Gå til innhold

Hjemmelaget piezomicsystem og enstrengs bass

mysjkin

Anbefalte innlegg

Jeg har en akustisk gitar jeg av og til vil mikke opp. Så langt har det vært med en mikrofon på stativ mot lydhullet med de problemene det gir. Forleden møtte jeg og pratet med en fyr fra ·Drivhuset musikkverksted som lærte meg å bruke et piezoelement påloddet en kabel med hun-jack som mikrofon.

post-51619-1185117550_thumb.jpg

Det kan rett og slett tapes fast på gitarkroppen:

post-51619-1185117721_thumb.jpg

Det kan nok være en ide å bruke en bedre og mykere tape enn den jeg brukte, men dette funka ikke dårlig. :)

Bare pass på, det kan være at lakken på gitaren ikke liker tape... I alle fall går det an å eksperimentere en del med forskjellige plasseringer og se hva som funker best. Dersom man ikke får tak i et piezoelement noe annet sted, skal et fra et 'spillende bursdagskort' kunne gjøre nytten.

Edit: bilderot

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piezoelementet som brukes kan man fint plukke ut av en lydbuzzer

(fåes på www.futurlec.com feks). Kabelen bør være en skjermet kabel av god kvalitet.

Det kan også være fordelaktig å skjerme selve elementet. For optimal ytelse bør en preamp/buffer brukes så nære elementet som mulig, dvs på gitaren. Dette fordi et piezoelektrisk element trenger veldig høy inngangsimpedanse for at man ikke skal miste bass og diskant. Jeg har selv designet to forskjellige, og kan gjerne legge ut skjema her hvis det er aktuelt.

Miccens plassering spiller en veldig stor rolle, så her bør det meste prøves. Det er også fullt mulig å bruke flere miccer sammen (de fleste profesjonelle løsninger gjør dette).

Lenke til kommentar

jeg har ikke gjort noe stortesting av det ennå, ca 1 m kabel jeg hadde liggende loddet på piezoen, så gjennom noen meter instrumentkabel inn på mixeren. Det hørtes ikke ille ut, men det skader sikkert ikke med en bufferforsterker... Det burde vel nesten gå an å bygge inn en som går på phantompower i en litt stor xlr-kontakt, eventuelt etter å ha forlenget den (kontakten) litt... hmmmm... :dremel:

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Skjema ville vært flott. Men vil alu-folie funke til skjerming?

9124581[/snapback]

Burde. bare pass på at du ikke kortslutter (klarer neppe å ødelegge noe, men det blir lite lyd av det) dessuten er det nok viktig at piezoelementet sitter tett mot instrumentet. Men, min lille test i går antydet ikke noe som helst problem med uskjermet element og han fra drivhuset sa ikke noe om det og jeg kunne heller ikke høre noe brum på noe av det de brukte, blant annet en hjemmelaget en strengs bass:

Ramme02.jpg

Ramme01.jpg

Men det er jo noe av det kule med dette, systemet er veldig greit å eksperimentere med. :)

M.

Edit: formulerte litt bedre

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
For en fantastisk bass! Likte særlig den geniale stemmeskruen. Hva slags treverk har du brukt? Og kan du legge ut et lydklipp?

9128194[/snapback]

Det er ikke jeg som har laget den, den var det også 'drivhusmannen' som hadde, så jeg har dessverre ikke noe lydklipp med den, men den hørtes tøff ut! Den ble spilt både med å plukke strengen på vanlig bass vis, med bue og med å slå på strengen med en slags trommestikke (sånn med polstret 'hode' for stortromme, vet ikke hva det heter) Det står på lista å lage noe slikt (har en liten stabel piezoer liggende, dessverre ingen til salgs..), så da kan det vel bli et lydklipp eller 3.

Treverket er en vanlig 2"x2" ca 1,5 meter lang. Jeg lurer på om strengen var en pianostreng, den virket tykkere enn en bass streng, men en E-streng fra en bass burde kunne gjøre nytten.

M.

Edit: Ja den er bare helt rå! Fikk helt hakaslepp da jeg så den! For de av dere som har musikk på skolen: Prøv å få læreren til å gjøre noe med Drivhuset / musikkverksted.no.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her følger skjema til to batteridrevne piezo-preamps:

1 - Beregnet for bruk i gitar med tilkopling til ordinær gitarforsterker (inngangsimpedanse rundt 1MOhm). "Big Muff style" tonekontroll med tapsforsterkning også inkludert. Typisk strømforbrukning på 9V batteri er ca 1mA.

Kanskje litt for spesialisert, men inkluderer den.

2 - Kun volumkontroll, men kan drive det aller aller meste direkte (til og med hodetelefoner eller miniatyrhøytalere). Strømforbrukning bestemmes hovedsaklig av operasjonsforsterkeren som brukes. Veldig tolerant på komponenter og verdier, så kanskje den greieste å leke seg med ;)

EDIT: Kan være jeg lager en charge converter også, men det er ikke på topp av prioriteringslista.

post-26557-1186074976_thumb.jpg

post-26557-1186075806_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Her følger skjema til to batteridrevne piezo-preamps:

9195126[/snapback]

Kult! takker, NW! :D Det som jo hadde vært snasent, hadde vært en forforsterker som kunne kjøre på phantom power, må vel da også ha en balansert output. Har du noe skjema på noe slikt? (Ikke noe som haster, kommer neppe til å fyre opp loddebolten noe nevneverdig før utpå høsten en gang..)

M.

Lenke til kommentar

Burde ikke være noe problem å få til noe slikt, ihvertfall ikke et fungerende kretsforslag. ;) Jeg har desverre ikke anledning til å teste balanserte ting for øyeblikket, men det kan hende det kommer snart uansett.

EDIT: utfordringen med phantompower ligger i strømtrekket i forhold til den kompleksiteten som en god balansert utgang krever. Jeg har uansett planer om en balansert phantompowret elektretmicpreamp, så mye jobb blir gjort der.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Karen på sound.westhost har peil. OP-AMP versjonen kan fint brukes til piezo, men OPene må da være av lavstøys JFET type som ikke trekker så mye strøm (TL072 eller TL062 feks) og R7 økes til et sted mellom 1 og 10 Mohm.

Selv liker jeg den diskrete versjonen best, men der også må førstetrinnet erstattes med en JFET eller MOSFET, og det vil innebære en del endringer på bias og øvrige komponentverdier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...