Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil for første gang

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ei jente på 26 år som skal kjøpe bil for første gang. Idag kjøpte jeg for første gang bladet motorbørsen, og sitter og blar i det. Finner masse biler som for meg ser helt greie ut i mange forskjellige prisklasser. Er redd for å kjøpe "katta i sekken".

Har dessverre ikke peiling på bil, men trenger en grei bruktbil. Noen som har noen råd til hvordan jeg bør gå fram? Kan jeg gå til en bilselger og innrømme at jeg ikke har peiling på bil?

Takker for alle tips og råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk:)

Noen som vet om det f.eks går an å leie upartisk hjelp et sted til å finne en passende bruktbil, og som kanskje kan bli med og ta en titt når jeg finner en som ser interessant ut? Bor foressten i Oslo...Kjenner dessverre ingen "bilfolk" ;)

Lenke til kommentar
Takk:)

Noen som vet om det f.eks går an å leie upartisk hjelp et sted til å finne en passende bruktbil, og som kanskje kan bli med og ta en titt når jeg finner en som ser interessant ut? Bor foressten i Oslo...Kjenner dessverre ingen "bilfolk" ;)

9120873[/snapback]

Vet ikke om noen som kan hjelpe deg med å finne passende bil, men om du kanskje kan fortelle om hva du skal bruke bilen til så kan kanskje vi hjelpe. Ellers anbefaler jeg sterkt at du bestiller en naf-kjøpstest. Da får du en upartisk gjennomgang av bilen før du kjøper den. Bruktbiler er skummelt, driver å snuser på ny bil selv...lykke til

Lenke til kommentar
Vet ikke om noen som kan hjelpe deg med å finne passende bil, men om du kanskje kan fortelle om hva du skal bruke bilen til så kan kanskje vi hjelpe. Ellers anbefaler jeg sterkt at du bestiller en naf-kjøpstest. Da får du en upartisk gjennomgang av bilen før du kjøper den. Bruktbiler er skummelt, driver å snuser på ny bil selv...lykke til

9120938[/snapback]

Hei SilentBob

Jada, Naf-kjøpstest hadde jeg planlagt å ta når jeg kommer sålangt. For øyeblikket lurer jeg mest på om det vil lønne seg å kjøpe en billig bil til 15-25 000 og ha den i noen få år, eller om jeg bør investere i en litt dyrere bil..?

Bilen hadde jeg i hovedsak tenkt å bruke til bykjøring. Du vet kjøre til venniner, på butikken for å handle, evt. småturer til sverige.

Tenker litt på en Renault Clio 1.2 RN, 1997 modell. Ser ut til å være en passende bil for meg. Tror jeg kan få en for 15-20 000 kr. Men, har også sett på noen litt større biler f.eks noen audier til 80-100 000 kr. Blir så utrolig usikker.

Lenke til kommentar
Hva med å få noen som kan en del bil til å se etter for deg, og eventuelt bli med deg å se på bilen\biler? :)

9120994[/snapback]

Problemet er at jeg ikke kjenner noen som kan så mye om biler.. derfor jeg lurer.

Lenke til kommentar

9120938[/snapback]

Hei SilentBob

Jada, Naf-kjøpstest hadde jeg planlagt å ta når jeg kommer sålangt. For øyeblikket lurer jeg mest på om det vil lønne seg å kjøpe en billig bil til 15-25 000 og ha den i noen få år, eller om jeg bør investere i en litt dyrere bil..?

Bilen hadde jeg i hovedsak tenkt å bruke til bykjøring. Du vet kjøre til venniner, på butikken for å handle, evt. småturer til sverige.

Tenker litt på en Renault Clio 1.2 RN, 1997 modell. Ser ut til å være en passende bil for meg. Tror jeg kan få en for 15-20 000 kr. Men, har også sett på noen litt større biler f.eks noen audier til 80-100 000 kr. Blir så utrolig usikker.

9121012[/snapback]

Til ditt bruk vil vel Renaulten være det beste kjøpet. Enkelt å parkere i byen, billig i drift, lav forsikring osv.. Kanskje litt slitsom å kjøre langtur til sverige med, men småbilene blir jo aldri stoppet i tollen :D Kan jo også anbefale en audi også. Har selv en audi 100 91modell som er kjempe deilig å kjøre, stor plass, hatt ingen problemer med, men den er jo ganske mye dyrere i drift da. Jeg som kjører hver dag betaler heller litt ekstra for komfort :)

Lenke til kommentar
Hei olhartvig

takk for tipset:)

Noen som har et tips på et seriøst alternativ til en Renault Clio?

9121124[/snapback]

Det er flere biler som stiller i "samme klasse".

Her er et par modeller du kan ta en titt på. Enkelt og greit små biler, rimelig forsikring osv.

Ford Ka

Ford Fiesta

Nissan Sunny

Toyota Corolla

Det er hvertfall noen andre biler som stiller nogenlunde likt. Bla frem i årsmodell og prisklasse ettersom du vil :)

Lenke til kommentar
Hei olhartvig

takk for tipset:)

Noen som har et tips på et seriøst alternativ til en Renault Clio?

9121124[/snapback]

Andre biler verd å se på;

Citroen Saxo, Toyota Corolla, Volkswagen Polo/Golf, Mazda 323..

Her er det jo bare å velge etter smak. Har selv en Saxo i familien som det ikke har vært noen særlige problemer med og den har vært på mange harry turer :!: Corallaen er jo kjent for driftsikkerheten, men er jo en del større en de andre bilene. Poloen er jo en veldig god bil å kjøre, men litt dyrere enn de andre merkene.

Du får ta og se på finn, finne noen biler du liker, poste linker til bilene her så kan jo folk her hjelpe deg å velge..

Lenke til kommentar

Hey espennyh:)

takk, har sjekka litt rundt de bilene du nevnte. Tror jeg likevel liker Clioen bedre:p

Vet du om den er driftsikker? Det er vel ganske innlysende at jeg ikke er i stand til å ta noen reparasjoner på dem selv ;)

Lenke til kommentar
Oi, liker saxoen og;)

Noen kommentarer til denne,da?

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...s=null&tot=null

9121237[/snapback]

Av de to bilene vil jeg valgt clioen av en enkel grunn. Den har kjørt 142000KM mot saxoens 213000KM.. Selv familiens saxo har passert 200 000Km merket å fungere like bra er det veldig langt for en småbil. Ville heller kjøpt denne Saxo

Ha i bakhode at disse bilene egentlig er bygd for å kjøre ca 110 000KM eller 10 års bruk(selvom det ikke er sånn at de kolapser etter å ha passert dette). Det er bare i norge pga avgiftene at disse blir brukt langt over normal levetid uten å gå noe serlig mer inn på den diskusjonen :whistle: ...

Lenke til kommentar
Uansett, når du bestemmer deg for å ta en titt på bilene i virkeligheten så bør du ha med deg en som har litt peiling!

Hvertfall en som kan luke ut de standardfeilene som er å finne på bilene..

9121299[/snapback]

Hva om jeg må dra alene da...? Noen tips om hva jeg må sjekke, og hva er standardfeilene på en Renault Clio 1.2 RN Personbil 1997?

Lenke til kommentar
Oi, liker saxoen og;)

Noen kommentarer til denne,da?

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...s=null&tot=null

9121237[/snapback]

Av de to bilene vil jeg valgt clioen av en enkel grunn. Den har kjørt 142000KM mot saxoens 213000KM.. Selv familiens saxo har passert 200 000Km merket å fungere like bra er det veldig langt for en småbil. Ville heller kjøpt denne Saxo

Ha i bakhode at disse bilene egentlig er bygd for å kjøre ca 110 000KM eller 10 års bruk(selvom det ikke er sånn at de kolapser etter å ha passert dette). Det er bare i norge pga avgiftene at disse blir brukt langt over normal levetid uten å gå noe serlig mer inn på den diskusjonen :whistle: ...

9121305[/snapback]

Ok. Hva er da det beste kjøpet av en Renault Clio 1.2 RN Personbil 1997 (142000 km) til 17.000 og en Citroen Saxo 1,1 Personbil 1997 (80200 km) til 33.000?

Avgiftsnivået i Norge er jo helt på trynet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...