Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pms-plager og forhold


Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Gjest Guest

Jeg har kjæreste som sliter veldig med pms-plager, og det er i ferd med å ødelegge forholdet, og nå har vi en pause :cry:

 

Jeg vil strekke meg uendelig langt for å hjelpe henne og få forholdet opp å gå igjen, men trenger hjelp. Hun vil kontakte lege/psykolog for hjelp, sier at alt er bare et følelsesmessig kaos. Føler selv at jeg kanskje trenger litt bistand. Siden hun er noenlunde sikker på at hun ikke vil ha flere barn enn de hun har, ville vel en mulighet vært på en eller annen måte stoppet hele mensen? Hun bruker p-piller men jeg er usikker på hvilket merke det er. Noen typer som er bedre enn andre? Leste nettopp om 'progesta care', er det å anbefale? Kan det også være en sammenheng mellom plagene og fysisk utbrenthet?

 

Til slutt vil jeg nevne at det er noen få ting jeg også må ta tak i for å redde forholdet.

 

 

Håper på raskt svar da dette er ganske slitsomt... Eventuelt om noen har tips til hva jeg/vi kan gjøre.

 

 

 

PS! Håper dette er god nok grunn til å poste som gjest...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kjæreste som sliter veldig med pms-plager, og det er i ferd med å ødelegge forholdet, og nå har vi en pause :cry:

 

Jeg vil strekke meg uendelig langt for å hjelpe henne og få forholdet opp å gå igjen, men trenger hjelp. Hun vil kontakte lege/psykolog for hjelp, sier at alt er bare et følelsesmessig kaos. Føler selv at jeg kanskje trenger litt bistand. Siden hun er noenlunde sikker på at hun ikke vil ha flere barn enn de hun har, ville vel en mulighet vært på en eller annen måte stoppet hele mensen? Hun bruker p-piller men jeg er usikker på hvilket merke det er. Noen typer som er bedre enn andre? Leste nettopp om 'progesta care', er det å anbefale? Kan det også være en sammenheng mellom plagene og fysisk utbrenthet?

 

Til slutt vil jeg nevne at det er noen få ting jeg også må ta tak i for å redde forholdet.

 

 

Håper på raskt svar da dette er ganske slitsomt... Eventuelt om noen har tips til hva jeg/vi kan gjøre.

 

 

 

PS! Håper dette er god nok grunn til å poste som gjest...

9120443[/snapback]

 

Det høres jo i første omgang ut som hun kanskje har en kombinasjon av problemer da, ikke bare pms. Det er bra at hun har bestemt seg for å søke hjelp.

Det er så ulikt hvordan p-piller og annet virker på den enkelte, dette kan jo en flink gynekolog gi råd om. For dem som har født barn kan hormonspiral være god hjelp mot pms, da slutter man omtrent å få mensen, eller får veldig sparsomt med mens. Den har ca like mye hormonutskillelse i seg som ca 4 p-piller i måneden og virker i tillegg som en vanlig spiral og man kan ha den i opptil 5 år mener jeg å huske. Kanskje kunne det være noe å søke råd hos gynekologen om?

Endret av lissabon
Lenke til kommentar
Gjest Guest

Jeg har fra før erfart at hormoner kan være ganske så livlige i perioder, og vil derfor si at det er mest pms-plager, men det er også noen få andre småting som spiller inn.

 

Vil en hormonspiral fungere som god nok prevensjon?

 

Som du sikkert skjønner vil jeg gjøre alt for å hjelpe henne - og oss!

Lenke til kommentar
Jeg har fra før erfart at hormoner kan være ganske så livlige i perioder, og vil derfor si at det er mest pms-plager, men det er også noen få andre småting som spiller inn.

 

Vil en hormonspiral fungere som god nok prevensjon?

 

Som du sikkert skjønner vil jeg gjøre alt for å hjelpe henne - og oss!

9120673[/snapback]

En hormonspiral er jo sikrere enn p-piller på den måten at en ikke behøver huske å ta pillen hver dag, og den virker både som en vanlig spiral og har i tillegg virkningen fra hormonene. Fant en ok link, klikk her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...