. Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Magi fra Øistein Winther med sin 60mm. http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=323504 Håper det blir noen sånne bilder etter hvert, men det kommer nok til å ta sin tid før mine blir så gode (i alle fall når jeg ikke har shoppet enda ). Ang sigma 70mm, så er den større og dyrere. Men sikkert helt topp. Tittet innom fredmiranda.com, men det er faktisk ingen som har den der. Pussig. Edit: det er tydeligvis mulig å komme nærmt nok til sånne blinkskudd, selv med 60mm. Endret 25. juli 2007 av svenni84 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Det har vært en del tester av makroobjektiver, og konklusjonen har generellt vært at Sigma 70mm i hvertfall er litt bedre. Tamron'en noe mer jevnt løp. Jeg refererer da til svenske Foto. + 2 eller 3 engelske blader. Men du har rett i at det er irrelevant da alle er gode nok. Tom 9135815[/snapback] I dag kjøpte jeg et nytt fotoblad. Og denne gangen ble Canon testvinner med Tamron på annen plass. Konklusjonen er at alle de nevnte objektivene er gode; så gå for det som passer deg, og ut ifra det du har sagt - Let it be Canon. Tom Edit: tyrkleifer. + Stilig bilde du linket til. Endret 25. juli 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Men du har rett i at det er irrelevant da alle er gode nok [...] - Let it be Canon . Tom Oh yeah. Er på dealeren med en annen bruktseller nå... Lenke til kommentar
andm Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Magi, der sa du det! Makrofotografi er ikke lett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå