Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil for første gang

Anbefalte innlegg

Oi, liker saxoen og;)

Noen kommentarer til denne,da?

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...s=null&tot=null

9121237[/snapback]

Av de to bilene vil jeg valgt clioen av en enkel grunn. Den har kjørt 142000KM mot saxoens 213000KM.. Selv familiens saxo har passert 200 000Km merket å fungere like bra er det veldig langt for en småbil. Ville heller kjøpt denne Saxo

Ha i bakhode at disse bilene egentlig er bygd for å kjøre ca 110 000KM eller 10 års bruk(selvom det ikke er sånn at de kolapser etter å ha passert dette). Det er bare i norge pga avgiftene at disse blir brukt langt over normal levetid uten å gå noe serlig mer inn på den diskusjonen :whistle: ...

9121305[/snapback]

Ok. Hva er da det beste kjøpet av en Renault Clio 1.2 RN Personbil 1997 (142000 km) til 17.000 og en Citroen Saxo 1,1 Personbil 1997 (80200 km) til 33.000?

Avgiftsnivået i Norge er jo helt på trynet...

9121393[/snapback]

Jeg vil anbefale Saxoen, da den har nye sommer og vinterdekk, byttet regreim, vært på service. At den i tillegg bare har kjørt 80 000km gjør at Saxoen vil være det helt klart tryggeste og beste kjøpet. Men alt dette må man jo sjekke at faktis stemmer ved prøvekjøring (at han har kvitteringer på service og bytte av regreim).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale Saxoen, da den har nye sommer og vinterdekk, byttet regreim, vært på service. At den i tillegg bare har kjørt 80 000km gjør at Saxoen vil være det helt klart tryggeste og beste kjøpet. Men alt dette må man jo sjekke at faktis stemmer ved prøvekjøring (at han har kvitteringer på service og bytte av regreim).

9121471[/snapback]

Clioen har også sommer og vinterdekk. Står riktignok ingenting om at de er nye. Får stole på deg, at det kanskje er verdt prisforskjellen på 16.000.

Hører mye prat om dette med bytte av registerreim. Er dette noe som er veldig dyrt?

Tusen takk for for all hjelp. Dere har vært kjempegreie! Setter virkelig pris på det! :)

Lenke til kommentar

9121471[/snapback]

Clioen har også sommer og vinterdekk. Står riktignok ingenting om at de er nye. Får stole på deg, at det kanskje er verdt prisforskjellen på 16.000.

Hører mye prat om dette med bytte av registerreim. Er dette noe som er veldig dyrt?

Tusen takk for for all hjelp. Dere har vært kjempegreie! Setter virkelig pris på det! :)

9121603[/snapback]

Regreim bytte koster ca 5000 kr pluss, minus. Du burde finne noen som kan bli med deg (da får du et litt mer objektivt syn på bilen) og selvom du/dere ikke kan mye om bil, lat som dere kan det. Husk at man burde se på mer enn en bil når du skal kjøpe. Se på begge bilene, kanskje er clioen kjempe bra og du sparer 16 000kr. Men jeg vil tro at det lønner seg uansett å kjøpe saxoen. Tenk på at clioen har kjørt 60 000km mer, som vil si mer slitasje og fler ting som må byttes før eller senere..

Lenke til kommentar

Regreim bytte koster ca 5000 kr pluss, minus. Du burde finne noen som kan bli med deg (da får du et litt mer objektivt syn på bilen) og selvom du/dere ikke kan mye om bil, lat som dere kan det. Husk at man burde se på mer enn en bil når du skal kjøpe. Se på begge bilene, kanskje er clioen kjempe bra og du sparer 16 000kr. Men jeg vil tro at det lønner seg uansett å kjøpe saxoen. Tenk på at clioen har kjørt 60 000km mer, som vil si mer slitasje og fler ting som må byttes før eller senere..

9121721[/snapback]

Yezz! Tror jeg har funnet en kompis som kan bli med å se på bil :thumbup:

Men dilemmaet er at om jeg nå ser på en bil til 50-60.000 som er kjørt kortere, så lønner det seg vel ikke å kjøpe Saxo'en heller... Eller?

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Du må nesten bestemme deg for prisklasse :)

Og se på samme type bil..

Jeg ville heller ha kjøpt en Clio eller Saxo i bra stand for 35 000 istedet for en sliten Audi A4 til 48 000 som trenger masse reperasjoner i nærmeste fremtid.

9121829[/snapback]

Ja. Du har nok rett i det. Tror jeg starter med å dra å se nærmere på et par-tre biler jeg har sett meg ut som interessante. :)

Tusen takk for all hjelp, råd og tips jeg har fått. Det var kjempe snilt! :)

Lenke til kommentar
OI, kom på en ting til jeg gjerne skulle spurt dere om:

Kjøpe bil fra privatperson vs bilforhandler ?

9122005[/snapback]

hvis du skal kjøpe fra privatperson, så skjekk etter heftelser..

for hvis bilen har heftelsen, kan den plutseli bli mye dyrere en anntatt..

Lenke til kommentar
OI, kom på en ting til jeg gjerne skulle spurt dere om:

Kjøpe bil fra privatperson vs bilforhandler ?

9122005[/snapback]

Hvis du kjøper privat, kan du ofte få en bedre pris - men det er også lettere å kjøpe "katta i sekken". Hvis du kjøper privat bør du i det minste ha med deg en bilkyndig person, da det er en del du bør se etter (rust, servicehistorikk, dårlige bremser, slitt clutch, heftelser osv.).

En forhandler tilbyr ofte et par måneders garanti og er behjelpelige med ting du måtte lure på. Det er litt tryggere for en som ikke har så mye peiling på bil. :p

Jeg vil anbefale deg å dra til en bruktbilforhandler som har en del forskjellig, og sammenligne modeller mot hverandre.

______

Hvor ofte man bør bytte registerreim står i servicemanualen (på min Golf er det hver 120 000. km, men den er byttet hver 80 000.). Selve reimen koster vel ikke mer enn 5-600, men arbeidet koster en del (regn med at et verksted tar 5 høvdinger), så det kan lønne seg å kjenne noen som kan ta det svart. :p

Selv foretrekker jeg Polo fremfor Clio og Saxo, men det kan ha noe med at jeg har lite til overs for franske biler.

Kilometerstand har ikke sååå mye å si, bare bilen er bra holdt. En småbil kan fint rulle 300 000, bare den får servicene sine.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...