Gå til innhold

Lyd i verdensrommet?

Anbefalte innlegg

Jeg bare tenker, er det ikke en liten mulighet for lyd i verdensrommet og?

Greit nok, når man er mange millioner lysår vekke fra et eneste fast objekt, så er sjansen heller lite, men sånn som i solsystemet, så er det atomer og partikler over alt. Selvfølgelig med uendelig mindre tetthet (billioner per cm3 på jorden mot 100 eller 1000 per cm3 i verdensrommet)

Vil man ikke da kunne i teorien få et lydsignal til å bevege seg? (jeg tenker det må være ekstremt kraftig, for å flytte tilstrekkelig med atomer, så de kan kollidere med andre atomer)

EDIT: Putter det her, i stedet for i to poster

Litt OT: Apropos "ulogiske fimeffekter i verdensrommet". På Armageddon, når romskipet kræsjer på meteoren kan du se deler av skipet som brenner. Uten luft kan ingenting brenne, og (som sagt over) lyd kan heller ikke forplante seg uten luft

EDIT: Sry dobbelpost. Det er metalldeler fra skipet som brenner.

9122664[/snapback]

Ting kan brenne i verdensrommet. De sa det på Newton at ild i rommet avgir svært lav varme og lager en liten blå kule, som ikke brenner lenge.

9198039[/snapback]

Dette er blitt testet i en romferge (eller en rakett etc. i rommet)

Det går fint å tenne en lighter eller et stearinlys, men det blir ikke en vanlig flamme, det blir en nokså rund flamme som blir svakere og svakere, pga. flammen forbrenner oksygen, som lager co2, som legger seg rundt veken, og kveler flammen automatisk.

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ting kan brenne i verdensrommet. De sa det på Newton at ild i rommet avgir svært lav varme og lager en liten blå kule, som ikke brenner lenge.

Dette er blitt testet i en romferge (eller en rakett etc. i rommet)

Det går fint å tenne en lighter eller et stearinlys, men det blir ikke en vanlig flamme, det blir en nokså rund flamme som blir svakere og svakere, pga. flammen forbrenner oksygen, som lager co2, som legger seg rundt veken, og kveler flammen automatisk.

Aha, det ble spurt om ting kan brenne i verdensrommet. Og svaret gjaldt inne i et romskip (romferge) i vektløs tilstand. Riktignok befant romskipet seg antagelig i verdensrommet da eksperimentet ble utført, men det blir likevel ikke det samme som noe kan brenne ute i selve verdensrommet, utenfor romskipet.

Lenke til kommentar

Greit nok, når man er mange millioner lysår vekke fra et eneste fast objekt, så er sjansen heller lite, men sånn som i solsystemet, så er det atomer og partikler over alt. Selvfølgelig med uendelig mindre tetthet (billioner per cm3 på jorden mot 100 eller 1000 per cm3 i verdensrommet)

Vil man ikke da kunne i teorien få et lydsignal til å bevege seg? (jeg tenker det må være ekstremt kraftig, for å flytte tilstrekkelig med atomer, så de kan kollidere med andre atomer)

Tja, det finnes sjokkbølger der ute som har omtrent en sånn natur som det du beskriver. Dette er typisk et resultat av supernovaeksplosjoner. Slike sjokkbølger kan spre seg utover som et skall med fortettet gass, og slike sjokkbølger kan komme opp i hastigheter som nærmer seg lyshastigheten (selv om de selvsagt aldri kan oppnå lyshastigheten). Restmaterien etter supernovaen sprer seg også utover, men i langt lavere hastighet.
Lenke til kommentar

Tja, det finnes sjokkbølger der ute som har omtrent en sånn natur som det du beskriver. Dette er typisk et resultat av supernovaeksplosjoner. Slike sjokkbølger kan spre seg utover som et skall med fortettet gass, og slike sjokkbølger kan komme opp i hastigheter som nærmer seg lyshastigheten (selv om de selvsagt aldri kan oppnå lyshastigheten). Restmaterien etter supernovaen sprer seg også utover, men i langt lavere hastighet.

9209051[/snapback]

Jeg tenkte faktisk at man trengte noe ala. en supernova for å oppnå en kraftig nok "bølge".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...