Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Strømmen til dataen er ødelagt. Reklamasjon?

RunarL

Anbefalte innlegg

Hei, har en bærbar data som sliter litt. Det er som noe er galt med strømmen/batteriet til dataen. Jeg vet at dette er en reklamasjon, men spørsmålet mitt er da som følger:

Ser i lovdata at en har reklamasjonfrist på 2 år, men 5 år viss det er ment til å være vesentlig lengre. Jeg kjøpte denne for litt over 2 år siden. Er det 5 år reklamasjonsfrist på data?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har en bærbar data som sliter litt. Det er som noe er galt med strømmen/batteriet til dataen. Jeg vet at dette er en reklamasjon, men spørsmålet mitt er da som følger:

Ser i lovdata at en har reklamasjonfrist på 2 år, men 5 år viss det er ment til å være vesentlig lengre. Jeg kjøpte denne for litt over 2 år siden. Er det 5 år reklamasjonsfrist på data?

9121034[/snapback]

Dersom det er feil på batteriet vil jeg nok ikke tro du får noe utover 2 år siden et batteri ikke har en levetid som vesentlig overstiger 2 år, som er forutsetningen for 5 års reklamasjonsfrist.

Dersom det er noe feil på selve maskinen er det ikke tvil om at du har 5 års reklamasjonsfrist. For strømadaptere er det vel litt varierende hvor vanskelig de ulike leverandørene gjør seg.

Lenke til kommentar

Etter mitt skjønn skal en bærbar data, herunder strømforsyning og alt som har med dette å gjøre, vare vesentlig mer enn 2 år. F.eks kasserer man vanligvis ikke laptopen etter 2 år! Jeg har hatt min i 4 år og den fungerer utmerket, batteriet også! Noe annet kan kanskje forventes av batteriet på en mobiltelefon. Batteriet blir nok dårligere, men at det blir helt ødelagt er nok reklamasjon såvidt jeg kan se.

Må nok ha vært en latent feil i elektronikken fra produksjonen.

Lenke til kommentar
Etter mitt skjønn skal en bærbar data, herunder strømforsyning og alt som har med dette å gjøre, vare vesentlig mer enn 2 år. F.eks kasserer man vanligvis ikke laptopen etter 2 år! Jeg har hatt min i 4 år og den fungerer utmerket, batteriet også! Noe annet kan kanskje forventes av batteriet på en mobiltelefon. Batteriet blir nok dårligere, men at det blir helt ødelagt er nok reklamasjon såvidt jeg kan se.

Må nok ha vært en latent feil i elektronikken fra produksjonen.

9141332[/snapback]

Eventuelt oppfører batteriet seg helt normalt.

Aging of lithium-ion is an issue that is often ignored. A lithium-ion battery in use typically lasts between 2-3 years. The capacity loss manifests itself in increased internal resistance caused by oxidation. Eventually, the cell resistance reaches a point where the pack can no longer deliver the stored energy although the battery may still have ample charge.

Eller for å bli enda mer spesifikk.

A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.

Lithium-ion batterier har ganske enkelt ikke en holdbarhet som gjør at du kan forvente at det lever vesentlig lenger enn 2 år. Det er ikke en feil eller en defekt, det er slik de er laget.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...