Gå til innhold

Hvorfor vil USA akkurat stoppe Iran?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke USA som helhet, men Bush & co. som ønsker dette.

Det kan lønne seg å lese bl.a. disse artiklene om du ønsker å forstå:

http://en.wikipedia.org/wiki/PNAC

http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

PNAC er en organisasjon som står for total amerikansk dominans over resten av verden, og midtøsten er et område av verden som bl.a. innehar de siste store oljereservene og dermed er svært viktig for USA. Svært mange bidragsytere til PNAC har nære tilknytninger til eller er medlemmer av Bush-administrasjonen.

Den største oljenasjonen, Saudi Arabia, finnes det allerede et dyptgående samarbeid med, som oppstod under fredelige, om enn korrupte omstendigheter. Samarbeidet består i stor grad av at USA beskytter, mens Saudi Arabia investerer enorme summer i amerikansk næringsliv (og nå praktisk talt har president Bush i lomma).

Iran er nummer 2 og er ikke like samarbeidsvillige som Saudi Arabia, til dels av religiøse grunner. Et Iran med atombomber ville derfor være dårlig nytt. Tror du virkelig at det eneste landet som har brukt atombomber i krigføring vil hindre denne utviklinga av prinsippielle grunner? De driter da en lang vei i India og Pakistan, Israel, eller noen av de andre atommaktene.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil USA akkurat stoppe Iran, med å lage atombombe?

Pakistan, Israel og mange flere har fått laget atombombe, men USA har ikke stoppet dem. Så hvorfor vil USA stoppe akkurat Iran?

9120390[/snapback]

Fordi Iran er farligere og en større trussel.

Lenke til kommentar

9120837[/snapback]

selv om du tror på all informasjon du får servert fra amerikansk media og propaganda trenger du ikke bastant utbasunere slike utsagn som fakta.

Forøvrig er det en annen aktiv tråd her som trådstarter kunne sjekka ut.

Lenke til kommentar

9120837[/snapback]

selv om du tror på all informasjon du får servert fra amerikansk media og propaganda trenger du ikke bastant utbasunere slike utsagn som fakta.

Forøvrig er det en annen aktiv tråd her som trådstarter kunne sjekka ut.

9120963[/snapback]

Jeg svelger ikke amerikansk propaganda.

Virker ikke Iran, med en president som har sagt at Israel bør fjernes fra kartet og hvis styre har som favorittslagord "Death to America", som en større trussel for USA (som har gitt finansiell støtte til Israel) enn Israel og Pakistan, for deg?

Spørsmålet til trådstarter var jo USAs motiver. Tror Ballemannen USA anser Israel som en trussel selv om de gir dem penger?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Jeg svelger ikke amerikansk propaganda.

Virker ikke Iran, med en president som har sagt at Israel bør fjernes fra kartet og hvis styre har som favorittslagord "Death to America", som en større trussel for USA (som har gitt finansiell støtte til Israel) enn Israel og Pakistan, for deg?

Spørsmålet til trådstarter var jo USAs motiver. Tror Ballemannen USA anser Israel som en trussel selv om de gir dem penger?

9122092[/snapback]

Du har nettopp svelget Amerikansk(Og Israelsk, i dete tilfellet) propaganda.

Presidenten av Iran har aldri sagt at Israel skal slettes fra kartet. Det er en populær feiloversettelse fra en overskrift på en iransk nettside som siterte presidenten. Det fullstendige sitatet var litt mer dyptpløyende, nemlig noe sånt som at "Israels regime vil av tiden slettes fra kartet slik som Soviet ble slettet".

Ikke det at han ikke er gal nok, men han har faktisk ikke truet Israel på den måten, selvom Israel svarte med å true ham tilbake. Og det er også lett å glemme at presidenten i Iran faktisk ikke er lederen av landet. Ayatollahen er lederen.

Lenke til kommentar
Du har nettopp svelget Amerikansk(Og Israelsk, i dete tilfellet) propaganda.

Presidenten av Iran har aldri sagt at Israel skal slettes fra kartet. Det er en populær feiloversettelse fra en overskrift på en iransk nettside som siterte presidenten. Det fullstendige sitatet var litt mer dyptpløyende, nemlig noe sånt som at "Israels regime vil av tiden slettes fra kartet slik som Soviet ble slettet".

Vel, dette har jeg lest i norske aviser flere ganger, og i ulike sammenhenger, men kall det hva du vil. Noen kilder må man nesten ha en viss tro på. Noen ganger har jeg lest at han har uttalt at Isral bør slettes fra kartet, andre ganger at landet bør kastes på sjøen. Er begge disse feilaktige og springer ut fra samme utsagn som egentlig betyr noe annet?

Kan du arabisk? Hvordan vet du at det du tror er riktig?

Ikke det at han ikke er gal nok, men han har faktisk ikke truet Israel på den måten, selvom Israel svarte med å true ham tilbake. Og det er også lett å glemme at presidenten i Iran faktisk ikke er lederen av landet. Ayatollahen er lederen.

9122223[/snapback]

Ved måten fyren får folkemassene til å juble og gjenta ordene sine under disse folkesamlingene er fyren åpenbart en leder i landet. Det er flere ledere i landet, ikke en. Ayatollahen er hvis jeg ikke tar helt feil lederen av en større statsintituisjon.

Trådstarterens spørsmål var "Pakistan, Israel og mange flere har fått laget atombombe, men USA har ikke stoppet dem. Så hvorfor vil USA stoppe akkurat Iran?"

Jeg føler jeg har redegjort for åpenbare grunner for at USA skal ha større motiver for å hindre Iran i å få atomvåpen enn å hindre andre land som Israel, Frankrike og England (for å ta noen eksempler) i å få atomvåpen.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

9120390[/snapback]

De er fiender. Fant en god oppsummering:

Iran took an American embassy hostage. It may have had a hand in the bombing of the American marine barracks in Lebanon in 1983 and it stands accused now of helping to kill American soldiers in Iraq. It is not surprising that many Americans consider Iran a bitter foe.

I tillegg slår de tilbake:

Nor is it surprising that Iranians return the favour. America organised the coup against Mossadegh, supported the shah, helped Saddam in the Iran-Iraq war, invaded two of Iran's neighbours and imposes sanctions on Iran. The Iranian regime considers America an implacable foe and routinely denounces it, in political speeches and organised rituals such as those fiery Friday prayers, as the Great Satan or “the Global Arrogance”.

The Economist har en spesialreportasje denne uken om Iran for de som er interessert.

Kilde

Lenke til kommentar
Kan du arabisk?

Det hjelper uansett ikke mye å kunne arabisk når du skal oversette presidenten av Iran. :p

Edit: Dette sier vel kanskje litt om din viten om Iran.

9122754[/snapback]

Man trenger ikke vite så mye om Iran for å skjønne at landet er en større trussel og fiende mot USA enn de aller, aller fleste andre land.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Vel, dette har jeg lest i norske aviser flere ganger, og i ulike sammenhenger, men kall det hva du vil. Noen kilder må man nesten ha en viss tro på. Noen ganger har jeg lest at han har uttalt at Isral bør slettes fra kartet, andre ganger at landet bør kastes på sjøen. Er begge disse feilaktige og springer ut fra samme utsagn som egentlig betyr noe annet?

Kan du arabisk? Hvordan vet du at det du tror er riktig?

Persisk. Men nei, jeg kan ikke persisk. Men det finnes en historie over hvordan denne oversettelsen har blitt formet fra blant annet et respektert Amerikansk universitet, og jeg sjekket grundig opp i kildene og motargumentene da jeg så det. Har også sett flere kilder på det. Kan se om jeg finner siden senere hvis du minner meg på det.

Og ja, det er sjokkerende at Norske aviser til stadighet gjentar løgnen, men det er ikke første gang noe slikt skjer. Begge oversettelsene du referer til, uten at jeg kjenner til oversettelse nummer 2, er nok fra samme sitat. Jeg kan ikke si det med sikkerhet, men det virker sannsynlig siden "Sjøen" både på hebraisk og arabisk er et ord med svært mange betydninger, og selv om språkene ikke er beslektet er mye av billedbruken i regionen beslektet. Persisk er dessuten kjent for å være et av de mest malende og metaforbrukende språkene, og vanskelig for oversettere.

Ved måten fyren får folkemassene til å juble og gjenta ordene sine under disse folkesamlingene er fyren åpenbart en leder i landet. Det er flere ledere i landet, ikke en. Ayatollahen er hvis jeg ikke tar helt feil lederen av en større statsintituisjon.

Trådstarterens spørsmål var "Pakistan, Israel og mange flere har fått laget atombombe, men USA har ikke stoppet dem. Så hvorfor vil USA stoppe akkurat Iran?"

Jeg føler jeg har redegjort for åpenbare grunner for at USA skal ha større motiver for å hindre Iran i å få atomvåpen enn å hindre andre land som Israel, Frankrike og England (for å ta noen eksempler) i å få atomvåpen.

9122533[/snapback]

Du kjenner tydeligvis dårlig til propaganda. I et land på 70 millioner er det ikke vanskelig å skape bilder av jublende folkemasser. Sannheten er at styresmaktene i Iran ikke har hatt noe flertallstøtte i folket noensinne, og at før den kulturelle revolusjonen i 1979(Initsialisert av Stor-Britannia på grunn av krangel med Sjah'en om handelsavtaler) var Iran et sekulært land som prøvde å imitere vesten, med alt fra heseblesende diskoteker til Ibsenstykker på teateret. I dag er det ennå en diger understrøm av sekulære og pro-vestlige mennesker i Iran, men på grunn av de utallige etnisitetene og stammesamfunnene rundt i landet så greier ingen å lage en samlet motstand mot regimet, selv om det har langt langt mindre støtte enn til og med Bondevik hadde her i landet på sitt verste.

Ayatollahen er statsoverhodet. Presidenten kan ikke gjøre noe uten Ayatollahen. Iran er et teokratisk demokrati, hvor teokratiet sitter med makten mens folket(eller små deler av det) stemmer sine representanter opp.

Og hvorfor du nevner England, Frankrike, og Israel som land som USA skulle stoppet i å ha atomvåpen er absurd, siden USA leverte teknologien til dem alle. Pakistan er derimot en langt større fare enn Iran, på grunn av atomkonflikten med India.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke vite så mye om Iran for å skjønne at landet er en større trussel og fiende mot USA enn de aller, aller fleste andre land.

9122922[/snapback]

Iran er ingen trussel for USA. De har aldri truet USA. De har en av de mest pro-vestlige befolkningene i midt-østen.

Dessuten er atomkrig en trussel for hele verden, uansett. Derfor, som sagt i posten over, så er Pakistan og India de største trusselene, siden de faktisk har truet hverandre med atomkrig.

Iran har et digert energiproblem, og atomkraft er mest sannsynlig den eneste realistiske løsningen. Ifølge FN har ingen rett til å stoppe dem i å lage atomkraftverk.

Atomvåpen har man derimot rett til å stoppe dem fra å få, ifølge FN, men argumentet til Iran er faktisk slående godt: Både USA og Israel, atommakter begge to, har truet Iran, og da må Iran kunne utvikle atomvåpen for å forhindre å selv bli bombet. Det er det samme argumentet som ble brukt under den kalde krigen mellom USA og USSR.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Iran er vel en trussel for hele midtøsten med den syke presidenten de har der da....Tror de må være hjernvasket hele gjengen der nede for det eneste de tenker på er krig, drepe drepe.....Men som du sier så er det rart at ikke de andre landene har blitt stoppet av USA i og utvikle atomvåpen da...Personlig så hadde jeg håpet at det Iranske folket hadde mot nok til og styrte det regimet som er idag og innføre demokrati.....Jeg skjønner godt at det er så mange her i verden som har muslim fobi.... :whistle:

Lenke til kommentar

Pakistan, Israel og mange flere har fått laget atombombe, men USA har ikke stoppet dem. Så hvorfor vil USA stoppe akkurat Iran?

9120390[/snapback]

Fordi det er akkurat de som inviterer en hel gjeng med anti-holocaustister og koooser seg med " holocaust fant ikke sted " samtidig som de vil utrydde jodene fra jordoverflaten.

Lenke til kommentar
Iran er vel en trussel for hele midtøsten med den syke presidenten de har der da....Tror de må være hjernvasket hele gjengen der nede for det eneste de tenker på er krig, drepe drepe.....Men som du sier så er det rart at ikke de andre landene har blitt stoppet av USA i og utvikle atomvåpen da...Personlig så hadde jeg håpet at det Iranske folket hadde mot nok til og styrte det regimet som er idag og innføre demokrati.....Jeg skjønner godt at det er så mange her i verden som har muslim fobi.... :whistle:

9123132[/snapback]

Med andre ord vet du absolutt ingenting om indre forhold i Iran, eller??

Lenke til kommentar
Nei, men jeg vet at det er et sykt land som steiner folk bare de sier bøøøøøø.....Hjernevaska tullinger er det rette ordet jeg vil bruke på de.... :roll:

9123527[/snapback]

Så med andre ord har du spist all propagandaen rå, og dermed dømmer du et av verdens mest varierte og fargerike land nord og ned på grunn av en syk mindretallsregjering som har torturert og trakassert de utallige forskjellige folkeslagene som bor i Iran etter de ved tilfeldighet fikk makten da Stor-Britannia tabbet seg ut og ikke hadde noen plan for hvem som skulle overta etter de fikk laget et kupp.

Hjernevaska tullinger? Jeg er ikke sikker på om Iranere er de eneste det utsagnet kan brukes mot, nei.

Lenke til kommentar
Nei, men jeg vet at det er et sykt land som steiner folk bare de sier bøøøøøø.....Hjernevaska tullinger er det rette ordet jeg vil bruke på de.... :roll:

9123527[/snapback]

Så med andre ord har du spist all propagandaen rå, og dermed dømmer du et av verdens mest varierte og fargerike land nord og ned på grunn av en syk mindretallsregjering som har torturert og trakassert de utallige forskjellige folkeslagene som bor i Iran etter de ved tilfeldighet fikk makten da Stor-Britannia tabbet seg ut og ikke hadde noen plan for hvem som skulle overta etter de fikk laget et kupp.

Hjernevaska tullinger? Jeg er ikke sikker på om Iranere er de eneste det utsagnet kan brukes mot, nei.

9123550[/snapback]

Yepp, har nok spist all proagandaen rå jeg .....Mulig landet er fargerikt men jeg kan ikke respektere folk som lever etter en tullete bok og dreper for fote for det sier boken at man kan....og tar man på seg et belte med sprengstoff så kommer man til paradis bare man har greid og sprenge en masse unger og voksne i lufta.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...